به گزارش هنرآنلاین، فیلم کوتاه «کُر» به کارگردانی سامان حسین‌پور و تهیه‌کنندگی فیلیپ ریتلر و سامان حسین‌پور، محصول مشترک ایران و سوئیس موفق به دریافت 3 جایزه بهترین فیلم از سومین دوره جشنواره نوماد قرقیزستان، بهترین کارگردانی از دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوئنوس آیرس و جایزه تقدیر بهترین بازیگری برای مریم بوبانی از چهارمین دوره جشنواره فیلم کوردی مسکو شد.

در بیانیه هیت داوران برای جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم بوئنوس آیرس آمده است:

کارگردان با حساسیت و تأثیرگذاری به تضادهای میان محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ذهنیت هویت انسانی می‌پردازد. حسین‌پور با مهارت، تنش میان هنجارهای تحمیل‌شده از سوی جامعه و نیاز هر فرد به زیستن در حقیقت خود و عشقی بی‌قید و شرط را که تحت تأثیر شرطی‌سازی قرار گرفته، کاوش می‌کند و تفسیرهای عمیقی از بازیگرانش برمی‌انگیزد. در دنیایی که وجود ما همواره زیر سؤال می‌رود، این فیلم، بر ارزش دوست داشتن چیزهای جدید، متفاوت و پذیرش سخت و واقعی (یا عدم پذیرش) تغییراتی که ما را اصیل‌تر و خوشحال‌تر می‌سازند، تأکید دارد. این فیلم، جشنی است از شجاعت زیستن مطابق با آنچه که واقعاً احساس می‌کنیم و به اثری بنیادین برای سینمای معاصر تبدیل می‌شود.

کر1

جشنواره فیلم نوماند NOMAD از تاریخ 18 تا 22 سپتامبر 2024 (28 شهریور تا  اول مهر 1403) در قزقیزستان برگزار شد.

جشنواره فیلم  بوئنوس آیرس Buenos Aires  از تاریخ 4 تا 14 سپتامبر 2024 (14 تا 24 شهریور 1403) در آرژانتین  برگزار شد.

جشنواره فیلم کردی مسکوMoscow Kurdish Film Festival  از تاریخ 18 تا 22 سپتامبر 2024 (28 شهریور تا اول مهر 1403) در روسیه برگزار شد.

فیلم کوتاه «کُر» با همکاری کمپانی سوئیسی داینامیک فریم تولید شده و پیش از این موفق به کسب بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم کوتاه هیئت داوران از بیست و دومین دوره جشنواره نویا برزیل شده و به جشنواره‌های بین‌المللی فیلم آلترناتیو سئول در کره (دوره 24)، لوکانیا در ایتالیا (دوره 25) و کودک و نوجوان زلین(دوره 64) راه یافته است.

«کُر» با املا درست «کوڕ» در زبان کوردی، به معنای «پسر» است. این فیلم، راوی داستان مادری است که برای یافتن پسر سربازش راهی شهر می‌شود و به رازی بزرگ، پی می‌برد.

کر2

مریم بوبانی، کیانوش فرزین، مهوش شیخی، کورش احمدی، متین خیبلی و عمر محمدی، در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.