سرویس سینمایی هنرآنلاین: سحر صباغسرشت را شاید بیشتر به خاطر حضورش در عرصه بازیگری بشناسیم.
در اواخر دهه 1370 سریالی از تلویزیون پخش شد، با عنوان "روزگار جوانی" که صباغ سرشت در آن سریال ایفاگر نقش "جیران" بود. او در این سالها در عرصههای مختلف فعالیت کرده است، از دستیاری، منشی صحنه، مدیر تولید، مجری طرح و حتی سرمایهگذار، در یک جمله آهسته اما پیوسته و قدمبهقدم مسیر خود را مستقل پیداکرده و حالا در مقام تهیهکننده "فصل نرگس" اولین فیلم مستقل خود را برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده میکند. به همین بهانه با این تهیهکننده جوان به گفتگو نشستیم که در زیر میخوانید:
چطور شد که بهعنوان اولین کار در حوزه تهیه کنندگی به سراغ تولید "فصل نرگس" رفتید؟
حدود دو سال پیش از طریق شایسته ایرانی، دوست مشترکمان با نگار آذربایجانی از نزدیک آشنا شدم. فیلم قبلی او "آیینههای روبهرو" را بسیار دوست داشتم. فیلمنامه ابتدایی را با عنوان " کلاژ" برایم فرستادند. وقتی فیلمنامه را خواندم طی جلسات طولانی و چندماهه با ایشان برنامه بازنویسی انجام شد و پیشتولید کار را آغاز کردیم. از آنجایی که فصل زمستان در فیلمسازی به لحاظ دراماتیک جذابیت بیشتری دارد و هم اینکه زمان بهتر و متناسبتری برای روایت داستان فیلم بود، زمستان سال گذشته کار با عنوان " فصل نرگس" کلید خورد. آنچه مرا برای تولید این اثر ترغیب کرد این بود که احساس کردم این فیلم جذابیت روایی و مضمونی دارد که برایم بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز این فیلمنامه را برای اولین تهیهکنندگی مستقل خود انتخاب کردم و وارد این فضا شدم. از سوی دیگر شخصیت خود نگار آذربایجانی بود که برای من بسیار قابلاحترام بود.
کمی درباره فضا و موضوعیت داستان "فصل نرگس" برایمان بگویید؟
مهمترین ویژگی فیلم وجه امیدوارکنندگی فیلم به زندگی است و در شرایط امروز که به دلیل بحرانهای اقتصادی و اجتماعی دچار چالشهای درونی با خود و دیگران شدهایم و روحیه انساندوستی، نوعدوستی و عشقورزی به همنوع در جامعه ما که زبانزد این نوع از معرفت در دنیا بوده، نمیگویم از بین رفته، اما کمرنگ شده و خیلی به تأثیرگذاری که روی همدیگر داریم و بسیار هم حائز اهمیت است، توجه نمیکنیم، این فیلم در قالب یک داستان جذاب و روایتی عاشقانه و عارفانه به این موضوع خیلی مهم میپردازد. با توجه به جذابیتهای فیلمنامه همراه با اجرایی باورپذیر و تأثیرگذار فکر میکنم "فصل نرگس" مورد توجه طیف گستردهای از مخاطبین قرار بگیرد. چالشها و بحرانها را به تصویر میکشد، اما در کنار این چالش اجتماعی راههایی که برای مدیریت این بحرانها وجود دارد را در قالب یک داستان جذاب و امیدبخش به مخاطب یادآوری میکند.
سینمای ما در طی این سالها در ژانر اجتماعی فیلمهای بسیاری تولید کرده است. حرف اصلی "فصل نرگس" چیست؟
فیلم روایت آدمهای معمولی است که در وانفسای امروز و در جهانی که میل به خودشیفتگی و خودمحوری دارد شفافیت روح و ذهنشان را از دست ندادهاند و مفهوم احساس خوش ناشی از انسانیت و نوعدوستی را بهدرستی درک میکنند. "فصل نرگس" در جزئیات خود داستان عشق است و دوستی با همنوع، اما در تعریف کلیتر هویت انسانها را به چالش میکشد و اهمیت احترام به نفس زندگی را به مخاطب یادآوری میکند. یکی دیگر از جذابیتهای فیلم شکل روایتگری قصه است که مخاطب با چند قصه بهطور همزمان مواجه است، البته هدف واحدی را دنبال میکند که در سینمای ایران تجربه تازهتری است.
