به گزارش هنرآنلاین،  آرش خوشخو، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و عضو هیئت انتخاب سینمای ایران در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره لزوم حضور اهالی رسانه و منتقدان در ترکیب هیأت انتخاب این رویداد سینمایی گفت: منتقدان طی سال‌ها این توانایی را به دست آورده‌اند که مجموعه سینما را رصد کنند و به مسائلی همچون محتوا، پیام، فرم، بازیگری و… به صورت تخصصی توجه نشان دهند. حتی در انتخاب‌های مربوط به حوزه ورزش و برای مثال رویداد توپ طلا نیز مجموعه کارشناسان فوتبال، تئوریسین‌ها و نویسنده‌های ورزشی در کنار یکدیگر حضور دارند. حضور منتقدان در ترکیب هیأ‌ت‌های انتخاب رویدادهای مختلف می‌تواند موجب شود تا انتخاب‌ها از جامعیت بیشتر و بهتری برخوردار باشند و به همین دلیل حضور منتقدان و روزنامه‌نگاران در حوزه‌های هنر، سینما، اقتصاد و… امری ضروری است.

خوشخو درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در ارتقا و توسعه سینمای کشور نیز عنوان کرد: متاسفانه یه دلایل مختلف از میزان اهمیت این جشنواره در چند سال اخیر کاسته شده بود. زمانی سیاست‌های کلی سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر قابل مشاهده بود و در آن می‌توانستید درباره دورنمای سینمای ایران پیش‌بینی‌هایی را صورت دهید. اما برای مدتی و به دلیل تلاطم‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی، این رویداد مرجعیت خود را از دست داده بود.

این روزنامه‌نگار افزود: از نظر من جشنواره فیلم فجر دارای ظرفیت‌های بسیاری است و می‌تواند بار دیگر به عنوان مهم‌ترین اتفاق فرهنگی کشور و حتی تمام منطقه، مرجعیت خود را به دست آورد. امیدوارم جشنواره امسال شروع همین اتفاق باشد.

با حضور آقای شاهسواری و دیگر افراد حرفه‌ای که در جشنواره امسال حضور داشته و مورد مقبولیت اهالی سینما و روزنامه نگاران هستند، این جشنواره می‌تواند یک بازتاب درست از جامعه سال ۱۴۰۳ ایران ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که سینما باید سرگرم‌کننده، جذاب و جالب بوده و در آن خنده و گریه وجود داشته باشد. در کنار همه این موارد، امیدوار هستم تا فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال یک سند تصویری از جامعه ایران در سال ۱۴۰۳ باشند. فیلم‌هایی که در چند سال گذشته اکران شدند، با وجود بهره بردن از ویژگی‌های سرگرم‌کنندگی، از جامعیت لازم برخوردار نبودند و اگر فردی بعدها قصد داشته باشد تا با مشاهده این آثار اطلاعات لازم را در خصوص وضعیت کشور در این دوران به دست آورد، فیلم‌های تولید شده در دو سال اخیر کمکی به او نخواهد کرد و امیدوارم در جشنواره امسال این نقص بزرگ برطرف شود.

خوشخو

خوشخو درباره اهمیت حضور فیلمسازان اول در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر، فیلمسازان اول دارای بخشی جداگانه بودند و من موافق این اتفاق نبودم، چراکه این مسئله بیشتر حاوی نوعی احساس ترحم نسبت به آن‌ها بود. امسال فیلمسازان اول در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارند و به نظرم این موضوع واقعیت سینمای ایران را بیشتر از گذشته عیان کرده و امکان یک رقابت واقعی را فراهم می‌کند. فردی که اولین تجربه خود در عرصه فیلمسازی را پشت سر می‌گذارد، ممکن است یک فیلم بسیار حرفه‌ای از خود ارائه کند. برای مثال اورسن ولز شاهکاری همچون «همشهری کین» را به عنوان نخستین تجربه کارگردانی خود مقابل دوربین برد. با گنجاندن آثار فیلم‌سازان اول در بخش مسابقه، نسبت به آن‌ها توجه بیشتری صورت می‌گیرد و همچنین امکان داوری سایر عوامل فیلم در بخش‌های مختلف نیز فراهم می‌شود.

وی در پایان گفت: البته همچنان می‌توان بهترین فیلمساز اول را نیز در این جشنواره معرفی کرد، مشابه کاری که در جشنواره فیلم کن صورت می‌گیرد و این رویداد دارای بخش‌های مسابقه بین‌الملل و اصلی است و در بخش مسابقه اصلی، جایزه‌ای تحت عنوان دوربین طلایی به بهترین فیلمساز اول اهدا می‌شود. در جشنواره پیش رو همه ما منتظر کشف استعدادهای تازه سینمای ایران در حوزه‌های مختلف هستیم.

انتهای پیام