به گزارش هنرآنلاین، رحمان برهانی که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با فیلم «۲۱ سپتامبر» حضور داشت، درباره این فیلم گفت: فیلم درباره تاثیر جنگ بر روح و روان و آینده کودکان است. در کار‌هایی که انجام داده‌ام و در آینده انجام خواهم داد به کودکان توجه ویژه‌ای می‌کنم. دغدغه‌ام بیشتر کودکان هستند و معتقدم آن‌ها می‌توانند یک جریانی را بسازند. زمانی که جنگ را می‌بینیم خودم را جای کودکان می‌گذارم که صدای وحشتناک موشک و بمباران با آنها چه می‌کند.  

برهانی ادامه داد: کلیپی دیدم که پدر دختر بچه‌ای در لبنان هنگام بمباران شهر از او فیلم می‌گرفت و پدر به دختر کوچک پنج ساله‌اش می‌گفت این صدا‌ها بازی است. دختر هم وقتی صدای انفجار می‌شد از شدت صدا و انفحار می‌ترسید، ولی همزمان چون فکر می‌کرد بازی است، به صداها می‌خندید. همین بچه چه فکری درباره جنگ می‌کند. جنگ روی ذهن و شخصیت این بچه‌ها تاثیر می‌گذارد و نگاه آن‌ها را به جهان، زندگی و آدم‌ها تغییر می‌دهد. دغدغه‌ام این بود که تاثیر جنگ روی روح و روان و آرزوی کودکان را نشان دهم.

وی درباره نام فیلم توضیح داد: ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح است و طعنه‌ام در فیلم به سازمان ملل است. فیلم من در روز معرفی صلح شروع می‌شود ولی هیچ صلحی در جهان نیست. تمرکزش فیلم بر روی آرزوی چند بچه روستایی است که یکی از آن‌ها دوست دارد خلبان شود. اما وقتی هواپیما‌های جنگی حمله می‌کنند و دوستش را کور می‌کنند او از آرزویش برمی‌گردد و زده می‌شود. 

برهانی درباره جوایز فیلم کوتاهش در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: «۲۱ سپتامبر» دو ماه پیش در جشنواره میسان عراق که در روز‌های آخر اربعین برگزار می‌شد، حضور داشت و توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره را بگیرد. یک ماه پیش هم در جشنواره صلح جهانی توکیو ژاپن جزو ۱۰ فیلم فینالیست شد و جایزه بزرگ آن جشنواره را کسب کرد.

این کارگردان فیلم کوتاه که از خوزستان به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان آمد در اشاره به سختی‌های فیلمسازی در شهرستان گفت: ما مستقل کار می‌کنیم، ولی مستقل کار کردن خیلی سخت است. شهرستان هیچ حمایتی از فیلمسازان نمی‌کند و الان جهان در مورد غزه و کودکان غزه حرف می‌زنند و اثر هنری تولید می‌کنند اما ارشاد، حوزه هنری و انجمن سینمای جوان خوزستانی که باید در این زمینه پیشرو باشند هیچ فعالیتی ندارند.

وی ادامه داد: حتی بچه‌های تئاتری وقتی کار تئاتر در حوزه جنگ انجام می‌دهند باز هم مستقل کار می‌کنند. مدیران مراکز فرهنگی خوزستان به شدت آدم‌های کم کاری هستند. هیچ نگاهی به این جریانات ندارند که برای ما خیلی عجیب است. همین الان جنگ غزه دغدغه تمام مردم جهان است، ولی آن‌ها هیچ فعالیتی نمی‌کنند. تنها کاری که با منت انجام می‌دهند این است که به ما مجوز فیلمبرداری بدهند.

برهانی در پایان بیان کرد: تشویق شدن برای هنرمندان خیلی خوب است. شما وقتی اثری را می‌سازید، دوست دارید مردم آن کار را ببینند. جشنواره‌ها جای مناسبی برای عرضه کردن آثار هستند. همچنین با هنرمندان دیگر تعامل خوبی برقرار می‌کنیم که برای آینده هنری‌مان خوب است. متاسفانه در ایران خیلی کم به سینمای کوتاه پرداخته می‌شود، در حالیکه بهترین فیلمسازان سینمای ایران همه از فیلم کوتاه شروع کردند. آقای عباس کیارستمی زمانی فیلم کوتاه می‌ساخت. فیلمسازان فیلم کوتاه باید حمایت شوند و مطمئنم اگر این بچه‌ها حمایت شوند جریانات مهمی در سینمای ایران به وجود خواهد آمد.