به گزارش هنرآنلاین، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «ژانر و مخاطب» به دبیری حسن حسینی و با حضور فرزاد موتمن در روز نخست جشنواره و در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدا، حسن حسینی به عنوان دبیر نشست ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: استاد موتمن علاوه بر فیلم‌سازی دستی بر قلم دارند و قرار است درباره ژانر و مخاطب به گفت‌وگو بپردازیم و از تجارب ایشان استفاده کنیم.

استاد این نشست «فرزاد موتمن» درباره دو اثر کمدی خودش و مفهوم ابتذال در سینمای امروز گفت: دو فیلم «پوپک و مش ماشالله» و «چشم و گوش بسته» با فروش به نسبت خوبی در سینما مواجه شد اما بسیاری از منتقدان سینما از این فیلم ها به عنوان فیلم های مبتذل یاد می‌کنند در صورتی که ابتذال یک مقوله مفهومی نیست، ما هیچ مفهوم مبتذلی نداریم فقط برای فیلمی که خوب کار نشده باشد لقب مبتذل را به کار می‌بریم.

وی افزود: یک نکته‌ درباره سینمای کمدی باید بگویم و آن این است که ما متوجه اهمیت فیلم کمدی نیستیم. در صورتی که کمدی ژانر مادر است و از ۷۰۰۰ هزار سال پیش فقط دو ژانر کمدی و تراژدی وجود داشت و هر ژانری که امروزه داریم، از دل اقتصاد و وضعیت روز جامعه پدید آمده است.

موتمن خاطر نشان کرد: کمدی ژانر مادر است و متأسفم که امروزه درباره کمدی اینگونه صحبت می‌شود و این ژانر را ژانری ضعیف با سطح پایین می‌بینند، کمدی هم مثل هر ژانر دیگری خوب و بد دارد و مثل هر ژانری دارای اهمیت است اما منتقدان اخیرا با اکثر فیلم‌های کمدی مشکل دارند و همه چیز را طبق سلیقه خودشان می‌بینند.

وی ادامه داد: ابتذال را در نوشته‌های سینمایی زیاد می‌شنویم و می‌بینیم، معمولا مبتذل در ادبیات سینمایی ما گریزگاه منتقد شده است و هر فیلمی را نتواند تعریف و توصیف کند می‌گوید مبتذل است.

این فیلم‌ساز پیشکسوت همچنین عنوان کرد: فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشالله» من را بین مردم شناخته کرد در صورتی که من کلی فیلم در ژانرهای مختلف کار کرده بودم، این نشان می‌دهد با فیلم های کمدی بین مردم بیشتر جای می‌گیریم و البته این موضوع شاید گاهی غم‌انگیز باشد.

او درباره فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه در ایران به واسطه نوع اکرانش مخاطب توده‌ای نمی‌تواند داشته باشد اما با عامه مخاطب می‌تواند ارتباط داشته باشد.

موتمن افزود: در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب فرهنگی فیلم دیدن و سلیقه مردم از بین رفت و اکنون یا فیلم های خاصی را داریم که مخاطب های خاص و ویژه ای دارند و یا با یک مخاطب اتفاقی که معمولا خانواده‌ها هستند مواجه هستیم. برای مثال این روزها می‌بینم که مخاطبی به سمت گیشه می‌رود و می‌پرسد برای ساعت ۱۰ فیلم دارید و بعد از آن بلیط خریداری می‌کند این به معنای آن است که حتی مخاطب برایش اهمیت ندارد به سینما برود و چه فیلمی ببیند و این اتفاق وحشتناک است.

وی در پایان گفت: سینما رفتن فقط فیلم دیدن نیست، در گذشته فیلم دیدن و سینما رفتن جنبه آیینی داشت و خانواده ها از چند روز قبل فیلم مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کردند و به تماشای آن فیلم‌ها با ظاهر مرتب و وضعیت خوب می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست و مردم به سینما به چشم یک تفریح ساده و پیش پا افتاده نگاه می‌کنند.

موتمن با اشاره به اینکه کمدی ژانر مادر محسوب می‌شود، گفت: از ۷۰۰۰ هزار سال پیش فقط دو ژانر کمدی و تراژدی وجود داشته است و به مرور زمان ژانرهای دیگر پدید آمدند پس نباید به این ژانر به دید ژانری با فیلم‌های مبتذل نگاه کرد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.