گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: سینمای ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است که  در زمینه تنوع ژانر و معیشت سینماگران تأثیرگذار بوده‌اند. چند سالی است برخی سینماگران به دلایل مختلف از فعالیت در این عرصه کناره‌گیری کرده‌اند و برخی دیگر مشکلاتی چون تأمین معیشت و بیمه دارند. همچنین بروکراسی‌های پیچیده در زمینه تخصیص پروانه ساخت و نمایش در این سالها انتقاداتی زیادی را از سوی سینماگران به دنبال داشته است. 

با انتصاب رائد فریدزاده به‌ عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی، اهالی سینما امیدوارند که این چالش‌ها به‌زودی مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای مؤثری برای حل آن‌ها ارائه شود. فریدزاده با تجربه‌ای که در بنیاد سینمایی فارابی داشته و آگاهی از نیازهای روز سینما، می‌تواند با ایجاد فضای مناسب و حمایت از هنرمندان، به تنوع ژانر و تولید آثار باکیفیت کمک کند. در این خصوص با جمعی از اهالی نام‌آشنای سینما به گفت‌وگو پرداختیم و نظرات‌شان را درباره حضور فریدزاده در مسند رییس سازمان سینمایی جویا شدیم.

در انتظار گام‌های مثبت و در عین حال کم‌حاشیه‌ 

محمود گبرلو، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون با بیان اینکه فعلا نمی‌توانیم تحلیلی از ایشان داشته باشیم، گفت: باید منتظر ماند و دید رئیس جدید سازمان سینمایی در آینده چه برنامه‌هایی را برای سینمای ایران ارائه می‌دهد سپس براساس آنها تحلیل و ارزیابی کنیم که چقدر امکان موفقیت خواهند داشت.

گبرلو ادامه داد: پیش‌بینی‌ام این است که چون ایشان در عرصه مدیریت، مدیری بکر هستند و تنها مدیریت اجرایی ایشان در این حوزه، 5 سال مدیریت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بوده و از سویی دیگر چون انسان تحصیل‌کرده و دنیادیده‌ای هستند و اشراف کاملی بر جهان فکری سینما و حوزه فرهنگ و هنر ایرانی دارند، گام‌های مثبت و در عین حال کم‌حاشیه‌ای بردارند. امیدواریم بتوانند آرامش را به فضای سینمای ایران وارد کنند.

این منتقد سینما اضافه کرد: دنیای سینمای امروز نیاز به مدیری دارد که به تکنولوژی‌های مدرن سینما در جهان آشنایی داشته باشد و شیوه مدیریت گذشته نشان داده کارآمد و موفق نبوده؛ واقعیت این است که در مدیریت سینما، شیوه‌های اجرایی ناکارآمد گذشته را باید کنار بگذاریم و راه‌های نوینی پیدا کنیم، تا همراه با تیم حرفه‌ای خلاق بتوانیم برنامه‌ریزی جدیدی برای سینما داشته باشیم.

وی با اشاره به نیاز اهالی سینما به همدلی عنوان کرد: سینما یک قدرت برتر است و بزرگان کشور ما هم بر این امر تاکید دارند. الان اهالی هنر و سینما به همدلی نیاز دارند. باید در برنامه‌هایی مثل جشن مهر سینما همه اهالی سینما، مثل فیلمبردارها، کارگردان‌ها و غیره با هر تفکر، اندیشه حضور پیدا کنند. آن زمان مطمئن باشید سینمای ایران موفقیت‌آمیز پیش خواهد رفت.

خیرالله تقیان‌پور در جشن مهر 2

ورود تکنولوژی به سینما از جمله هوش‌مصنوعی را جدی بگیرند

خیرالله تقیان‌پور کارگردان «قلب رقه» نیز در این زمینه گفت: هنوز شناختی از جناب فریدزاده ندارم. امیدوارم به یمن همزمانی انتصاب ایشان با جشن مهر سینما اتفاقات خوبی در سینمای ایران رقم بخورد. پیشنهاد می‌کنم در برنامه‌های آتی سینمای ایران ورود تکنولوژی به سینما از جمله هوش‌مصنوعی را جدی بگیرند.

