به گزارش هنرآنلاین، در اولین روز المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران پس از برگزاری آیین افتتاحیه، اولین کارگاه‌های فیلمسازی نوجوانان تشکیل شد؛ فضا پر از انرژی و خلاقیت است. دیوارها با پوسترهای نفرات برتر دوره های قبل تزئین شده و تعدادی دوربین و تجهیزات پایه در گوشه‌ای از هر اتاق کارگاه قرار دارد.

در کارگاه اول به سرپرستی مریم بحرالعلومی کارگردان با لبخند و اشتیاق وارد می‌شود و از همه نوجوانان دعوت می‌کند تا دور میز بنشینند، بحث با یک معرفی کوتاه از خود و تجربیاتش آغاز می‌شود و سپس درباره اهمیت داستان‌پردازی در سینما صحبت می‌کند.

نوجوانان شروع به مطرح کردن ایده‌هایشان کرده و داستان‌هایی از عشق، دوستی یا چالش‌های اجتماعی را مطرح می‌کنند، کارگردان هر ایده را بررسی می‌کند و سوالاتی می‌پرسد تا نوجوانان عمیق‌تر به موضوع فکر کنند، او از نوجوانان میخواهد چالش‌های ذهنی خود را در خصوص هر ایده و موضوع روی کاغذ بنویسند و در جمع به حل این چالش‌ها بپردازند.

گروه لیلی عاج در حال چیدن میزانسن‌ها است، معلوم است که خیلی زود بر سر فیلمنامه به توافق جمعی رسیده اند، کارگردان  توضیح می‌دهد که چطور می‌توانند حس بازیگران و فضاهای مختلف را با احساسات و مفهوم داستان هماهنگ کنند. نوجوانان  با هم در مورد چیدمان صحنه‌ها و نقش شخصیت‌ها بحث می‌کنند.

در فضای کارگروه دیگر، زیور حجتی در قامت سرپرست گروه در حال آموزش دکوپاژ به نوجوانان است. او از نوجوانان می‌خواهد تا با استفاده از کاغذ و خودکار، پلان‌های مختلف را برای صحنه‌های انتخاب‌شده طراحی کنند. او تکنیک‌های دکوپاژ را معرفی کرده و نوجوانان تشویق می‌شوند تا خلاقانه‌ترین و موثرترین روش‌ها را انتخاب کنند.

گروه مهدی خرمیان قرار است یک استاب موشن در پایان المپیاد فیلمسازی ارائه دهد. نوجوانان این گروه با طوفان ایده پردازی مواجه هستند، هنوز بر سر تکنیک‌های استاپ موشن برای تولید انیمیشن توافق نشده، در این کارگاه فنون و مراحل تولید انیمیشن استاپ موشن با هدف پرورش خلاقیت و افزایش توانایی‌های عملی در ساخت انیمیشن آشنا می‌شوند، این گروه قرار است در اتاق همین کارگاه فیلم‌شان را بسازند.

المپیاد فیلمسازی 403 3

تفکر درباره داستان‌ها و شخصیت‌های جذاب برای انیمیشن، تهیه طرح داستان و فهرست شخصیت‌ها، ساخت مدل‌ها و دکورها، آموزش نحوه استفاده از مواد مختلف (نخ، چوب، خمیر) برای طراحی مدل‌ها و ایجاد دکور مناسب برای انیمیشن تکنیک‌های عکاسی استاپ موشن از موضوعات مطرح شده در کارگاه مهدی خرمیان است.

کارگروه عباس میرزایی در حال چکش کاری ایده نهایی است، استاد در جلوی کلاس ایستاده و با شور و اشتیاق درباره اصول اولیه فیلمسازی صحبت می‌کند. محیط کاملاً دوستانه و تعاملی است، و نوجوانان تشویق می‌شوند تا نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند. همه نوجوانان دور یک میز نشسته‌اند یا در دایره‌ای شکل گرفته‌اند که احساس هم‌افزایی و همکاری را افزایش می‌دهد.

گروه محمد حمزه‌ای با صحبت در خصوص عناصر اصلی فیلمسازی، از جمله فیلمنامه، کارگردانی، تصویربرداری و ویرایش کار خود را شروع می‌کند، نوجوانان پس از معرفی خود نحوه راه یابی‌شان به المپیاد را شرح می‌دهند.  بحث‌های تعاملی در حین توضیحات استاد در جریان است، استاد سوالاتی را مطرح می‌کند، «به نظر شما مهم‌ترین عنصر یک فیلم کدام است؟»، «چه فیلمی شما را تحت تأثیر قرار داده است و چرا؟».  نوجوانان نظر می‌دهند یکی از آنها می‌گوید «من فکر می‌کنم که شخصیت‌پردازی خیلی مهم است؛ بدون شخصیت‌های قوی، فیلم جذاب نخواهد بود.»

بحث و گفتگو بر ترکیب تخیل در داستان‌های مبتنی بر واقعیت در گروه جریان دارد. روز از نیمه گذشته و گروه‌ها در حال جمع‌بندی و نمایش ایده‌ها هستند. قرار است در انتهای کارگاه، هر گروه ایده‌های خود را با بقیه به اشتراک بگذارد و کارگردانان بازخوردهای سازنده‌ای ارائه دهند.

المپیاد فیلمسازی 403 1

اتاق های تاریخی خانه مشروطیت اصفهان هم اکنون میزبان شور و اشتیاق نوجوانان علاقمند به فیلمسازی است و نوجوانان با اعتماد به نفس اینجا در مورد پروژه‌های آینده‌شان صحبت می‌کنند.

به این ترتیب اولین کارگاه فیلمسازی به عنوان یک فضای آموزشی و خلاقانه، نه تنها به نوجوانان مهارت‌های فیلمسازی را می‌آموزد، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا با هم کار کنند و از ایده‌های یکدیگر الهام بگیرند.