گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی به برخی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ اشاره کرد.

وی درباره بعد بین‌المللی این دستاوردها عنوان کرد: در دولت سیزدهم سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی به عنوان ضلع بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شد. همچنین برخی رویکردها تغییر کرد تا جایی که یک رایزن فرهنگی اهل سنت برای اعزام به کشور مصر انتخاب شد که شخصیتی بسیار فرهیخته و انقلابی بود. از طرف دیگر یک رایزن از جامعه زنان برای کشور فرانسه در نظر گرفتیم که خود این خانم تحصیل کرده همین کشور بود و کتاب «خاطرات سفیر» نوشته وی به چاپ رسیده و مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی ادامه داد: خود آقای دکتر اسماعیلی هم درباره مسائل بین‌المللی دغدغه داشتند و در این زمینه بسیار فعال بودند. می‌توان گفت وزیر فرهنگ بعد از وزیر خارجه، از وزرایی محسوب می‌شد که تحرک فرامرزی فراوانی داشت و سفرهای بسیاری در برنامه خود گنجانده بود. بخش مهمی از این سفرها با رویکرد ایران فرهنگی به کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ انجام می‌گرفت. لازم به ذکر است این جنس کارها از مطالباتی بود که شهید رئیسی از ما داشتند و به لطف خدا این کارها در میدان عمل هم محقق شد به شکلی که قرارگاهی هم برای صادر شدن محصولات فرهنگی به کشورهایی که در حوزه تمدنی هستند، ایجاد شد.

وی به دیگر دستاوردهای فرهنگی دولت سیزدهم این گونه اشاره کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که دولت می‌تواند به آن افتخار کند، صندوق اعتباری هنر است که آقای پوراحمدی مسئولیت آن را به عهده دارد. این صندوق ابتدا یک دقت عمل خوب در پالایش افراد به خرج داد. همچنین صندوق اعتباری هنر چتر حمایت خود از هنرمندان نقاط مختلف کشور که در بخش‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند را گسترش داد. به علاوه یارانه‌ها و وجوهی که به هنرمندان داده می‌شد به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد. همچنین درباره بیمه خبرنگاران توجه شد. تا قبل از دولت سیزدهم تنها 4 هزار نفر از خبرنگاران تحت پوشش بیمه بودند که این عدد اکنون قریب به 12 هزار نفر است. صندوق هنر اگر به شکل موردی مشکلی برای هنرمندان پیش بیاید به شکل دلسوزانه پیگیری می‌کند. ما درباره صندوق هنر بازخوردهای خوبی از اهالی هنر دریافت کردیم.

جانشین وزیر فرهنگ در پایان درباره نگاه فرهنگی آیت‌الله رئیسی گفت: اهتمام شهید رئیسی به مسئله هنر بسیار واقعی و جدی بود. در دولت ایشان شورای هنر احیا گردید. همچنین شورای فرهنگ عمومی از حالت اسم یک شورا درآمد و واقعی شد و جلسه آن با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. به علاوه شورای عالی سینما هم احیا شد و جلسات آن شکل گرفت. همه این اقدامات از برکت نگاه نظام‌مند شهید رئیسی بود. ایشان با احترام به روال قانون، شوراها را احیا می‌کرد و از آن خروجی می‌گرفت.