گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: رقص آب فیلمی ۱۵ دقیقه‌ای با محوریت امام حسین(ع) و در فضای کودکانه به تهیه‌کنندگی انجمن سینمایی جوان دفتر سمنان و موسسه راه ایمان است. این اثر در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان توانست جایزه تعلیم و تربیت را کسب کند. به این بهانه پای صحبت کارگردان «رقص آب» فرزاد رنجبر نشستیم.

فرزاد رنجبر خلاصه داستان اثرش را این‌گونه روایت کرد: این فیلم روایت روستایی شمالی است که به شکلی در شرف زیر آب رفتن قرار گرفته است. دانش‌آموزی که خودش بچه‌های دیگر را اذیت می‌کند تحت تاثیر معلمش حین بازی‌های کودکانه، یاد می‌گیرد که اگر می‌خواهد امام حسینی باشد باید جلوی ظالم بایستید. بنابراین به جست‌وجوی ظالم در روستا می‌پردازد تا جلوی ظالم بایستد و در این بین اتفاقاتی پیش رویش قرار می‌گیرد که سیر قصه را تشکیل می‌دهد.

کارگردان رقص آب در اشاره به ترفندهایش برای دراماتیک‌سازی و جذابیت اثرش ادامه داد: اتمسفر رابطه بین بچه‌ها، فضای فیلم و تلاش بچه‌ها برای پیدا کردن ظالم موقعیت‌های کمیک زیادی را به وجود می‌آورد. با پیشروی داستان فیلم چالش بچه‌ها بیشتر می‌شود و در نهایت به سراغ پسری می‌روند که موقعیت خطرناکی دارد. بچه‌ها با او درگیر می‌شوند و این دقایق منتهی به پایان فیلم را تلخ و هیجان‌انگیز می‌کند.

رنجبر در خصوص سطح آثار پذیرفته شده و منتخب در جشنواره فیلم کودک اضافه کرد: با توجه به آثاری که در اختتامیه فیلم کوتاه کاندید جایزه شده بودند نمی‌توان سطح بالایی برای سلیقه انتخای آثار تخمین زد. به جز یکی دو مورد، جنس فیلم‌های منتخب در هر بخش بی‌ربط و پرت بود. تقریبا همه آثار داستانی فیلم کوتاه را دیدم. به جز فیلم خلیل که فیلم قابلی است بقیه آثار در رده 9 و 10 جشنواره قرار می‌گیرند. در ادوار گذشته بخش فیلم کوتاه از آثار مقبول‌تری برخوردار بودند.

وی برای جذب فیلمسازان حرفه‌ای به جشنواره فیلم کودک گفت: شاید در سطح کلان مدیریتی لازم باشد مشوق‌های بیشتری مثل حمایت‌های مالی وجود داشته باشد. «رقص آب» اگر حمایت بخش دولتی و خصوصی را همزمان نداشت شاید هیچ وقت جرات ساختش را به خودم نمی‌دادم. همانطور که گفتم برای جذب فیلمسازان حرفه‌ای و باتجربه نیاز به مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی و خصوصی است.

رنجبر ادامه داد: در حال حاضر فیلمسازی بسیار گران و پیچیده شده‌است. فیلم خوب ساختن در واقع سختی‌هایی دارد که حتماً نیازمند حمایت است. از انتخاب‌های نهایی مقداری دلخور شدم. چرا که سطح کیفی آثار را دیده بودم و فکر می‌کردم اثرم می‌توانست جز آثار منتخب قرار بگیرد. از آنجا که وجهه‌ی آموزشی و پیام فیلم و اثر آن بر مخاطب برایم بسیار مهم است، از دریافت جایزه تعلیم و تربیت خوشحال شدم و این برایم ارزشمند است.

کارگردان «رقص آب» تشریح کرد: سینما و هنر تلاشی برای ایجاد تعادل بین فرم و محتوا است. محتوایی که بر قلب و ذهن مخاطب می‌نشیند و در کنار آن فرم هنری که از پس رسالت خود برآمده، مکمل اثر به شمار می‌‌رود.

فرزاد رنجبر در پایان تکمیل کرد: فیلمسازان شهرستانی صرفا امکانات و تجهیزات فنی کمتری دارد. اگر فیلمساز شهرستانی هم امکانات برابری داشته باشد می‌تواند اثر درخور تولید کند. البته قضیه این شکل است که فیلمساز تهرانی همان فیلمساز شهرستانی است که به مرتبه‌ای از حرفه‌ای‌گری رسیده که چون امکانات مورد نیازش را در شهر خود نداشته به تهران مهاجرت کرده است 90 درصد فیلمسازان تهرانی را فیلمسازان مهاجر از شهرستان به تهران تشکیل می‌دهند. گلچینی از فیلمسازان شهرستانی به رد کردن سقفی از حرفه‌ای‌گری باید برای صعود به مراتب بالاتر فیلمسازی به تهران بروند.