گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایرانسارا استادپور مبنی بر «با توجه به تاکید بر عدالت آموزشی و تمرکززدایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت در اختیار قرار دادن فرصت استفاده از کارگاه‌های آموزشی این جشنواره برای تمامی کودکان ایران چه تدبیری اندیشیده؟» گفت: تاکید کانون بر برگزاری آنلاین کارگاه‌ها و استفاده‌ی عموم مخاطبان بود. ولی از آنجا که برخی اساتید دعوت شده به کارگاه‌های آموزشی جشنواره به دلایلی با آموزش آنلاین و پخش زنده موافق نبودند؛ اجازه‌ی ندادند کارگاه‌ها به صورت آنلاین منتشر شود. بنابراین تصمیم گرفته شد از کارگاه‌های آموزشی فیلمبرداری شود و بعد از تدوین به صورت پکیج آموزشی ظرف مدت یک ماه در اختیار کانون‌های پرورش فکری استان‌ها قرار بگیرند.

در ادامه فرهاد فلاح نیز این سوال را که «در بخش توضیحات برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون گفته شد 17 اثر به عنوان آثاری که نهایی شده‌اند پذیرفته شده و از 3 سالن در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله استفاده خواهد شد. از آنجا که بیش از 500 اثر به جشنواره ارسال شده بود چرا با تعامل با اداره‌کل هنرهای نمایشی از ظرفیت سالن‌های دولتی تحت نظارت این اداره استفاده نشد تا برای پذیرش تعداد آثار بیشتر با محدودیت سالن و امکان برنامه‌ریزی بهتر و بیشتر مواجه نباشید؟» پاسخ داد: جابه‌جایی در تئاتر بسیار سخت است. برای برگزاری تئاتری که دکور دارد شرایط خاصی باید لحاظ شود. تجمیع بودن محل برگزاری برای کانون مهم است. می‌توانستیم جشنواره را در 10 سالن تهران برگزار کنیم از آنجایی که مخاطب ما کودکان و نوجوانند این امر مدیریت و راهبری و کنترل و تمرکز خانواده‌ها را برای ما دشوار می‌کرد. مخاطب ما افراد حرفه‌ای و بالغ نیستند.

پس تصمیم گرفتیم جهت تمرکز مدیریت تنها از ظرفیت مرکز تئاتر کانون استفاده کنیم. اما این اتفاق در استان‌ها رقم خورده است. در استان‌ها از ثبت‌نام و اجراو این قبیل امور با استفاده از تمام ظرفیت‌های استان‌ها و با حمایت همه نهادهای فرهنگی انجام شده از سالن‌های وزارت فرهنگ گرفته تا سالن‌هایی که تحت مدیریت آموزش و پرورش است. و البته به علت استفاده از این ظرفیت در استان‌ها امسال ما در پذیرش آثار مخصوصا در بخش عمومی و آزاد با جهش مشهودی مواجهیم. ما در کانون را باز کردیم و در نوزدهمین جشنواره فقط از گروه‌های کانون پذیرش نداشته‌ایم.

اما در بخش نهایی که در تهران برگزار می‌شود مدیریت و راهبری و تمرکز برای کانون بسیار اهمیت داشته که به صورت متمرکز برگزار شود و نماد تئاتر کودکان و نوجوانان هم همین مرکز تئاتر کانون است که در پارک لاله قرار دارد. قبول داریم که باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود و تلاش‌مان هم بر همین است؛ اما الحمدالله خود کانون در استان‌ها به تعداد کافی سالن و ظرفیت دارد.

سارا روستاپور کانون

فلاح معاون فرهنگی کانون به سوال آخر «در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به صورت خلاقانه شاهد بخش فراگیر خارج از دور رقابت بودیم و همانطور که مسئولین گفتند حضور توان‌خواهان در جشنواره برکت آن معرفی شد. نوزدهمین جشنواره‌ی هنرهای نمایشی کودکان کانون تا چه اندازه از این تجربه موفق استفاده کرده و چه برنامه‌ای برای این دست از مخاطبان دارید؟» این گونه پاسخ داد و افزود: در تمامی برنامه‌ها و بالاخص جشنواره‌های کانون بخش فراگیر به عنوان بخشی که از کودکان و نوجوانان توان‌خواه حمایت می‌کند، دائر بوده و است. حتی در جشنواره قصه‌گویی و سرود هم این بخش فعال است. در این جشنواره هم این مخاطبان خاص، جز مخاطبان جشنواره بوده‌اند. از این مخاطبان ما 17 اثر در بخش فراخوان دریافت کردیم ولی هیچ کدام از این آثار شرایط حضور در بخش رقابتی و نهایی را پیدا نکردند. البته جهت مشارکت، توانمندسازی، آموزش و کمک به حضور این عزیزان در عرصه‌های کشوری گروه‌هایی از آنان به جشنواره دعوت شده‌اند که شاهد حضورشان خواهید بود.

فلاح کانون

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان از 27 شهریور در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران برگزار خواهد شد. آثار برای عموم نیز نمایش داده خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با هزینه‌ای اندک بلیت نمایش‌ها را از سایت تیوال تهیه کنند. لازم به ذکر است تمام عواید حاصله به گروه‌های نمایش تعلق خواهد داشت.

 

زهرا عباسی