این روزها تولید فیلمهای کمهزینه در سینما بسیار دیده میشود، میتوان "فصل نرگس" را جزو فیلمهایی از این دست دانست؟
در شرایط اقتصادی امروز "فصل نرگس" با توجه به تعدد و تکثر لوکیشنها و تعدد شخصیتهای فیلم و بازیگران جزو فیلمهای ارزان محسوب نمیشود، بهخصوص علاوه بر اینکه برایمان مهم بود که برای شخصیتهای داستان بازیگران متناسب با آن نقشها را بهدرستی انتخاب کنیم، برای عوامل پشت دوربین هم از همراهی همکارانی بهرهمند شدیم که هرکدام تجربیات پرباری داشتند و کمک کردند تا مسیر تولید و ساخت "فصل نرگس" هموارتر شود. داستان فیلم از جنوبیترین تا شمالیترین نقاط شهر تهران را در بر میگیرد و فیلم از تنوع بصری بسیار خوبی برخوردار است. ضمن اینکه تولید را در شرایط اقتصادی سینمای امروز با پیچیدگیهای بیشتری همراه میکند، با این توضیح که فیلم در فصل زمستان فیلمبرداری شد و کار در این فصل شرایط خاص خودش را دارد، ولی به دلیل حضور گروه حرفهای با توکل به خدا مسیر راه بهدرستی و خوبی هموار شد. امیدوارم حاصل کارمان فیلمی باشد که همانطور که ما تلاش کردیم و احترام به مخاطب را در اولویت قراردادیم، مخاطبین محترم فیلم را راضی و خشنود نگه دارد که در این صورت ما به هدف غایی و نهایی خود رسیدهایم.
فکر میکنید "فصل نرگس" در زمان اکران تا چه اندازه بتواند با اقبال عمومی مواجه شود؟
من بزرگشده سینما هستم و حرفهها و تخصصهای مختلفی را در سینما تجربه کردم و قدمبهقدم، آهسته اما پیوسته آمدم تا به شغل موردعلاقه و نظرم تهیهکنندگی رسیدم و خوشبختانه آموزههای خوبی داشتم. سعی کردم خوب شاگردی کنم و از تجربیاتی که به دست آوردم بهخوبی در تولیداتم بهرهمند شوم و از تجربیات خوبی که همکارانم در اختیارم گذاشتند بهره بگیرم. ما سعی کردیم با توجه به اینکه زمستان سال گذشته فیلم کلید خورد و در بهار نسخه ابتدایی آن آماده شد، فیلم را در حوزههای مختلف دوستان، همکاران و گروههای صاحب اندیشه و مخاطبان اصلی در نمایشهای خصوصی کوچکی که داشتیم مورد ارزیابی قرار دهیم و از نظرات آنها بهرهمند شویم تا کار خودمان را با بهرهمندی از نظرات مختلف بهتر و جذابتر کنیم. این مهم، دستاورد خیلی خوب و جدی برای فیلم به همراه داشت و فیلم را از لحن روایی جذابتری بهرهمند ساخت. امروز که روزهای پایانی فیلم را از سر میگذرانیم تصور میکنم با توجه به اینکه موضوع فیلمنامه ذاتاً مخاطبپسند و تأثیرگذار است فیلم میتواند با توجه به جذابیتهایی هم که در اجرا به آن اضافهشده سلیقههای مختلف را با خود همراه کند و کمتر مخاطبی ناراضی از سالن نمایش فیلم بیرون برود. احترام به مخاطب همانطور که پیشتر هم گفتم در اولویت اهمیت برنامه تولید برای ما قرار داشت و تمامی گروه سازنده فصل نرگس باهم و در کنار هم تلاش کردیم از فیلمنامه بهترین تصویر و خروجی را ارائه کنیم تا مخاطبین با سلایق و تفکرات مختلف را با رضایت از سالن سینما بدرقه کنیم.
