سرویس سینمایی هنرآنلاین: مدتی است که فیلم سینمایی "پایان خدمت" با بازی سعید راد، امیر جدیدی، هدی زین‌العابدین و با حضور جمشید مشایخی در گروه هنر و تجربه به کارگردانی حمید زرگرنژاد در حال اکران است. این فیلم در جشنواره سی و دوم فیلم فجر توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را در بخش نگاه نو برای امیر جدیدی به ارمغان آورد.

حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم "پایان خدمت" درباره نحوه شکل‌گیری ایده این فیلم به هنرآنلاین، گفت: شغل من در دوران خدمت سربازی، نوشتن گزارش روزانه در پاسگاهی در شیراز بود. پرونده‌های زیادی بود که آنجا گزارششان را می‌نوشتم. داستان این پرونده برایم جذاب بود و پس از آن دوران، زمانی که تصمیم گرفتم فیلم بسازم جرقه نگارش آن زده شد. سال 90 طرحی را با آقای افخمی برای اولین فیلمم مطرح کردم و در یکی از جلساتی که با او داشتم درباره این طرح نیز صحبت کردم و موضوع برای او نیز جالب بود. به همین دلیل ابراز علاقه‌مندی کرد تا روی این سوژه کار کند. فکر می‌کنم بیشتر به خاطر جاده‌ای بودن و حس نوستالژی که به فیلم "عروس" خودشان داشتند این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به حضور بهروز افخمی به عنوان نویسنده کار بیان کرد: از آنجایی که کارهای افخمی را هم در نویسندگی و هم در کارگردانی دوست دارم کار نگارش فیلمنامه را به او پیشنهاد دادم، کارهای قبلی من را دید و برای نگارش فیلمنامه اعلام آمادگی کرد.

زرگرنژاد همچنین درباره شخصیت‌هایی که در فیلم دیده می‌شوند و مبنای واقعی بودن آنها اظهار کرد: بیشتر شخصیت‌ها واقعی هستند و حتی اسامی نیز برمبنای واقعیت انتخاب شده است. در دورخوانی‌ها اولین کاری که ‌کردم، یک پیش داستان برای بازیگران تعریف کردم و یکی از روش‌هایم در دورخوانی این بود که بعد از دیالوگ‌های مشخص شده در فیلمنامه از بازیگرانم می‌خواستم تا بداهه‌پردازی کنند و ادامه دیالوگ‌ها را بر مبنای ذهنیت خودشان پیش ببرند، در حالیکه در فیلمنامه نبود. این بسیار به بازیگران کمک کرد تا بتوانند آن حس وحال واقعی را که مدنظرم بود بدست آورند. به نوعی این فیلم روایتگر شخصیت‌هایی است که در زندگی‌ام دیدم. مردهایی که قهرمان زندگی ما در دهه 60 بودند، مردهایی هستند که دیگر امروز دیده نمی‌شوند. در واقع در فیلم من، آدمی به نمایش درآمده است که دوره‌اش تمام شده است و دیگر دیده نمی‌شود.

زرگرنژاد درباره گروه بازیگری این فیلم و همچنین حضور امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش نخست فیلم نیز عنوان کرد: "پایان خدمت" اولین فیلم سینمایی امیر جدیدی بود، البته پیش از این برای رسانه‌های تصویری بازی کرده بود. عکسی از او به عنوان بازیگر تئاتر دیدم و با توجه به آن عکس احساس کردم، فیزیکش بسیار به کاراکتر فیلم من نزدیک است، وقتی از نزدیک هم با خودش برخورد کردم اطمینانم صد‌ در‌صد شد و روز به روز هم در تمرینات خودش را نشان داد. از کارش بسیار راضی بودم ضمن این که ما در دورخوانی‌ها تمام نکات را تمرین کرده بودیم و سر صحنه تنها کارهای جزیی را انجام دادیم و بیشتر به ریزه کاری‌هایی که مدنظرم بود پرداختیم. درباره آقای راد هم فیلمنامه را برای او ارسال کردیم و خوشبختانه پس از خواندن فیلمنامه پذیرفت که در این فیلم ایفای نقش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک فیلم اولی ورود به سینما چقدر برایش سخت بودگفت: شاید آمار نشان دهد که ورود برای کار اولی‌ها آسان است و درهای سینما باز هستند، اما برای خود من خیلی فریم به فریم و بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و بدترین قسمت سینما هم همین ورودش بود. برای آنکه بتوانید وارد سینما شوید باید خودتان را اول به تهیه‌کننده اثبات کنی، بعد به سراغ جذب اسپانسر بروی و از سوی دیگر باید بتوانی با عوامل حرفه‌ای کار کنی که اگر شناخته شده نباشی کار بسیار دشواری پیش رویت قرار می‌گیرد. من تلاش کردم با ساخت فیلم کوتاه، سریال، تله‌فیلم، مستند و بعد هم فیلم بلندپله پله وارد سینما شوم، اما بسیاری از دوستان با دستیاری وارد سینما می‌شوند که اتفاقا کار راحت‌تری است چرا که ارتباطات اولیه شکل گرفته است.

این کارگردان در خاتمه خاطرنشان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که عنوان فیلم اولی‌ به عنوان فیلمساز آماتور نیست. فیلم "پایان خدمت" چهاردهمین همکاری آقای سعید راد با کارگردانان فیلم‌اولی‌ است و این شرایط بهتر نیز می‌شود. اگر کسی قبل از این کار نکرده باشد و فیلم کوتاه، تله فیلم و ... آشنایی نداشته باشد هرگز نمی‌تواند با افراد حرفه‌ای همراه شود و فکر می‌کنم در سینما اصلا چنین افرادی را نداریم. اما عنوان فیلم اولی عنوانی است که خود فیلم اولی‌ها می توانند از آن حمایت کنند، همانطور که امسال تبدیل به یک آبرو و برند شد. فیلم اولی، فیلم اولی است و قطعا در فیلم بعدی از تجربیات کار اولش استفاده می‌کند، اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که بسیاری از فیلم اولی‌ها را هم داشتیم که در فیلم اول با موفقیت همراه بودند اما در فیلم‌های بعدی اینگونه نبوده‌اند باید کار و مخاطب هدف را آگاهانه انتخاب کرد تا بتوان این موفقیت را ادامه داد.