به گزارش هنرآنلاین، نشست تخصصی مصطفی احمدی کارگردان سینما و هانا میروننکو پخش‌کننده جهانی با عنوان «اقتصاد فیلم کوتاه» ظهر روز ۳۰ مهرماه در پردیس ملت محل برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

در ابتدا مصطفی احمدی بیان کرد: فیلم کوتاه به ما این امکان را می‌دهد که بدانیم چگونه با امکانات محدود فیلم‌ بسازیم البته نمی‌شود با بودجه محدود مثلا یک فیلم تاریخی با کیفیت ساخت. فیلمسازان بزرگ هم گاهی برای پروژه‌های بزرگ خود نیازمند صبر بودند فکر نکنید وقتی یک فیلمنامه خوب را در ذهن دارید، فردا باید برید فیلمش را بسازید بلکه آن را کنار بگذارید، سراغ پروژه دیگر بروید و بعداً که شرایطش فراهم شد آن را بسازید. شما فیلمساز کوتاه هستید و باید به اهداف خود فکر کنید انتظار مخاطب از فیلم را دچار اختلال نکنید آنها می‌خواهند یک فیلم جسورانه بسازند. شما چندان موانع سینمای بلند را ندارید پس با آزادی عمل فیلم بسازید از این فرصت برای عاشقی کردن و عشق به سینما استفاده کنید. فیلم کوتاه یعنی همه آدم‌هایی که سر صحنه هستند عشق به سینما دارند. اینطور هم نباشد که در مورد همه عوامل از افراد حرفه‌ای استفاده کنید.

وی گفت: نمی‌دانم چرا ما برخی عبارات را دچار دست‌انداز کردیم. مثلا کلمه روشنفکر الان مثل یک فحش است یا کلمه آماتور روزگاری معنای خوبی داشت و کسی بود که نگاه مالی و اقتصادی به فیلم نداشت. جشنواره‌های فیلم کوتاه به دلیل اینکه اولین آوردگاه نمایش فیلم هستند از چند جهت مهم هستند؛ اینکه در جریان آن ما آدم‌های شبیه به خودمان را می‌بینیم. از دل این مصاحبت‌ها‌، حرف زدن ها و… جریان ایجاد می‌شود. جریان این نیست که همه یک نگاه واحد به موضوعات داشته باشید. اگر به سینمای دهه هفتاد آمریکا نگاه کنید می‌بینید آدم‌ها شبیه هم فیلم نمی‌سازند اما شرایط تولیدی مشابه دارند. در حال حاضر چیزی که می‌تواند به سینمای ایران ضربه بزند شرایط تولیدی است. شرایط تولیدی سینمای ایران یک چیز من درآوردی و غلط است و فقط شما می‌توانید آن را سامان دهید.

احمدی گفت: مطابقت بودجه و زمان با نوع فیلمی که می سازید مهم است. برای انتخاب لوکیشن‌ها هم سراغ لوکیشن گران و لوکیشنی که باید پول بدهید، نروید. آکسسوار خاص استفاده نکنید خودتان را نگران چیزهایی نکنید که می‌شود از آنها چشم‌پوشی کرد. چیزی که از ما زمان می‌گیرد جای دوربین‌های متفاوت است. قدرت‌نمایی کارگردانی نکنید چون ما به عنوان مخاطب با این چیزها خام نمی‌شویم حتی برای بازیگران هم می‌توانید از دوستان و آشنایان استفاده کنید تا جایی که می‌توانید از ادوات نورپردازی استفاده نکنید چون همه اینها پول می‌خواهد، یا در شب فیلمبرداری نکنید چون زمان بر و هزینه‌ساز است. برخی از ما گمان می‌کنیم فکر کردن تمام و کمال درباره فیلم، پروسه مبتذلی است در حالی که چنین نیست باید بیشترین بهره‌برداری را از بودجه‌ای که دریافت کردیم داشته باشیم.

جشنواره3

در ادامه هانا میروننکو هم عنوان کرد: تخصص من در حوزه ترویج فیلم‌های کوتاه است و کمک می‌کنیم فیلم‌ها تا حد ممکن به موفقیت برسند. در این ارایه می‌خواهم ابتدا فیلم کوتاه و بعد درباره بازارهای فیلم کوتاه صحبت کنم.

وی گفت: اولین نمایش یک فیلم در جشنواره‌ها مهم است چون برخی از جشنواره‌ها به این امر نیاز دارند، برخی ندارند. قبل اینکه در فستیوال‌ها باشید، مشخص کنید و ببینید دسته‌بندی فیلم شما چگونه است. خریداران فیلم بر اساس همین دست‌به‌بندی دنبال فیلم شما می‌آیند.

وی عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که جشنواره‌ها اصلا به این توجه نمی‌کنند که فیلم شما چقدر هزینه در بر داشته است تلاش شما برای ساخت یک فیلم هم برایشان مهم نیست بلکه داستان خلاقانه و یونیک برایشان مهم است. اینکه صدای شما به جهان برسد و مخاطبان جهانی داشته باشید در این صورت خریدار و پخش‌کننده پیدا می‌کنید. جشنواره‌ها دنبال کشف استعدادهای جوان هستند مثلاً کن دوست دارد بگوید این استعداد را من پیدا کردم به محتوای سیاسی و اجتماعی فیلم شما کار ندارند بلکه به هنر واقعی و صدای مستقل شما نیاز دارند پس سعی کنید خودتان باشید و دنبال موضوعات پیچیده نروید. برای جشنواره‌ها، داستان‌های شخصی خیلی اهمیت دارد.

میروننکو مطرح کرد: وقتی فیلمسازان جوان تصمیم می‌گیرند فیلم خود را در جشنواره‌ها ثبت‌نام کنند برایشان سخت است چون در بسیاری از مواقع فیلم رد می‌شود یا طول می‌کشد که جواب نهایی را بدهند. اگر در صد جشنواره شرکت می‌کنید ممکن است در ده درصد آنها پذیرفته شوید پس صبور باشید.

این پخش‌کننده ادامه داد: با توجه به رقابت زیاد ممکن است فیلم شما از این گردونه خارج بماند. از جهت دیگر جشنواره‌ها دنبال نمایش گوناگونی فرهنگ‌ها هستند چون می‌خواهند از سراسر دنیا صداهای مختلفی را بشنوند.