این روزها بیش از هر چیز فیلمهای اجتماعی را با واژه سیاهنمایی خطاب میکنند و میشناسند، "فصل نرگس" چنین ویژگی دارد؟
من از واژه سیاهنمایی استفاده نمیکنم، چرا که اعتقادی به آن ندارم، فیلمسازانی که در ژانر اجتماعی فعالیت میکنند واقعیتهای جامعه را هر یک از منظر خودشان به تصویر میکشند. درواقع آنها عموماً نه تماماً هریک از زاویه دید خود واقعیتهای موجود در جامعه را جستجو میکنند، میبینند و به تصویر میکشند. حالا اگر آنچه آنها در آثارشان نمایش میدهند سیاه است، حتماً واقعیتی است که جامعه را در برگرفته و این یک تلنگر حاصل تفکر است که نهتنها نباید نسبت سیاهنمایی به آن داد که حتی در برخی موارد باید برای مدیریت بحرانهای جامعه و حل مشکلات اجتماعی آن فیلمها را مورد کارشناسی و بررسی جدیتری هم قرار داد. در نتیجه تصور میکنم، سیاهنمایی واژه درستی نیست. فیلم "فصل نرگس" نهتنها به تفسیر رایج بههیچعنوان سیاهنمایی در خود ندارد که حتی واقعیتها را با نگاهی امیدبخش همراه با حس نوعدوستی به تصویر کشیده است.
خانم صباغسرشت، شما در عرصه بازیگری هم فعالیت داشتید، چه شد که از این مسیر به تهیهکنندگی رسیدید؟
شغل من بازیگری نیست. از ابتدا که وارد این عرصه شدم هدفم تهیهکنندگی بود و حتی علاقهای به کارگردانی هم ندارم، اما چون در نوجوانی و سن پایین وارد سینما شدم بازیگری تنها راه ورود مستقل من بدون هرگونه رابطهمداری به این عرصه بود تا ببینم، یاد بگیرم و جایگاه خودم را در این مسیر پیدا کنم و امروز هم همانطور مستقل به راه خودم با توکل به خدا ادامه میدهم. اگر هم بازیگری برای نقشی که دوستش داشته باشم به من پیشنهاد شود درصورتیکه گروه سازنده آن فیلم را هم دوست بدارم میپذیرم.
تا چه اندازه به حضور در فستیوالهای خارجی فکر میکنید؟
طبیعتاً وقتی به شکل جدی مسیری کاملاً حرفهای را برای تولیدت انتخاب کرده باشی پس حتماً تمام جوانب امر را هم موردبررسی قرار دادهای. در نتیجه صرفاً محدود به حضور در فستیوالهای ایرانی نمیشوید. از آنجایی هم که "فصل نرگس" محدود به زمان و مکان خاصی نیست و تازگی خودش را دارد و از سوی دیگر در هر کشوری ساخته میشد بازهم به لحاظ موضوعی تأثیرگذار میبود حتماً حضور در عرصه بینالملل هم یکی از برنامههای ما خواهد بود، با این علم که به هر حال هر جشنوارهای سیاستهای خاص خودش را دارد، اما ما تلاشمان را کردیم و امیدوارم در عرصه بینالملل نیز موفق عمل کنیم.
قصد دارید دومین تجربه خودتان را کی آغاز کنید؟
چند فیلمنامه به دستم رسیده است، اما از بین آنها فقط یک طرح خوب خواندم و فکر میکنم فیلمنامه این کار همین روزها نگارشش به اتمام برسد و اگر جذابیت طرح اولیه را دارا باشد در اولویت تولید قرار خواهم داد و سال آینده کار را کلید میزنیم.
و سخن آخر؟
همیشه مراتب شکرگزاری از خداوند را بهجا آوردهام و مراتب سپاس و قدردانی از همهکسانی که در مسیر راه زندگیام کمکم کردند، مادرم، پدرم، خواهرم و خواهرزادهام و مهتاب نصیرپور که در حق من استادی را تمام کرد. از همه همکاران عزیزم در "فصل نرگس" که همراه واقعی من شدند تا یک تولید کاملاً حرفهای و در شان و متناسب با فضای قصه ارائه دهیم تشکر میکنم و قدردانی ویژه از حمیدرضا عارف، سرمایهگذار فیلم که همدل صمیمی و امنی برای من شدند، چرا که در شرایط اقتصادی امروز به من اعتماد کردند و همراه ما شدند تا باهم و در کنار هم بهترین اتفاق را رقم بزنیم. امیدوارم فصل نرگس خوب دیده شود که ما سازندگان آن با تمام وجودمان برای این فیلم تلاش کردیم و احترام به مخاطب را در اولویت دستور کارمان قراردادیم. از شما و خانواده محترم رسانه هم که یاران صمیمی و جدی ما در اشاعه و ترویج و تبلیغ تولیداتمان هستید کمال تشکر را دارم.