به گزارش هنرآنلاین، فخرالدین سیدی در ابتدای این نشست با یادی از زندهیاد محمدرضا مقدسیان گفت: جای او در سینمای مستند ایران خالی است و متاسفانه بسیار زود او را از دست دادیم و سینمای مستند از وجود ایشان بیبهره ماند. مقدسیان در اوج خلاقیتی که قرار داشت حیات را بدرود گفت.
وی ادامه داد: شیوه کار اسماعیل امامی در فیلمبرداری این اثر بسیار درخشان است و او بر خلاف آثار دیگر خود، این فیلم را به صورت دوربین روی دست فیلمبرداری کرده است.
«گفت وگو در مه» سندی تاریخی است
در ادامه سعید رشتیان مستندساز پیشکسوت گفت: متاسفانه مقدسیان را بسیار زود از دست دادیم. فیلم «گفت و گو در مه» یکی از آثار متاخر آقای مقدسیان و فیلمی به یاد ماندنی از اوست. چه خوب که چنین فیلمهایی در تاریخ سینمای مستند کشور وجود دارند زیرا باعث میشوند از فضای آن دوره اسنادی در اختیار داشته باشیم.
وی ادامه داد: «گفتوگو در مه» یادآور زمانهای است که در سالهای پس از سال ۱۳۷۵ جامعه ما آن را طی میکرد و نشان میدهد که در ایران چه تجاربی صورت پذیرفته و زنان در روستاها حرکتهای تسهیل گرانهای را صورت میدادند.
رشتیان بیان داشت: آشنایی با خانم آذر، حاج کمال و روستای دستجرد مربوط به سفری است که به همراه آقای مقدسیان در سال ۱۳۷۵ به آن منطقه داشتیم که در گیر پروژه بازسازی مناطق زلزله زده زنجان و گیلان بودیم. آن پروژه بسیار ویژه بود و مقدسیان کارگردانی فیلم را برعهده داشت.
وی خاطرنشان کرد: این منطقه در محدوده زلزله قرار داشت و این فیلم بدون هیچ حمایت دولتی و با حمایتهای آقای امامی تولید شد و سندی برای آن دوره تاریخی است.
«گفت وگو در مه» خرق عادت است
در ادامه حمید جعفری، مستندساز تیز گفت: صحبت درباره شخصیت و چگونگی ارتباط مقدسیان با افراد مختلف بحث مفصلی است که در جای خود باید به آن پرداخته شود. بیست و دو سال از ساخت این فیلم گذشته و اکنون فرصتی برای مقایسه آثار سینمای مستند اجتماعی در آن سالها و دوران کنونی وجود دارد. امروزه به لحاظ تکنیکی سینمای مستند ایران پیشرفت داشته است و این فیلم بعد از گذشت سال ها همچنان برای من زنده و اثر گذار است.
وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۱۰ بار فیلم «گفتوگو در مه» را دیدهام، با این وجودهنوز از تماشای آن لذت میبرم. فیلم «زینت» ساخته آقای مختاری، متقدم بر این فیلم ساخته شده و مقایسه در شیوه پرداخت، محتوا و فرم میان این دو اثر بسیار جالب خواهد بود. «گفتوگو در مه» در میان آثار موجود در کارنامه سینمایی زندهیاد مقدیسیان نوعی خرق عادت است و متفاوتترین اثر سینمایی ایشان است.
جعفری یادآور شد: تصویری که من از اسماعیل امامی در فیلمبرداری این اثر در خاطرم دارم سینمایی نیست و میتوان آن را با «ضامن آهو» و قابهای شکیل آن مقایسه کرد که از درخشانترین فیلمهای سینمای ایران از نظر فیلمبرداری است. اما او با سبک بسیار متفاوتی فیلمبرداری «گقتوگو در مه» را انجام دادند. به شکلی که در صحنه های پرتنش، شاهد دوربینی باطمانینه هستیم.
تلاش کردم مقدسیان را راضی نگه دارم
اسماعیل امامی، فیلمبردار فیلم «گفتوگو در مه» نیز گفت: من حرف خود را پشت دوربین زدهام. این فیلم با مشکلات زیادی مواجه بود اما در هر صورت تلاش کردم مقدسیان را راضی نگه دارم. با این حال با یکدیگر بحثهای طولانی داشتیم و تلاش میکردیم به یک جمعبندی واحد برسیم.
انتهای پیام