به گزارش هنرآنلاین، در سومین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزشی «واقعیت مجازی» با حضور روانبخش صادقی برگزار شد.

این کارگاه با حضور دانش‌آموزان و علاقه‌مندانی از مقاطع مختلف تحصیلی برگزار شد. صادقی در ابتدای با مرور نکات کارگاه قبلی خود که روز شنبه با عنوان «هوش مصنوعی در انیمیشن» برگزار شده بود، به موضوع «واقعیت مجازی» پرداخت.

او در ابتدای صحبت‌های خود با ارائه تعریفی از واقعیت مجازی گفت: همان‌طور که از نام این تکنولوژی برمی‌آید با دو موضوع یعنی واقعیت و جهان مجازی مواجهیم. نمونه این تکنولوژی عینک‌هایی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها رونق گرفته است. مهم‌ترین ویژگی این فناوری، فعال بودن شخص استفاده‌کننده است که با حرکت و جا‌به‌جایی، درگیر موضوع واقعیت و محیط مجازی می‌شود.

صادقی ادامه داد: «واقعیت مجازی در بازی‌های ویدیویی، تجربه سفر و تورهای مجازی، آموزش، شبیه‌سازی واقعیت‌های مجازی پزشکی، روانشناسی و… استفاده می‌شود.

روان بخش صادقی فیلم کودک

دومین کارگاه نیز با عنوان «چگونه وارد سینما شویم» با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان و نوجوانان علاقه‌مند به سینما و با تدریس «علیرضا خمسه» از بازیگران توانمند و باسابقه سینما و تئاتر ایران برگزار شد.

خمسه در ابتدای صحبت‌های خود اصفهان را شهری جذاب و زیبا توصیف کرد و گفت: من ۳۵ سال است که به این شهر رفت و آمد دارم و به همین دلیلی خاطرات زیادی از این شهر در ذهن من نقش بسته است.

او در ادامه خطاب به دانش‌آموزان نوجوان و با بیان اینکه عنوان کارگاه ما «راه‌های ورود به سینما است»، گفت: بسیاری از نوجوانان علاقه‌مند به هنر بازیگری و سینما از من می‌پرسند که چطور می‌توانیم وارد این حرفه شویم؟ همانطور که اگر می‌خواهید خلبان شوید باید از یک خلبان بپرسید که چطور خلبان شده و یا اگر می‌خواهید پزشک شوید باید از یک پزشک بپرسید چه مسیر را طی کرده است. شما بچه‌ها هم تا بازیگرها را می‌بینید می‌پرسید چطور بازیگر شویم؟ برای ورود به سینما تنها بهره‌بردن از توان بازی مهم نیست، بلکه بازیگری مفهوم بسیار گسترده‌ای است که باید به آن توجه کنید.

وی با بیان اینکه هر یک از ما در زندگی خود به شغل یا حرفه‌ای خاص علاقه داشته‌ایم، افزود: من از ۸ سالگی به بازیگری علاقه داشتم، چراکه با کارهایی که انجام می‌دادم خانواده‌ام را سرگرم می‌کردم. همچنین برادرم از کودکی و نوجوانی علاقه خاصی به عکاسی داشت و همیشه سوالِ چگونه باید به سینما راه پیدا کنیم را مطرح می‌کرد. او در حال حاضر عکاس سینما است، چراکه متوجه شد چگونه باید علم هنر بازیگری را یاد بگیرد.

خمسه فیلم کودک

این بازیگر در ادامه گفت: شما در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که پدران‌تان هرکدام شغل‌های متفاوتی دارند. پس باید بدانید جامعۀ شما چه مسائلی دارد و با چه مسائل و جزئیاتی روبرو است. سینما حرفه‌هایی دارد که هرکدام می‌توانید وارد سینما شوید و به آن‌ها بپردازید ولی باید از خود بپرسید که کدام بخش از آن برای شما جذاب‌تر است. البته می‌دانم همیشه برای افراد، انتخاب بازیگری جذاب‌تر است. بنابراین مهم این است که در درون خودتان چه می‌گذرد و اگر به آن توجه نکنید از لحاظ روحی و تمایلات سرگردان خواهی شد. با این وجود من به کودکان و نوجوانان می‌گویم سینما، تئاتر و سریال فقط بازیگری نیستند. بازیگری تنها یک بخش کوچک از دریای بی‌کران هنر است.

در ادامه خمسه ویدیویی از کلاس‌های بازیگری خود را برای دانش‌آموزان به نمایش گذاشت. در پایان این جلسه نیز کودکان و نوجوانان حاضر در این کارگاه آموزشی سوالات خود را مطرح کردند و خمسه به ذکر تجربیاتی از دوران کاری خود پرداخت.