به گزارش هنرآنلاین، زیور حجتی با بیان اینکه هدف ما در المپیاد این است که نوجوانان فرآیند ساخت فیلم را طی کنند و با این روند به صورت عملی آشنا شوند، گفت: در این چند روز تنها کلیاتی به نوجوانان شرکت‌کننده در المپیاد آموزش داده می‌شود اما بستر آشنایی با چالش‌ها و سختی‌های تولید فیلم برای بچه‌ها فراهم شده و آنها می‌توانند به خوبی خود را در این فضای حرفه‌ای محک بزنند.

وی حضور در این رویداد را در آینده نوجوانان بسیار موثر دانست و عنوان کرد: المپیاد فیلمسازی می‌تواند جدی‌ترین کار تولید اثر برای این نوجوانان باشد؛ نوجوانان حاضر در این رویداد به طور کامل درگیر فرآیند پیش‌تولید و سپس ساخت فیلم می‌شوند و این می‌تواند در انتخاب مسیر آینده به آنها کمک بزرگی بکند. فیلمسازان بزرگ آینده سینمای ایران در بین همین بچه‌ها حضور دارند و این تاثیر بلندمدت المپیاد فیلمسازی است؛ سینمای آینده را همین نوجوانان با نگاه خود و با استفاده از آموزش‌هایی که در سن درست از پایه و اساس آغاز کرده‌اند، خواهند ساخت.

این کارگردان با اشاره به فضای حاکم بر گروه خود در این المپیاد تصریح کرد: نوجوانان گروه ما ذوق و اشتیاق زیادی برای انجام کار دارند و فضا به اندازه‌ای دوستانه و صمیمی است که همه اعضا را به خوبی دور هم جمع کرده است؛ این بچه‌های باانگیزه در موقعیت خوبی برای پیشرفت قرار گرفته‌اند و امیدوارم که قدر آن را بدانند.

وی در ارتباط با تاثیرات انجام کارگروهی در این رویداد اظهار کرد: المپیاد فیلمسازی اتفاق منحصر به فردی است و علاوه‌بر تاثیرات کوتاه‌مدت خوبی که دارد، در بلندمدت بسیار سازنده است؛ نوجوانان در این رویداد به صورت کارگاهی با چالش‌های فیلمسازی مواجه می‌شوند  و همچنین روحیه تعامل و کارگروهی در آنها تقویت می‌شود.

حجتی با تاکید بر لزوم افزایش بازه زمانی پیش تولید آثار المپیاد گفت: ساخت فیلم در مدت کوتاه مستلزم کسب برخی آمادگی‌ها پیش از المپیاد است و کار پیش‌تولید، پردازش ایده و نوشتن فیلمنامه می‌تواند در این مرحله انجام شود.

وی با بیان اینکه همه فیلم‌ها پیش‌تولید طولانی‌تری دارند اما در چند روز می‌توان فیلمبرداری یک فیلم کوتاه را به اتمام رساند، گفت: اگر بازه زمانی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از یک یا دو ماه پیش از المپیاد فرآیند پیش‌تولید آغاز شود، فیلم‌های ساخته شده در این رویداد می‌تواند به عنوان آثار معیار و تراز به جشنواره‌های مختلف ارائه شود.

مربی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با اشاره به جایگاه این المپیاد در جامعه سینمایی کشور ادامه داد: المپیاد فیلمسازی با توجه به مقطع سنی شرکت‌کنندگان و روندی که طی می‌کند، به مراتب تاثیرگذاری بیشتری از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد چراکه این رویداد به تربیت فیلمسازان می‌پردازد و قوت بسیاری برای تاثیرگذاری دارد.

وی وجود برخی محدودیت‌ها در روند ساخت آثار المپیاد را کاربردی دانست و اظهار کرد: محدودیت‌هایی برای ساخت فیلم در این رویداد وجود دارد که رفع آنها نیازمند خلاقیت است و نوجوانان باید با  داشتن ذهن فعال، در لحظه تصمیم بگیرند؛ در عین حال که رفع برخی محدودیت‌ها ضروری است اما بهتر است که برخی امکانات در اختیار گروه‌ها قرار نگیرد تا آنها بتوانند قدرت خلاقیت و تصمیم‌گیری خود را افزایش داده و با چالش‌ها روبرو شوند.

حجتی ضمن مقایسه این رویداد با سایر المپیادها گفت: در المپیاد فیلمسازی بعد عملی بر بعد علمی غالب است و این ویژگی المپیاد را منحصر به فرد می‌کند چراکه نوجوانان حاضر به طور همزمان هم بحث عملی و هم آموزش فیلمسازی را پیش می‌برند و این امتیازی است که در سایر المپیادها وجود ندارد.

وی در ارتباط با ظرفیت‌های موجود در شهر اصفهان برای ساخت فیلم در المپیاد افزود: مواجهه نوجوانان با فضای شهری و همچنین ابنیه تاریخی اصفهان در المپیاد اتفاق خوبی است اما انتخاب این فضاها به عنوان موقعیت فیلمسازی باید به صورت یک پیشنهاد برای آنها مطرح شود؛ بافت شهری و تاریخی اصفهان ظرفیت بسیاری را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد اما نباید اجباری در انتخاب آن وجود داشته باشد تا نوجوانان بتوانند بین پیشنهادات و الزامات در نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم به یک تعادل برسند.

این کارگردان مطرح فیلم‌های کوتاه در کشور با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از المپیاد بیان کرد: اصفهان همیشه در کارهای اجرایی بی‌نظیر بوده و این موضوع در برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به خوبی دیده می‌شود؛ المپیاد فیلمسازی نیز به خوبی در این شهر در حال برگزاری است و کاستی‌های مختصری که وجود دارد طبیعی است در دوره‌های بعد رفع خواهد شد.