گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: ناهید نجفی مدیر موزه رضا عباسی در گفت‌وگو با هنرآنلاین اظهار داشت: شعارهای ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) معمولاً همه در راستای اهداف موزه‌ها است، بنابراین شعارهایی که در ایکوم مطرح می‌شود، جزو وظایف و اهداف موزه محسوب می‌شود، از این جهت ما شعار امسال ایکوم که «موزه‌ها محلی برای پژوهش و آموزش» است را در تمام سال‌ها مدنظر داشته‌ایم. یعنی آموزش بخشی از کار موزه بوده است و این موضوع نکاتی را مشخص می‌کند در جهتی که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ما همواره تلاش می‌کنیم این موضوع کوتاه و مقطعی نباشد یعنی این آیتم‌ها را در طول سال به صورت برنامه‌ریزی شده داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: شعار ایکوم بهتر است عمومی باشد. به این علت که موزه برای عموم مردم است. اگر خدمات بخواهد برای تعداد افراد خاصی، مورد استفاده قرار گیرد به نظرم خیلی مفید نیست و موزه‌ها از جایی مورد توجه قرار می‌گیرند که مورد استفاده عموم مردم واقع شوند.

نجفی درباره شعار سال ایکوم یعنی برنامه‌‌های آموزش پژوهشی موزه‌ها، گفت: باید نکاتی را در قسمت پژوهش مورد توجه قرار ‌دهیم که خروجی آن در آموزش مورد استفاده قرار گیرد، نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی که ممکن است تخصصی ولی برای عموم مردم قابل استفاده باشند.

 مدیر موزه رضا عباسی در ادامه با بیان اینکه از میان بیش از 90 هزار موزه در سطح جهان، 833 موزه در ایران واقع شده است اگر بخواهیم این تعداد موزه را افزایش دهیم، افزود: بی‌شک بایستی تک بٌعدی با آن برخورد نکنیم، چرا که کیفیت و کمیت مکمل یکدیگر است. اگر ما موزه‌های زیاد داشته باشیم و نتوانیم آن‌ها را اداره کنیم، وظایف‌مان را به درستی انجام نداده‌ایم‌، کیفیت را نباید فدای کمیت کرد و بالعکس.

وی افزود: نیروهایی که در موزه‌ها خدمت می‌کنند حدود 15 یا 20 سال است که جذب موزها شده‌اند و ما نیروی جدیدی را به عنوان «امین‌ اموال»، «موزه‌دار» یا «راهنما» را نداریم. کسانی که در این چند ساله در رشته موزه‌داری فارغ‌التحصیل شدند وارد این موزه‌ها نشدند، شاید در بخش‌ خصوصی و موزه‌های تازه تأسیس جذب شده باشند، ولی وزارتخانه میراث فرهنگی درصدد هست نیروهای را جایگزین نیروهای در آستانه بازنشستگی کند.

وی گفت: ما در سال‌های اخیر جذب نیروهای جدید را نداشتیم. اما نیروهایی که می‌خواهند از دانشگاه وارد کار عملی بشوند باید اطلاعاتشان به روز باشد و پس از طی آموزش‌های دانشگاهی، تکرار و تمرین و انجام امور محوله باعث خواهد شد به نتیجه مطلوبی برسند.

نجفی ادامه داد: ما با مسائلی در محل کار مواجه می‌شویم که ممکن است در دانشگاه درسش را نخوانده باشیم و در کتاب‌های دانشگاهی اشاره‌ای به آنها نشده باشد، اما با تجاربی که در محل کار حاصل می‌شود و بازآموزی‌هایی که صورت می‌گیرد قطعاً افراد تازه کار هم نیروهای مجربی خواهند شد.