معیشت و بیمه سینماگران در نظر گرفته شود

حبیب اسماعیلی، تهیه‎‌ کننده و فیلمساز پیشکسوت سینما و تلویزیون عنوان کرد: همزمانی اختتامیه جشن مهر سینما و اولین روز انتصاب ریاست جدید سازمان سینمایی را به فال نیک می‌گیریم. توقع داریم مدیران جدیدی که عهده‌دار راهبری سینمای ایران می‌شوند از جنس سینما باشند و به درد سینما بخورند. رفع گرفتاری اهالی سینما را جز برنامه‌های کاری قرار دهند. در سینما صرفا فیلم مهم نیست. خیلی از هنرمندان در سینما هستند که از کار افتاده‌اند و در جشن مهر سینما هم برخی با مشکلات جسمی در جشن حضور پیدا کردند. در کنار این تلاش کنند سینمای ایران هم به لحاظ گیشه پررونق باشد و هم مثل سال‌های گذشته در سطح جهان سینمایی مطرح را به نمایش بگذاریم. اینکه فقط یک ژانر فیلم داشته باشیم صورت مناسبی ندارد.

اسماعیلی با تاکید بر ساخت فیلم‌های متنوع اضافه کرد: با عرض خسته‌ نباشید به تولیدکنندگان فیلم‌های کمدی، اگر کاری کنیم که فیلم‌های غیرکمدی هم ساخته شود مطلوب‌تر خواهد بود. هر چند این امر بیشتر به وزارت فرهنگ و ارشاد برمی‌گردد. امکان دارد گفته شود همین الان هم فیلم‌های غیرکمدی ساخته می‌شود ولی باید توجه کرد اغلب این فیلم‌‎ها به لحاظ موضوعی خنثی هستند. فیلم‌هایی بسازیم که حرفی برای گفتن داشته باشند. اجتماع را نقد کنند. راجع به مشکلات مردم صحبت کنند. از اینکه انتقادی انجام شود نترسیم. گفتن مشکلات به نفع جامعه است. اگر بتوانیم سینمای بالنده‌ای داشته باشیم هم استقبال آماری مردم را خواهیم داشت و هم سینمایمان مثل گذشته در دنیا حرفی برای گفتن خواهد داشت.

حبیب اسماعیلی جشن مهر

قطعا با همکاری مدیران، سینماگران همراه سینما خواهند بود

این تهیه‌کننده سینما پیرامون برگشت اهالی سینما افزود: برگشت اهالی سینما بستگی به عملکرد متولیان جدید خواهد داشت. کسی از سینما قهر نکرده است. تهیه‌کنندگان و کارگردانان علاقه‌مندند فیلم خوب بسازند. در صورت اعمال ممیزی و مشکلات پروانه ساخت و نمایش امکان ساخت فیلم نخواهد بود. ان‌شاءالله شرایطی فراهم شود که بتوان برای فیلم‌ها پروانه گرفت. قطعا در صورت همکاری سازمان سینمایی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان همراه سینما خواهند بود و برمی‌گردند. «متری شش و نیم»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «کشتی آنجلیکا»، «نرگس» و «قرمز» همه این‌ها فیلم‌هایی بودند که سال‌ها حرف اول را می‌زدند. الان چند سالی است که به دلیل اینکه این نوع فیلم‌ها ساخته نمی‌شود مردم از فیلم‌های غیرکمدی فاصله گرفته‌اند. تماشاگران خاموش سینما را با ساخت فیلم‌هایی که برای آنها جذاب است می‌توان به سینما برگرداند.

