به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، کاوه بهرامی مقدم، علی دهباشی و حامد فومنی سخنرانی می‌کنند و سپس فیلم مستند «دره پروانه‌ها» به نمایش درمی‌آید.

«دره پروانه‌ها» فیلم مستند پرتره شیون فومنی است که به تبیین ناگفته‌هایی از زندگی، افکار و اندیشه‌های ادبی و سیر و سلوک شاعرانه و اثرگذاری‌های او در اجتماع، شعر و ادبیات معاصر پرداخته است.

کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مجری طرح فیلم مستند «دره پروانه‌ها» کاوه بهرامی مقدم و تهیه‌کننده این فیلم مستند، بنیاد فرهنگی شیون فومنی است.

شیون فومنی (میراحمد فخری‌نژاد) متولد سوم دی ۱۳۲۵، شاعر و ترانه‌سرا، از مشاهیر و مفاخر فرهنگی و از معدود شاعران موفق دو زبانه معاصر، از سویی در شعر گیلکی از قله‌های شعر گیلان و از شاعران محبوب و مردمی شمال کشور و در شعر و غزل فارسی از چهره‌های نامدار معاصر به شمار می‌رود. اشعار گیلکی شیون فومنی، سرتاسر گیلان را در نوردیده و در دل مردم جای دارد. مجموعه آلبوم‌های صوتی شعر گیلکی شیون فومنی با عنوان «گیله اوخان» (پژواک گیلان) از نظر ارزش، منزلت و اعتبار فرهنگی همانند آثار فاخری چون شاهنامه فردوسی، دوبیتی‌های باباطاهر، مثنوی مولانا، بوستان و گلستان سعدی و دیوان حافظ و.. به‌عنوان یکی از گنجینه‌ها و میراث معنوی، مصداق هویت و شناسنامه فرهنگی گیلانیان محسوب می‌شود. او خالق ترانه‌های خاطره‌انگیزی به گیلکی و فارسی است.

اشعار و غزل‌های فارسی شیون فومنی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری، نشان‌دهنده پیوند خجسته نوآوری و سنت است و این مهم برخاسته از پشتوانه غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادبیات پیشین تا جریان‌های ادبی معاصر بوده که با نگاهی تازه به جهان و انسان در بافت و بیان و ذهن و زبانی شاعرانه، شیون را در گونه‌های غزل معاصر اعم از جریان خلاق غزل نو، غزل تصویری و.. به‌عنوان شاعر موفق غزل نوسرا و نوآور در غزل معرفی می‌کند.

شیون در ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری کلیوی چشم از جهان فروبست. از وی آثار متعددی به گیلکی و فارسی منتشر شده و نیز در دست انتشار است.