گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: میثم عباسی با تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه «عمو»  در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور داشت. عباسی در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره چالش های ساخت فیلم کوتاه گفت: بزرگترین چالش آثار کوتاه کودک و همین‌طور فیلم‌های بلند، حتی آنهایی که چند سالی است مورد استقبال قرار گرفته شده، چه در پویانمایی و چه داستانی، در بخش تامین بودجه و تهیه‌کنندگی است. باتوجه به اینکه سینما به طور عام در بخش غیرکمدی با معضل جذب مخاطب و متعاقبا گیشه کم‌رونق روبه‌روست ورود به حوزه سینمای کودک برای سینماگران ریسک بالایی دارد. به ناچار فیلمساز مستقل حوزه کودک مجبور خواهد بود برای تامین بودجه با ارگانها تعامل داشته باشد که حسن و عیب خود را دارد.

تهیه‌کننده فیلم کوتاه ادامه داد: البته برای ارتباط با ارگانها هم باید یا تعامل بسیار خوبی داشت و یا هفت‌خوان رستم را از سر گذراند تا به حداقل مطلوب رسید. در یکی دو سال اخیر استقبال تهیه‌کنندگان از آثار کوتاه کودک کم نبوده. جوان‌ها و نوجوان‌ها برای کسب تجربه فیلمسازی از آثار کوتاه کودک شروع می‌کنند؛ به خصوص آثار صد ثانیه‌ای.

عباسی با اشاره به یکی از تجربه‌هایش اضافه کرد: سال گذشته یکی از نوجوانان فیلمساز قصد تولید فیلم بلند کودک را داشت. پیشنهاد دادم با فیلم کوتاه صد ثانیه‌ای کارش را شروع کند. از آنجا که در پخش آثاری که کارگردانی می‌کنم هم فعالیت دارم تلاشم این است که استعدادهای سینمایی را حمایت کنم و مسیری را که خودم به سختی تجربه کرده بودم را برایشان هموار کنم. با کمک به همین نوجوان سال گذشته چهار فیلم صد ثانیه‌ای تولید کردیم.

وی درباره امکان کار با هزینه کم افزود: سینماگر مستقل می‌تواند با بودجه فوق‌العاده کم کار را جمع کند اما کیفیت اثر هم بالا باشد. متاسفانه نهادها و ارگانها به برخی فیلمسازان هزینه‌های بالایی تخصیص می‌دهند. نمی‌گویم همه آثار تولیدی این چنینی ضعیف هستند. اما به نسبت 10 اثر دیده شده سه اثر از کیفیت متوسط رو به بالا برخوردارند. اغلب کیفیت آثار متناسب با هزینه‌های هنگفت تعلق گرفته شده نیست. با پیگیری‌ها خواهید دید از هزینه‌ تولید در جهت منافع شخصی صرفه‌جویی کرده‌اند.

عباسی عنوان کرد: با ارگانی پیرامون هزینه‌های تخصیص یافته صحبت ‌کردم. گفتند از 150 تا 250 میلیون از آثار حمایت می‌کنیم. پیشنهاد دادم 300 به من بدهند تا هفت اثر کوتاه با کیفیت خوب به آنها تحویل بدهم. فیلم «عمو» را که در جشنواره فیلم کودک اصفهان حضور داشت، با هزینه‌ای پایین‌تر از 50 میلیون تهیه کردم. ممکن است کسی باور نکند و فکر کند عوامل حق‌الزحمه‌ای دریافت نکرده‌اند در حالی که دستمزد تک تک عوامل پرداخت شده است. تجهیزات هم نیاز به سرمایه دارد. همه اینها را در نظر نگیریم، در حداقل‌ترین شکل ممکن غذا را باید تامین کرد.

این تهیه‌کننده سینمای کوتاه هزینه تامین غذا را از هزینه‌های اصلی تولید دانست و گفت: صبحانه، ناهار و شام به تنهایی بسیار هزینه هنگتی است. از نظر تولید دو اصل مهم در هزینه فیلمسازی اول هزینه تامین تجهیزات است و در گام بعدی بخش تامین غذاست. وقتی این دو مورد حل شود سینماگر می‌تواند هر روز تولید فیلم داشته باشد. البته کم‌لطفی اهالی فیلم کوتاه به هم‌صنفی‌هایشان هم وجود دارد.

وی درباره تعاملی که در جشنواره فیلم کوتاه بین اهالی سینمای کودک شکل گرفت ادامه داد: خوشبختانه در حاشیه جشنواره فیلم کودک نشستی شکل گرفت تا در آن از بنیاد فیلمسازی فارابی اجازه بگیریم تا محفلی برای تعامل اهالی فیلم کوتاه تشکیل بدهیم. خودم متولی محفل شدم. دوستان تهیه‌کننده و کارگردان آثار کوتاه را در گروهی مجازی گردهم آوردم تا از این پس با تعامل مستمر بتوانیم در کنار هم انتقال تجربه و حمایت را پیش ببریم. در گام ابتدایی هم پخش بین‌المللی دو اثر را خودم به طور رایگان پذیرفتم تا به شکلی حمایت از یکدیگر را پیش‌قدم شویم.

عباسی در پایان تکمیل کرد: این پل ارتباطی‌ای که شکل گرفت یکی از مزایای جنبی جشنواره و گردهم آمدن فیلمسازان بود. متاسفانه در ابتدا اهالی هنر نسبت به هم گارد دارند. اغلب تعاملی با هم ندارند. خدا را شکر در جشنواره این فضا وجود نداشت. پیشکسوتان سینما به سراغ فیلمسازان جوان می‌آمدند و با آنها ارتباط می‌گرفتند. این ارتباط و تعامل از مزایای بزرگ جشنواره بود.