به گزارش هنرآنلاین، سید عباس صالحی شریعتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود در صحن علنی دیروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، گفت: به همه اصحاب هنر که نقش مهمی در پایایی فرهنگ این سرزمین دارند سلام می‌کنم، امیدوارم بتوانیم با همکاری و مشارکت فعالان فرهنگی فصلی نو را رقم بزنیم. از خدمات همه وزرای پیشین تشکر می‌کنم، وظیفه می‌دانم از کارکنان خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کنم.

وی همچنین بیان کرد: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است. این کانون معنایی مهمترین نکته است که می‌تواند دولت آقای پزشکیان را متمایز از دولت‌های قبل کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم با طرح این موضوع که نظریه وفاق ملی در فضای نظری و عملی باید امتداد پیدا کند، گفت: وفاق ملی هم در سطح نظام حکمرانی کشور و هم در سطح رابطه دولت و ملت باید امتداد پیدا کند و در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد که کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت که بر اساس پیمایش‌های گسترده یک دهه اخیر، شیب را در این فضا نشان می‌دهد و نگران کننده است.

صالحی ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم ببخشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اینجانب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و استفاده از ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهند کرد دولت چهاردهم در حوزه کانونی وفاق ملی مؤثر و صریح باشد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش به عناصر ثابت و هویتی و ارزشمند در جامعه ایرانی پرداخت و ادامه داد: دین و دینداری، محبت اهل بیت، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ، میراث غنی فرهنگی و فرهنگ اقوام و همچنین هم‌زیستی ادیان و مذاهب از جمله عناصر هویتی جامعه ایرانی است که هویت ایرانی- اسلامی ما را ساخته و موجب ماندگاری ایران علی‌رغم طوفان‌های مهاجم شده است.

صالحی عنوان کرد: تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با تغییرات اجتماعی را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست، جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست. در حوزه تحصیلات دانشگاهی در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال دو درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند و در سال ۹۵ تعداد این افراد به ۱۸ درصد جامعه بالای ۲۰ سال ایران رسید و این یعنی رشد ۹ برابری. معنای این رشد شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی است.

وی در رابطه با اینکه در سال ۵۵ زنان ایرانی ۶۵ درصد بی‌سواد بودند و انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت، تصریح کرد: سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی، عمیق و ژرف است، در سال ۹۵ جامعه زنان ۹۳.۴ درصد باسواد بودند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه اضافه کرد: در سال ۴۹ و ۵۰ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم و در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم و این اتفاق یعنی ۵۶ برابر و یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کرده‌اند. ما نمی‌توانیم جامعه زنان تحول یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند؛ نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است.

صالحی بیان کرد: زنان متحول شده جامعه ایران سطح توقع مدیران ارشد و میانی را پیدا کرده‌اند. سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات دانشگاهی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده و نمی‌توانیم این تحولات را نبینیم و راجع به آنها فکر نکنیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی که در رابطه با تحول مصرف فرهنگی در جامعه ایرانی مطالبی را بیان می‌کرد، افزود: نوع و میزان مصرف فرهنگی، تحولات قابل توجهی پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۰ پیمایش مصرف فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد، نشان می‌داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و جوانان ۸۲.۳ درصد و میزان استفاده میانگین از اینترنت حدود ۲۴ درصد و ۲ تا ۴ ساعت و حدود ۱۵ درصد بالای ۴ ساعت است. این یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

صالحی در همین رابطه با تاکید بر اینکه نوع مصرف فرهنگی تحول پیدا کرده است، گفت: حدود ۷۰ درصد در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو و دانلود فیلم حدود ۲۳ و نیم درصد است، موسیقی ۳۸.۲ درصد بوده و جوانان ۴۳ و نیم درصد به موسیقی اقبال دارند. این‌ها نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر به ویژه از منظر تحصیلات و هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور و میدان‌های تحصیلی و عمل همچنین از لحاظ مصرف فرهنگی تغییرات قابل توجهی یافته است.

وی ادامه داد: باید به راهکارهای جدیدی فکر کنیم و راهکارهای قدیم ممکن است پاسخ ندهد؛ البته دغدغه‌ها و اصول ثابت است و چشم انداز و مقصد ثابت هستند، اما مسیر می‌تواند تغییرات خودش را پیدا کند و به نظر می‌آید با این تغییرات گسترده فرهنگ و هنر و رسانه می‌تواند مقصد ارتباطی دولت و ملت باشد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی که بر اهمیت فرهنگ و هنر و رسانه در مناسبات دولت و ملت تاکید داشت، خاطرنشان کرد: نظام حکمرانی فرهنگی می‌تواند با ایده‌ها و راهکارهای تازه ارتباط خودش را به سوی مقصد مشترک با ملت تنظیم کند و در این میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستند که میدان‌دار و عرصه‌دار این حوزه هستند.

صالحی ضمن تاکید بر حفظ منزلت و حقوق اصحاب فرهنگ هنر و رسانه و تشکل‌ها و نهادهای آنها، گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است، اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت - ملت است. اینکه مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکارانه پیدا کنند. همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب همه ما به خاطر داریم.

وی افزود: در اوایل انقلاب وقتی گفته می‌شد در جبهه‌ها کمبودی وجود دارد، مردم از اموالشان می‌گذشتند و آن زن روستایی و آن مرد محروم برای آنکه آن کمک را به جبهه‌ها انجام دهند تلاش می‌کردند چون دولت را از خود می‌دانستند. دولت را مال خود می‌دانستند و فاصله بین خودشان و دولت قائل نبودند و ما باید بازگشت مجددی به این میدان پیدا کنیم. اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌توانند میدان‌داران این حوزه باشند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را با این جملات خاتمه داد که امیدوارم در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور تعامل ۴ ساله دولت و مجلس که تقریباً با هم آغاز به کار کرده‌اند شالوده‌ای مستحکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید بیاورد، گفت: فرهنگی که به گفته امام راحل مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «فرهنگ مایه اصلی هویت ملت‌هاست». فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.

صالحی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: ما ملت بزرگ، متنوع و کهن ایران در برابر طوفان‌ها اگر هم سر خم کرده‌ایم، دوباره سربلند ایستاده‌ایم و می‌ایستیم. هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد و ایرانیان از دوران باستان همواره به عنوان ملتی بزرگ با فرهنگ و تجربه‌های متنوع و عمیق یکی از خالقان جهانی فرهنگ بوده‌اند. ایرانیان نقطه اتصال شرق و غرب و انتقال دهنده فرهنگ و دانش و هنر و داستان و شعر بودند و هستند.

وی ادامه داد: نقشه ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است و فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان، فیلسوفان، فقیهان، محققان و دبیران ایرانی گسترش یافت. این پیشینه افتخارآمیز اکنون نیز استمرار دارد و مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال شناخت و بهره‌مندی از فرهنگ و هنر ایران و ایرانی هستند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در ادامه گفت: هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکا به معارف غنی فرهنگی ایرانی اسلامی به آفرینش‌های هنری می‌پردازند. سینمای غنی پس از انقلاب درخشش شایان توجهی داشته و حتماً بالندگی بیشتری باید پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بر پیشانی این مرز و بوم ظرفیت‌های قابل توجهی دارند.

صالحی موسیقی ایرانی را سفیر بی‌کلام معرفی کرد که مخاطبان زیادی را مسحور خود می‌کند و ادامه داد: این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهند بود و با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.

منبع مهر