به گزارش هنرآنلاین، پژمان مظاهریپور مستندساز، نویسنده، پژوهشگر و داور بخش مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم های مستند در این جشنواره گفت: دیده شدن مستند تنها مسئله جشنواره فیلم فجر نیست بلکه خود سینمای مستند ماست که باید دیده شود.
وی افزود: سینمای بلند نیز مدیریت صحیح میخواهد و خود مستندسازان نیز باید عملکرد درستی داشته باشند. اگر این دو با هم شکل بگیرند شاهد حضوری از سینمای مستند خواهیم بود که در جشنواره فیلم فجر و هر جشنواره دیگر دیده می شود.
این مستندساز با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما در سینمای مستند تولید است، ادامه داد: تولید سینمای مستند در آن سطحی که باید باشد نیست؛ مشکل طرح، تنوع ژانر، حرفه ای بودن مستندساز و… بسیار مهم است. زمانی که همه این موارد با هم جور باشد، تازه با سینمایی مواجه خواهید بود که همرده سینمای قصهگوی ما بد و خوب دارد.
مظاهریپور درباره ظرفیت سینمای مستند در ایران گفت: در جامعه کنونی ایران اقبال مردم به دیدن فیلم مستند بسیار زیاد است؛ مخاطبان خوبی در سینمای مستند داریم که بالقوه هستند و جشنوارهها آنها را بالفعل میکند. در جشنواره مستند حقیقت این اتفاق افتاده است. چند سالی است که با موردی روبرو هستیم که مخاطب میگوید نتوانستم هم فیلمها را ببینم. این موضوعی است که ۱۰ سال پیش وجود نداشت.
وی افزود: ۲۰ سال پیش تعداد انگشتشماری مستند بلند داشتیم که قابلیت اکران در سینما داشته باشد که آن هم به سیاستهای تولید برمیگردد. در این سالها این به مرور سیاستها ریلگذاری شد، مستندساز پرورش یافت و روی موضوعات سرمایهگذاری کردند تا امروز به جایی رسید که مستندها دیده شوند. در حال حاضر با چالش تولید و معیشت مستندساز مواجه هستیم که اگر برطرف شود با این ظرفیت روبرو میشویم که فیلم خوب ساخته شود. وقتی فیلم خوب ساخته شود، تماشاگران هم جذب میشوند.
این پژوهشگر ادامه داد: یکی از نگرانیهای مدیران جشنواره فیلم فجر این است که آیا فیلمهای مستند مورد توجه مخاطبان این جشنواره قرار میگیرد یا خیر؛ به نظرم اگر مانند سایر فیلمهای سینمایی به آنها برای اکران بها داده شود بله حتما مورد توجه قرار می گیرد.
مظاهریپور درباره داوری آثار مستند در کنار آثار بلند سینمایی گفت: سینمای مستند ما در ایران از سطح بینالمللی و استاندارها بسیار فاصله دارد. زمانی که فیلم سینمایی داستانی میسازیم اشلهای تکنیکی و سرمایهگذاریی و هزینه کرد داریم. این اشلها درباره سینمای مستند ما رعایت نمیشود چون با یک صدم بودجه سینمای داستانی، مستند میسازیم و میخواهیم که با سینمای بلند رقابت کنیم.
وی افزود: مدتی فیلم مستند در کنار بلند داستانی داوری شد ولی داوران گفتند اگر بخواهیم فضاوت کنیم از همان ابتدا آثار مستند حذف میشوند زیرا از لحاظ ابزار و دوربین، فیلمبرداری و صدا در فیلم مستند چطور میتواند با سینمای بلند رقابت کند؟ یا در بحث تدوین، تعداد تدوینگران مستند در کل ایران یک مجموعه کوچک است. این در حالی است که هزینههایی که برای تدوین یک فیلم بلند پرداخت میشود با کل هزینه یک فیلم مستند برابری میکند.
داور بخش مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: زمانی که مستندساز حقوق و دستمزد ندارد نمیتواند فیلمنامه بسازد. در کل سینمای ایران بدون اغراق شاید ۱۰۰ مستندساز داشته باشیم که حرفهشان این است؛ کارمند و بازنشسته صدا و سیما نیستند. شاید از این تعداد ۵۰ نفر در طول سال فیلم بسازند. این بضاعتها در سینمای ما باید تقویت شود؛ سینمای بلند، تلویزیون و فیلم کوتاه با هم تفاوت دارند و هر کدام باید جای خود را پیدا کنند.
مظاهریپور درباره داوری آثار مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: هر کدام از داوران سلیقهای داریم اما در حوزه داوری قرار نیست نظرم را دخیل کنم. باید دید آن اثر دارای چه ویژگیهایی است. سطح کیفی کارگردانی، توانایی کارگردانی در روایت و در بیان آنچه میخواهد گفته شود از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین فیلمبرداری متناسب و تدوین خوب از المانهایی هستند که یک فیلم خوب را مشخص میکند. امکان دارد فیلمی مطابق با سلیقهام نباشد ولی فیلم خوبی باشد. حق ندارم سلیقه خود را تحمیل کنم.
وی ادامه داد: ساختن یک مستند بسیار دشوارتر از ساختن فیلم داستانی است. در سینمای داستانی درآمد و تعداد عوامل مشخص در اختیار دارید ولی در مستند شما یک فیلمساز تنها هستید. یکی دیگر از مواردی که برای من مهم است، منافع ملی است. مستندی بخواهد نسبت به منافع ملی و کشور بی اعتنا باشد از نظر من هر چقدر ساختار خوبی داشته باشد، فیلم خوبی نیست.
مظاهریپور درباره برگزاری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: اتفاق خوبی که امسال رخ داد این است که ما با یک دبیر حرفهای روبرو هستیم که مسئولیت کار خود را پذیرفت و هیئت انتخاب و داوری خود را معرفی کرد. تمام هیئت انتخاب و داوری نیز پذیرفتند و کار خود را آغاز کردند. این که اعضای هیئت داوران و انتخاب معرفی نشوند و پنهان کاری شود، حرفهای نیست. شفافسازی در بخشهای مختلف جشنواره از نشانههای قدرت یک تیم حرفهای است که در جشنواره فعالیت میکند و من از این موضوع بسیار خوشحالم.
انتهای پیام