گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: «آن دو» به کارگردانی «مرتضی رحیمی» یکی از آثار اکران شده در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در روز  دوم اکران در سینما ساحل اصفهان بود.این فیلم که پس از «میرو» و «شمشیر اندوه» در این سینما نمایش داده می‌شد توانست نظر مخاطبان نوجوان  خود را جلب کند. خبرنگار منتقدان و داوران نوجوان این جشنواره که به دلیل سابقه و تجربه برگزاری این رویداد در شهرشان، و البته آموزش‌های تخصصی که در خلال این سال‌ها دیده‌اند نگاه متخصصانه‌ای به فیلم کودک و نوجوان دارند پس از اتمام فیلم با هیجان از ریتم مناسب، گره‌افکنی و گره‌گشایی‌های به جای خط داستانی، بازی خوب بازیگران، استفاده از گویش‌های مختلف صحبت می‌کردند؛ هر کدام به نوعی رضایت‌مندی خود را به عوامل فیلم نشان می‌داند.

این فیلم اقتباسی از زندگی شهید ظفر خالدی از لردگان است که به روایت نوجوانی با همین نام پرداخته. شروع فیلم ظفر را در صندوق اتوبوسی نشان می‌دهد که به سمت جبهه می‌رود. مرتضی رحیمی با این شروع مخاطب نوجوان خود را از همان ابتدای فیلم درگیر هیجان چرایی حضور ظفر در آن موقعیت می‌کند. به مرور با تکان‌های جعبه‌ی ماشین هر بار خط داستانی به گذشته رفته و گوشه‌ای از گره حضور ظفر در آن موقعیت را قصه‌پردازی می‌کند.

به گفته‌ی داوران و خبرنگار منتقدان حاضر در سینما ساحل اصفهان این فیلم به دلیل پرداختن به قهرمانی که هم‌سن آنها بوده و بازی خوب بازیگران در گویش‌های مختلف و استفاده از لباس‌های بومی مناسب توانست آنها را با فیلم همراه کرده و قصه را برایشان ملموس کند. ظفر، شخصیت اصلی فیلم در مسیر تلاش برای رفتن به جبهه دچار حوادث و موقعیت‌هایی می‌شود که نوجوان نسل زد ایرانی را به فکر فرو برده و با رزمندگان دفاع مقدس آشنا و همراه کند.

مرتضی رحیمی کارگردان «آن دو» در نشست خبری فیلم از سختی‌های مسیر تولید فلیمش گفت و از حاضرین خواست تا در صورت پسندیدن فیلم صدای آن باشند و از نقاط قوت آن صحبت کنند. وی که در دو روز اول جشنواره با ابراز علاقه‌ی مخاطبانش در سینما چهارباغ و ساحل مواجه شده بود اعلام کرد اگر نتیجه‌ زحماتش برای ساخت «آن دو» همین نگاه خوب و همراهی مخاطب باشد توانسته به هدفش رسیده باشد.

رحیمی در پاسخ یکی از منتقدان فیلم مبنی بر چرایی ساخت فیلمش در ژانر جنگ گفت: جوان ایرانی به دلیل موقعیت استراتژیک کشور نیازمند است برخلاف جوسازی‌ها علیه حضور نوجوانان در دفاع مقدس با غیرتمندی آنها مواجه شود. مواجهه با قهرمانی در رده سنی نوجوان به مخاطب الگوی رفتاری داده و حس غیرتمندی نوجوان را برمی‌انگیزد. نوجوان ایرانی با همذات‌پنداری با قهرمانانی که در واقعیت هنوز از آنها آثاری باقیست به جای درگیری با شخصیت‌های کارتونی می‌تواند آگاهی درست‌تری از شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و حوادث داشته باشد.

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی و «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه‎‌کنندگی مهدی جعفری از دیگر آثاری بودند که در روز دوم جشنواره در سینما ساحل برای داوران و خبرنگار منتقدان نوجوان اکران شد. این دو فیلم پیش از این در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران شده بودند.

«میرو» داستان پسری با همین نام از خطه‌ی سیستان است که در گیرودار بلوغ تلاش دارد خودش را به اطرافیانش اثبات کند. میرو به اتفاق دوستش عازم جبهه می‌شود و پس از دیدن دوره آموزش در پشت جبهه سیر بلوغ و اثبات خود را سپری می‌کند. سعید الهی در خصوص این فیلم گفته بود: ما در این فیلم تلاش کردیم جبهه را در موقعیتی برای آموزش خصایص انسانی به تصویر بکشیم.

«شمشیر و اندوه» اثری نوآورانه در دنیای انیمیشن ایران است که داستانی تاریخی و عاطفی را از زاویه‌ دید یک نوجوان ایرانی به نام کارن روایت می‌کند. این انیمیشن ۹۲ دقیقه‌ای، با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل موشن کپچر و اسکن انسانی، تلاش کرده تا تصویر دقیقی از وقایع بعد از شهادت امام حسن (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا ارائه دهد.