به گزارش هنرآنلاین، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری که در سخنرانی خود بر تولی‌گری به جای تصدی‌گری تاکید داشت در این خصوص به هنرآنلاین گفت: با دستور وزیر کشور هماهنگی لازم برای تولی‌گری کانون و حضور نماینده‌ی کانون به عنوان متولی موثر حوزه‌ی کودک و نوجوان فراهم شده و با ستاد اربعیین تعامل لازم را داریم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای موفقیت در امور محوله باید مردمی عمل کند. این مردمی بودن به این معنا نیست که هیچ کاری را انجام ندهیم بلکه همچنان در برخی امور تصدی‌گری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تلاشمان این است که تصدی‌گری را به حداقل برسانیم. مثلا در حوزه‌ی کتاب، نمی‌شود که کتاب چاپ نکنیم. حتما چاپ کتاب را مانند گذشته ادامه خواهیم داد. اما در کنارش از فعالین و ناشرین کودک و نوجوان هم کتاب خریداری خواهیم کرد. یعنی با این فعالین رقابتی تعامل نخواهیم کرد. در حوزه‌ی فیلم و انیمیشن هم ما تولیدات بصری خواهیم داشت؛ اما تلاشمان این است که از دیگر فیلم‌ها هم حمایت کنیم. این تولی‌گری در حوزه اربعیین به این شکل است که چاپ کتاب خواهیم داشت، تماشاخانه‌های سیارمان را برای اجرای تئاتر و پخش فیلم به مراکزی که مرز مشترک با کشور عراق ندارند می‌فرستیم. اما در کنار فعالیت‌های مستقیم کانون، گستره‌ای از فعالین کودک و نوجوان را گرد هم می‌آوریم و جویای نیازهایشان خواهیم شد.

علامتی افزود: نمی‌گوییم کانون توانایی تامین صدردرصد نیازها را داراست. اما به فراخور توان و ظرفیت عملکردی هر یک از فعالین، از محصولات خودمان مثل کتاب و فیلم بین‌شان توزیع خواهیم کرد و در صورت امکان مکان لازم برای اجرای برنامه‌ها را تامین می‌کنیم. تلاشمان تسهیل‌گری فعالین این حوزه است.

کانون 1

وی با توصیف عملکرد کانون به فدراسیون بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به جای آنکه مثل یک وزارت‌خانه عمل کند، مثل فدراسیون عمل خواهد کرد. قصدمان حمایت از فعالان است. ما به دنبال حکمرانی حوزه‌ی کودک و نوجوان هستیم اما در قالب مردمی.

حامد علامتی در ادامه عنوان کرد: مراکز فرهنگی هنری ما از پرسنل مشخصی برخوردار است. همانطور که در تقویت کمی و کیفی نیروها تلاش خواهیم کرد، از ظرفیت مکان و تجهیزات کانون برای تسهیل در امور دیگر فعالین این حوزه استفاده خواهیم کرد. کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند بیایند از جا و مکانی که کانون در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند. کانون آمادگی این امر را دارد. ما می‌توانیم برای آن دسته از فعالینی که فضای لازم را دارند؛ کتاب، اسباب‌بازی و مربی تامین کنیم.

وی در پایان با اشاره به گردش اقتصادی‌ که به واسطه‌ی دورهمی کانون برای تولیدکنندگان شکل می‌گیرد تکمیل کرد: فعالانی که در حوزه‌ی کودک و نوجوان گردش اقتصادی دارند و در این دورهمی حضور دارند، صددرصد گردش اقتصادی حاصل شده، متعلق به خودشان خواهد بود.

کانون 3

سیاری، مسئول ارتباطات کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که از مهمان دورهمی بود، در خصوص خدماتی که ستاد اربعیین به فعالین این حوزه خواهد داد گفت: بخش اول خدماتی که ستاد در اختیار مواکب قرار می‌دهد؛ در بحث موکب‌های کودک و نوجوان است. ما موکب‌های مختلفی داریم. هم موکب‌های خدماتی و هم موکب‌های فرهنگی.

وی در ادامه بیان کرد: این موکب‌داران و فعالین اربعین، در خصوص استقرار، اسکان و خدمات اولیه همکاری‌های لازم را به عمل خواهند آورد. در بخش دوم بحث حمایت از تولیدات فرهنگی است. در مواکب ما از فعالیت‌هایی که در خصوص سرگرمی و آموزش کودک و نوجوان است چه در بحث مجوز بازی‌های جمعی و اجرای نقالی و نمایش و چه در تامین اقلام فرهنگی حمایت و همکاری خواهیم داشت.

سیاری افزود: سعی داریم در تامین هدایایی که در مسابقات به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد از محصولات تولیدکنندگان حوزه کودک و نوجوان کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه گروه کودک و نوجوان ستاد اربعیین در طول سال با کانون پرورش فکری ارتباط دارد، تکمیل کرد: گروه کودک ستاد اربعیین طی جلسات منظمی که با کانون پرورش فکری در طول سال برگزار می‌شود تعامل کرده و در جریان فعالیت‌هایی که بتواند در مسیر اربعیین کارساز باشد مثل برگزاری دوره‌ها و ارتباط با فعالین کودک و نوجوان اطلاع پیدا کرده و همکاری می‌کند.