به گزارش هنرآنلاین، برنامه «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» از ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد. در ابتدای این مراسم کلیپ‌هایی از بزرگداشت تاریخ سینمای ایران به نمایش درمی‌آید. سپس محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره و علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما در سخنانی کوتاه مراسم را به‌طور رسمی افتتاح کردند.

محمدمهدی عسگرپور در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به روز ملی سینما گفت: «امروز دیدم که آقای شمقدری روز سینما را تبریک گفتند آن هم درست در روزی که قبل‌تر این روز را از تقویم حذف کرده بودند این موضوع را یادآوری کردم تا قدرت سینما را نشان دهم. حدود ۱۲۷ سال از ورود دوربین به ایران می‌گذرد و سال‌هاست ۲۱ شهریور به نام روزملی سینما نامگذاری شده و چقدر این تصمیم درست بود.» 

پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما 6

او درباره بازگو کردن مشکلات خانه سینما در ادوار گذشته گفت: «ما در دوره‌های گذشته تلاش داشتیم تا مشکلات سینما را بازتاب دهیم. در دوره‌هایی مسائل فنی نقش پر رنگی داشتند و در دوره‌ای بازداشت‌ها و ممنوع الفعالیتی‌ها بسیار حائز اهمیت بوده است، مسئله سانسور و ممیزی هم همواره وجود داشته و درباره آن صحبت شده است.»

عسگرپور با اشاره به یک مشکل جدی‌تر در سینما گفت: «تمام موضوعاتی که به آن اشاره کردم حائز اهمیتند اما امروز ترجیح می‌دهم درباره مسئله مهم‌تری صحبت کنم که آن بحث تغییرات تکنولوژی است، که بسیار جدی، سریع و بی رحمانه رشد می‌کند و به خاطر همین تغییرات برخی از دوستان ما عملا بی‌کار شدند. در هر تغییر تکنولوژی ما دچار تب و لرز می‌شدیم اما نه به این شدت؛ به این خاطر که بعضا حمایت حاکمیت از سینما و حمایت نهادهای صنفی باعث می‌شد اعضا از بابت این ماجرا آسیب خیلی زیادی نبینند.»

پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما

پلتفرم‌های داخلی تنها ۵ درصد از نیاز جامعه را تامین می‌کنند

او ادامه داد: «در حال حاضر ما به شیوه دیگری با این تغییر مواجه هستیم در حال حاضر بخش زیادی از خوراک فرهنگی ما از طریق پلتفرم‌ها تامین می‌شود البته نه پلتفرم‌های داخلی، چیزی حدود ۴تا ۵ درصد از این تامین نیاز فرهنگی از طریق پلتفرم‌های داخلی انجام می‌گیرد و بخش اعظم آن به یوتیوب، اینستاگرام و ... اختصاص دارد. از طرفی ما با یک موضوع دیگر به نام هوش‌مصنوعی مواجه هستیم که خودش یک سر فصل دیگر است، اما پیشرفت ما این است که همچنان فیلمنامه می‌خوانیم و حذف می‌کنیم و تنها بخش آپدیت شدن ما با تکنولوژی این است که فیلمنامه را بارگذاری می‌کنیم.»

 

جشن خانه سینما برگزار نشد اما سینما زنده بود 

در بخش بعدی این رویداد علی دهکردی به عنوان رییس خانه سینما درباره آیین پاسداشت فرهنگی روزملی سینما توضیحاتی را ارائه داد و گفت: «بعد از کرونا و نا آرامی‌ها جشن خانه سینما برگزار نشد اما سینما زنده بود. امسال هم تصمیم گرفتیم تا برای برقرار پیوند بین سینما و سطح جامعه رویداد را به این شیوه برگزار کنیم.» 

پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما 4

دهکردی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما امیدواریم تا رونق دوباره به سینما بازگردد، چرا که در حال حاضر سینما بیکاری وحشتناکی را تحمل می‌کند. ما امیدواریم با رونق سینما این شرایط بهبود یابد و مهر و صمیمیت باطنی به سینما و صنوف ما بازگردد. امیدواریم این دلخوری‌های کوچکی که وجود دارد برطرف شود تا شرایط معیشت برای تمام هنرمندان مساعد و در اندازه و قواره فرهنگ و هنر کشور باشد.»  دهکردی همچنین در پایان صحبت‌های خود درگذشت پری صابری را تسلیت گفت.

 

آیین‌نامه حمایت از کودکان و نوجوان ۹۰ سال پیش در آمریکا نوشته شده است

در ادامه این رویداد پژمان بازغی به عنوان رییس انجمن صنفی بازیگران و حسین سلیمانی به عنوان اعضای هیئت مدیره درباره آیین نامه مقررات حضور کودکان و نوجوانان بازیگر توضیحاتی را ارائه دادند.

در ابتدا پژمان بازغی با اشاره به تناقضات فراوان در اساسنامه پیشین انجمن صنفی گفت: «ما اساسنامه را مطالعه کردیم و در برخی از بندهای آن تناقض‌هایی وجود داشت که انجمن صنفی باید به آن‌ها رسیدگی می‌کرد. مثلا در یکی از بندها به صراحت نوشته شده بود که سن عضویت در خانه سینما ۱۸ سال است و ما تصمیم گرفتیم تا یک آیین نامه را برای حمایت از بازیگران کم سن‌تر تصویب کنیم.  یکی از کارهای مهم ساماندهی هنروران در سینمای ایران است در تعریف بازیگر به کسی می‌گویند که مقابل دوربین می‌رود و متاسفانه هنروران در حال حاضر وضعیت مساعدی ندارند.