به گزارش هنرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطر امام و شهدا گفت: با چند زاویه به دفاع مقدس می توان نگریست؛ نگاه بخشنامه‌ای و دستور العملی و نگاه مناسکی به این معنا که کاری جمعی صورت گیرد. اما هشت سال تاریخی دفاع مقدس ذخیره ای ملی و هویتی است.

وی افزود: این هشت سال الهام بخش و هویت ساز است، تاریخی در گذشته نیست که در همان دوره مانده باشد؛ هشت سالی است که مثل خون جریان دارد و نوع نگاه مقام معظم رهبری به موضوع دفاع مقدس نیز چنین نگاهی است.

صالحی تصریح کرد: اینکه ایشان برای موضوع دفاع مقدس به این میزان وقت می گذارند، دیدار با برگزار کنندگان کنگره شهدای استان‌ها، تقریظ های ایشان برای کتاب های دفاع مقدس و ... و همچنین بسامد سخنانی که رهبر انقلاب در ارتباط با دفاع مقدس دارند تقریبا با مضامین دیگر از لحاظ تعداد و کیفیت کم شباهت است و بر همین اساس دفاع مقدس امری است که نباید صرفا دستورالعملی و مناسکی باشد این رخ‌داد تاریخی باید برای همه ما الهام بخش باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایام دفاع مقدس باید از دو وجه برای ما الهام بخش باشد، اول از لحاظ هنرمندانی که در ایام دفاع مقدس حضور داشتند و امروز در خدمتشان هستیم؛ بیش از دو هزار شهید هنرمند داریم؛ ۶۰۰ نفر از فعالان حوزه شعر و ادبیات، ۴۹۰ نفر از فعالان حوزه هنرهای تجسمی ، ۴۸۸ نفر از هنرمندان تئاتر، ۳۱۷ نفر ازفعالان حوزه خوشنویسی، ۱۳۱ نفر از سینما گران و ۸۰ نفر از هنرمندان حوزه موسیقی در ایام هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

وی افزود: یکی از دوستانمان در فضای مجازی مطلبی منتشر و از ۴۰ شاهد یاد کرده بود؛ ماجرا از این قرار بود که ۴۰ دانش آموز اهوازی تصمیم می گیرند دوربین در دست گرفته و از فضاهای مختلف جنگ تصویربرداری کنند، اسم گروهشان را نیز ۴۰ شاهد گذاشتند.

وزیر فرهنگ گفت: اگر این ۴۰ هنرمند دانش آموز نبودند بخشی از تارخ جنگ در اختیار ما قرار نداشت که تعدادی از آنان شهید و جانباز شدند و تعدادی هنوز در میان ما حضور دارند.

صالحی تصریح کرد: باید زبان فرهنگ و هنر، شعر و ادبیات را در خدمت تبیین جذاب تر، موثر تر و بین نسلی تر قرار دهیم تا نسل های بعدی بتوانند از این فضا الهام گیرند.

وزیر فرهنگ با اشاره به داستان حضرت یوسف که در آن از ذخایر هفت سال پرباری برای هفت سال بعد استفاده کرد، گفت: هشت سال دفاع مقدس از زوایای مختلف ذخیره ای ملی، تاریخی و هویتی است و همچنان از لابه لای وقایع و خاطرات حرف های تازه و ماندنی و تصاویر جدید به دست می آید.

وی افزود: همه ملت در اتفاقی هشت ساله حضور داشت و در طول تارخ ایران مقاومت های زیادی در برابر هجوم ها داشتیم چرا که ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی اش بارها مورد هجوم قرار گرفته است اما این دفاع کردن‌ها معمولا به صورت منطقه ای بوده است. اینکه همه ملت برای دفاع از سرزمین و آرمانش کنار هم قرار گیرند برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاد و مردم سراسر کشور برای دفاع از ایران به جنوب رفتند و در کنار هم بذل جان کردند.

گفتنی است، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، رضا بنفشه‌خواه، محمد فیلی و مجید قناد از جمله هنرمندان حاضر در این آیین بودند.

در پایان نیز از برخی رزمندگان دفاع مقدس شاغل در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

همچنین اجرای مصطفی راغب پایان بخش آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.