اجازه پرداخت به سوژه‌‌های چالشی اجتماعی داده شود

اسماعیلی به رییس جدید سازمان سینمایی پیشنهاد کرد: فیلم‌های شاد و کمدی که در حال ساخت هستند و ساخت این دست فیلم‌ها لازم است؛ اما فکر می‌کنم در شرایط کنونی مردم با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نقد زیادی به اجتماع دارند. اگر اجازه دهند فیلمسازان به موضوعات و سوژه‌های اجتماعی وارد شوند و ترسی هم نداشته باشند که به فلان سازمان برمی‌خورد اعتماد مردم کسب می‌شود و هم فیلمسازان برمی‌گردند و فیلم‌های خوبی ساخته می‌شود.

مدیران تلاش کنند به راهی که هنرمندان می‌روند دست نزنند

علیرضا استادی از بازیگران باسابقه سینمای ایران نیز اظهار کرد: نمی‌توان همزمانی انتصاب جناب فریدزاده و جشن مهر را به جز خوش‌یمنی قلمداد کرد. امیدوارم مدیر جوان سازمان سینمایی که در بنیاد سینمایی فارابی هم سابقه مدیریت داشته‌اند بتوانند اتفاقات خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنند. در اختتامیه جشن مهر ایشان از همگی اهالی هنر و سینما دعوت کردند که با همفکری و کمک به سینما یاری برسانند.

وی در خصوص احیا و رونق‌بخشی سینما پیشنهاد کرد: از عزیزی پرسیدیم چه راهکاری برای احیا و رشد فرهنگ و هنر دارید که من هم از صحبت ایشان وام می‌گیرم. پاسخ دادند مدیران تلاش کنند به راهی که هنرمندان می‌روند دست نزنند و با آماده‌سازی بستر فعالیت آنها را حمایت کنند. به هنرمندان اعتماد کنند. باور کنند دغدغه فرهنگ و هنر هنرمندان از خیلی از مدیران بالادستی بیشتر است. باید بپذیریم که هنرمندان زندگی و هم‌وغمشان و همه وجودشان پاسداری از فرهنگ و هنر است.

علیرضا استادی جشن مهر

بستر حضور همه هنرمندان در کنار هم فراهم شود

استادی عنوان کرد: با انتصاب‌های جدید نرویم سراغ کشف آتش و اختراع چرخ. سینما همیشه کمک فرهنگ و هنر بوده است. امیدوارم جناب فریدزاده و همکارنشان کمک کنند مسیر هنرمندان و فیلمسازان هموار شود. با ایده‌های نو و تفکر مثبتی که در ایشان سراغ داریم امیدواریم به اصحاب هنر کمک کنند. امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی بستر حضور همه هنرمندان را در کنار هم فراهم کنند. انتظار ما از ریاست جدید سازمان سینمایی خیلی بالاست و امیدوارم سینما با مدیریت ایشان به موفقیت‌های بیش از پیش دست یابد.

با پرداخت جغرافیایی به فیلمسازی تمرکز را از تهران بگیرند

محمدعلی عسگری کارگردان آسمان غرب هم گفت: جناب فریدزاده از مدیران جوان، توانمند و خوش‌فکری هستند که در مجموعه بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند و امیدوارم انتصاب ایشان به نفع سینمای ایران باشد. پیشنهاد می‌کنم از آنجا که بنیاد فیلمسازی فارابی بخش غیررسمی سازمان سینمایی است و برای تولید فیلم بودجه دارد بهتر است بر اساس، جغرافیای استان‌ها و فرهنگ و سننی که در استا‌ن‌هاست مسائل را اولویت‌بندی کند.

وی اضافه کرد: کارگردانانی را از پیش تعیین کنند و مثلا بگویند از آنجا که جاده چالوس در البرز از لوکیشن‌های توریستی است فیلمی پیرامون معرفی آن ساخته شود. همین‌طور برای تخت‌جمشید یا معماری یزد، یا مراسم زار بوشهر، در حقیقت به این شکل تمرکز را از شهر تهران بگیرند. در صورتی که متناسب با این روش عمل شود در سینما با تنوع ژانر هم مواجه می‌شویم. در این روش با سینمای دینی، تاریخی، حماسی، خانوادگی و انواع ژانرها و گونه‌های دیگر در سینما مواجه خواهیم شد.