به گزارش هنرآنلاین،[...ایلیاتی شوریده‌ای که هم‌زمان دل در گرو بلوط‌های زاگرس دارد و چشم به آبی بی‌انتهای آسمان. در شعرهای او بیشتر از هر چیزی «آن» جاری است، بدون آن که شاعر به بایها و نبایدهای شاعری وقعی نهاده باشد؛ تا جایی که گاهی به نظر می‌رسد شاعر به عمد از آن‌ها عبور کرده است. روح جاری ر این مجموعه‌شعر، در زمانه‌ای که هر روز تکنیک‌ها و قوانین و باید و نبایدها بیشتر از پیش قد علم می‌کنند، اتفاق مبارکی است که افتاده؛ تا باد چنین بادا.../ محمدعلی بهمنی زمستان 95]

این‌ها روایت زنده‌یاد محمدعلی بهمنی از مجموعه‌اشعار«چهل سرود برای هاشورهای دستان مردان کوهستانی» اثر شهرام گیل‌آبادی بود که در مقدمه کتاب آمده است. نسخه مکتوب این مجموعه‌اشعار را به‌همراه خط‌‌نگاره‌های شاعر، پیش از این انتشارات مایا به چاپ رسانده بود، و امروز، در آستانه چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد محمدعلی بهمنی، نشر دیجیتال موج کتاب، نسخه صوتی آن را با صدا و روایت شهرام گیل‌آبادی منتشر کرده است.

شهرام گیل آبادی نویسنده و راوی کتاب صوتی چهل سرود برای هاشورهای دستان مردان کوهستانی، مدرک دکتری‌اش را در رشته پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبا دریافت کرده است‌. او که  پیش از این به‌عنوان مدرس دانشگاه، مدیر نام‌آشنای هنری، و کارگردان تئاتر شناخته شده بود، امروز  زادگاهش _خطه زاگرس _ را به زبان شعر نو فارسی،  روایت کرده است‌. 

گیل‌آبادی در این مجموعه‌اشعار، بر این بوده که تا جایی که می‌تواند، قوانین ریاضی و فلسفه و منطق را زیر پا بگذارد و از این رهگذر، موقعیت‌های هنری برای خود ایجاد کند. این موضوع بیشترین نمود را در تعداد اشعار مجموعه داشته؛ با اینکه این اثر، «چهل سرود برای هاشورهای دستان مردان کوهستانی» نام گرفته اما بنا به تصمیم شاعر، چهل‌ونه شعر در آن قرار دارد که خود اتفاق جالب توجهی است.

شهرام گیل‌آبادی، درباره این مجموعه‌اشعار می‌گوید:

«به افتخار استاد محمدعلی بهمنی و برای استاد محمدعلی بهمنی و به پاس استاد محمدعلی بهمنی که اگر غیر از تشویق‌های این شاعر زخم‌های دریا نبود، این مجموعه مانند همه سال‌های گذشته‌اش بی‌هوا و بی‌بیان در گوشه دفترچه‌های خاموش باقی می‌ماند.

استاد کجایید؟ لطفاً در بهشت بشنوید که ذره‌ای برای التیام زخم‌های دریایی سینه شما تحفه آورده‌ام .

سپاس از اینکه مقدمه‌ای که شایسته طبع بلند خود شما بود را نوشتید و ذره‌پروری کردید/  شهرام گیل آبادی.»

نسخه صوتی این مجموعه‌اشعار را با صدای شهرام گیل‌آبادی در انتشارات صوتی موج کتاب، تولید شده و تدوین صوتی و انتخاب موسیقی آن هم برعهده بهزاد بهادر بوده است.

«چهل سرود برای هاشورهای دستان مردان کوهستانی»در پلتفرم‌های صوتی، قابل‌شنیدن است.