به گزارش هنرآنلاین، نرخ کف دستمزد انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با برگزاری جلسات متعدد در انجمن تعیین و قیمت‌ها در اطلاعیه‌ای همراه با توضیحات لازم و مرتبط منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است:

«آنچه کارگردان فیلم مستند را از برنامه‌ساز متفاوت می‌سازد شناخت او از فرم روایت، ایده‌مندی و استفاده بدیع از بیان سینمایی است که این امر حرفه کارگردانی را در دسته مشاغل سخت می‌گنجاند. در این شرایط افزایش هزینه‌ها و تورم حاکم بر کشور بیش از پیش تولید فیلم مستند را دستخوش مشکلات فراوانی کرده است. در این میان کارگردان فیلم مستند به تبع نقش و اهمیتش در تولید نهایی اثر، بیشترین مسئولیت را از مرحله پیش تولید تا واپسین مراحل فنی پس از تولید، بر عهده دارد.

در این شرایط و با توجه به میزان درگیری کارگردان گاه دستمزد او از سایر بخش‌های تولید یک اثر کمتر محاسبه می‌شود. ازاین‌رو، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با توجه به شرایط تورمی و معیارهای متغیر در اقتصاد کشور و میزان درگیری کارگردان مستند به‌عنوان مؤلف، پس از چندین ماه تحقیق و مشورت با در نظر گرفتن معیارهای سینمای مستند ایران، کف دستمزد هرساله کارگردانان سینمای مستند را به این ترتیب اعلام می‌کند:

مستند کوتاه (تا سقف ۳۰ دقیقه): صد و ده میلیون تومان

مستند نیمه بلند (تا سقف ۶۰ دقیقه): دویست و پنجاه میلیون تومان

مستند بلند (تا سقف ۹۰ دقیقه): سیصد و پنجاه میلیون تومان

با توجه به نوع پروژه مستند، تک قسمتی یا مجموعه بودن، گونه و سختی کار هزینه‌های اعلام شده می‌تواند تا بیست درصد متغیر باشد.

همچنین، دستمزدهای تعیین شده با توجه به شرایط تورمی امسال به‌عنوان کف دستمزد تعیین شده است که سال آینده و با توجه به شرایط جدید به روزرسانی خواهد شد.

رعایت موارد ذکر شده از تاریخ انتشار این اطلاعیه برای تمامی اعضای صنف ضروری است و باید در انعقاد قراردادهای جدید در نظر گرفته شود.»