به گزارش هنرآنلاین، منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای سخنان خود در این برنامه گفت: مسائل و مشکلات جشنواره تفاوتی با سال‌های قبل نداشت. آنچه که اهمیت دارد این بود که ما گمان کردیم رویکرد امسال جشنواره به نفع منافع عمومی و سینمای ایران است. رویکرد این بود که چتر سینمای ایران کاملا گسترده باشد و هیچ سلیقه از پیش تعیین‌شده‌ای وجود نداشت‌. همه زندگی سلیقه است و اگر این سلیقه با رویکردی عمیق همراه باشد، نتایج قابل فهم و قابل احترامی خواهد داشت. من باور دارم که می‌توان با زبان احترام با هم‌ صحبت کرد.

وی افزود: همه تلاش من و همکاران متکی بر این بود که با رفتار محترمانه برای ایده مرکزی زن، مادر، وطن تلاش کنیم.‌ سینمای ایران بار سنگینی دارد که این مفهوم را گسترش دهد. ما باید با سینما تعلق خاطر به وطن را میان افراد ایجاد کنیم. سینما امروزه به دلیل تحولات اجتماعی، تحولات تاریخی و تحولات تکنولوژیک تفاوت دارد و حضور در جهان امروز بدون تسلط به دانش‌نامه تصویر امکان‌پذیر نیست. سینما به ما یاد می‌دهد که باید با یکدیگر حرف بزنیم. به همین دلیل فکر کردیم که امسال می‌توانیم آینه‌ای تمام‌نما مقابل جامعه قرار دهیم.

فجر1

دبیر جشنواره تاکید کرد: خشونت لفظی و خشونت رفتاری در همه ما درحال فوران کردن است و دوست داریم آتش‌ها و اختلافات را عمیق‌تر کنیم. همه ما مملو از خطا هستیم، اما حساسیت نسبت به خطا مهم است. حساسیت نسبت به خطا یعنی جستجوی راه‌های بهتر. سینما به ما یاد داده است که مسائل را از زوایای مختلف نگاه کنیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه بعد از کرونا و مسائل اجتماعی سال‌های اخیر جشنواره فجر دیگر شور و شوق قبل را نداشت، اظهار کرد: برای کاهش این اتفاقات فکر کردم که سینما باید وظیفه خودش را برای تقلیل رنج مردم، سینماگران و سینماداران انجام دهد‌. از ابتدا فکر می‌کردم که به دلایل فنی شاید اکران فوق‌العاده نداشته باشیم، اما تا همین امروز بالای ۲۲۰ اکران فوق‌العاده در تهران داشته‌ایم.

شاهسواری درباره تعداد زیاد فیلم‌ها توضیح داد: فیلم‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر نشده‌اند و تنها تفاوت شکلی صورت گرفت. در مقررات ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم اول داشتیم. امسال ۴ انیمیشن داشتیم و نمی‌توانستیم آن‌ها را نادیده بگیریم. از طرفی باید به برخی فیلم‌ها که به دلایل موجه و غیرموجه امکان حضور در جشنواره نداشتند، توجه می‌کردیم. داوران و هیئت انتخاب ما در تمام ایام کاری‌شان از ۸ صبح سر کار آمدند. ۴ روز قبل از شروع جشنواره هیئت انتخاب کارشان را شروع کردند.

فجر2

وی درباره بحث داوری آثار و مساوی شدن آرای آن‌ها گفت: در عمده جلسات هیئت انتخاب و داوری حضور داشتم. فکر می‌کنم در ۳ مورد داوران به رای ۳ به ۳ و مساوی رسیدند که بیشتر هم در جوایز فنی این اتفاق رخ داد.‌ ما با یک روش اخلاقی کار را پیش بردیم. برخی از دوستان به خصوص یکی از داوران پذیرفت که اگر در قالب ۳ به ۳ قرار گرفتند این شخص در هر گروهی که بود، به گروه طرف مقابل بپیوندد. البته نه به سادگی بلکه با بحث و گفتگو.

شاهسواری درباره دبیری دوره بعد جشنواره بیان کرد: اگر قرار باشد جشنواره با همین مدل و ساختار پیش برود من هم سال بعد نیستم.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر تاریخی دارد و اگر به این تاریخ و ظرایف مسلط نباشید دچار تحلیل غلط می‌شوید. اولین اطلاعات غلط این است که مدام خودمان را با جشنواره‌های جهانی مقایسه کنیم زیرا جشنواره فجر منحصر به فرد است.

فجر3

شاهسواری گفت: جشنواره فیلم فجر در دوران فعالیت خود به مشروعیت و مقبولیت سینما کمک کرده است و مقبولیت داخلی و خارجی ایجاد کرده است. این جشنواره در توسعه تکنیک و مدل تولید تاثیرگذار بوده است. این رویداد باید به جشن ملی سینما تبدیل شود. من می‌گویم باید جشنواره را در شرایط امروز جامعه ببینیم.

وی تاکید کرد: جشنواره‌ای را که هرسال دبیرش تغییر می‌کند، نمی‌توان ارزیابی کرد. جشنواره به دفتر دائمی نیاز دارد.

انتهای پیام