به گزارش هنرآنلاین، روضه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در رثای اهل بیت علیهم السلام با عنوان «تکیه کتاب» با رونمایی از مجموعه آثار مرتبط با شهدای پرواز اردیبهشت پیش از ظهر چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در تالار وحدت برگزار شد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای مراسم، توجه و نگاه رئیس جمهور شهید را نسبت به اهالی فرهنگ ویژه دانست و این مجلس را به شهدای پرواز اردیبهشت تقدیم کرد.

در بخشی از این مراسم از پوستر رئیس جمهور شهید و کتب تالیف شده درباره فعالیت ها و شخصیت شهید رئیسی رونمایی و از فرزندان سیدالشهدای خدمت نیز تقدیر شد.

وزیر2

دختر شهید رئیسی، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام آقاتهرانی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمدند و از مجتبی امینی برای ساخت مستند «پرواز در مه» تقدیر شد.

سپس محمد مخبر، محمدمهدی اسماعیلی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به نمایندگی از هیأت دولت با اهدای تابلویی که صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام بود، از خانواده شهید رئیسی تقدیر کردند که این تابلو به دختران شهید رئیسی تقدیم شد.

وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، گفت: از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تشکر می کنم که در همه رویدادها در کنار و همراه ما بودند و حس اتحاد، وحدت و خویشاوندی بین ما به وجود آمد.

وی افزود: برای ما سخت است که پایان دولت در موعدی زودتر از زمان قانونی اتفاق افتاد و رییس جمهورمان را از دست دادیم؛ ایشان در ملکوت اعلی حضور دارند ولی برای ما حسرت، آه، ناله، اشک و گریه باقی مانده‌ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از همه حضار به ویژه فرزندان گرامی رئیس جمهور شهید، دکتر مخبر، عزیزانمان در دولت و همه حضار تشکر می‌کنم.

وزیر

وزیر فرهنگ در بخش دیگری همچنین از حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تقدیر و تشکر کرد.

پس از سخنان همراه با حسرت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیپی از روضه‌های شهید رئیسی پخش شد که برخی از سخنان شهید جمهور درباره رسالت امام حسین علیه السلام و بقای عاشورا را در بر می‌گرفت.

سپس حاج مرتضی طاهری مداح اهل بیت علیهم السلام به اجرای مرثیه و نوحه خوانی پرداخت.

در بخش دیگری از مراسم، هانیه سادات رئیسی دختر رئیس‌جمهور شهید پشت تریبون آمد و در سخنانی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد حاضر در تالار وحدت تشکر کرد. وی همچنین از شخص سید حسن نصرالله و خانواده ایشان و خانواده‌های شهدای مقاومت نیز برای همراهی خانواده شهید جمهور بعد از ماجرای شهادت ایشان تقدیر و تشکر کرد.

رئیسی بیان کرد: صحنه عجیبی در ماجرای شهادت شهدای خدمت پیش آمد و آن هم اقبال مردم دنیا و عزاداری‌ها در سراسر دنیا بود که صرفاً جریانی دولتی نبود و جای تشکر ویژه دارد. به اعتقاد من، این یک نشانه است. در هر حال، درباره اتفاقات عجیبی که در دنیا رقم خورد، زبانم قاصر است.

وزیر1

وی همچنین گفت: ایام محرم است و لطف روضه‌خوانان و مداحان برای ذکر شهید رئیسی واقعاً جای تشکر دارد. البته ماجرای شهادت ایشان سر سوزنی قابل مقایسه با واقعه عاشورا نیست اما لطف حضرات است که در روضه‌ها نیز از ما یاد می‌شود.

دختر شهید رئیسی عنوان کرد: اینکه شهیدی بتواند دوست و دشمن را بعد از شهادتش نیز جدا کند، خیلی مهم است. ما دوره طلایی سه ساله‌ای را شاهد بودیم اما برخی گستاخان، شهید و کارهای ایشان را پایین می‌آورند که البته همین نشانه‌ای برای کار درست شهید محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: امت انقلابی و همه ما موظف هستیم از میراث شهدای خدمت حمایت کنیم. ما در عرصه دیپلماسی به سختی بسیار و تنگ‌نظرانه افتاده بودیم اما دیپلماسی در دوره دولت سیزدهم شکل دیگری گرفته بود که نشانه درستی آن، برگزاری مراسمات در اقصی نقاط جهان برای شهید رئیسی بود.