به گزارش هنرآنلاین، رئیس سازمان سینمایی در این دیدار صمیمانه گفت: خوشحالم که در روزهای آخر مسئولیت خود در سازمان سینمایی فرصتی فراهم شد تا در موزه سینما حاضر شوم و از همکاری صمیمانه این مجموعه قدردانی کنم. من از سالها قبل ارتباط نزدیکی با موزه سینما داشتم و تعدادی از دوستان نزدیک من مدیر این مجموعه بودند و همگی تلاشهای بسیاری را انجام دادند.
خزاعی افزود: امروزه میتوان مدعی بود که مسیر تحول موزه سینما به سمت استانداردهای جهانی نزدیک می شود و شاکله ابتدایی آن با فناوریهای جدید جایگزین شده، ارتقاء یافته است و تلاش دارد تا مخاطبان جدیتری را از میان عموم مردم و اهالی فرهنگ و هنر به خود جذب کند.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سالها بحث تغییرات در موزه سینما در دستور کار قرار داشت و تلاشهای زیادی هم، در ادوار مختلف، در این زمینه انجام گرفته، بیان داشت: امروز همه اذعان دارند که بخش قابل ملاحظه ایی از این اقدامات با همت مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما و سایر همکاران حاضر در این مجموعه به ثمر نشسته است و برای این تغییرات چشمگیر از همه شما سپاسگزارم.
وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون دوران پر فراز و نشیبی را در عرصه سینما طی کردیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه، حافظه تاریخی بسیاری از ما ضعیف است و عدهای فراموش کرده اند که در این سه سال شاهد چه اتفاقها و بحران هایی بوده ایم. اتفاقاتی که اغلب بیرون از متن سینما تحمیل شده بود. در عین حال، برغم همه مشکلات، کاستی ها و چالش های این مقطع، سینمای ایران دوران «پررونق، پراشتغال و پرتولیدی» را پشت سر گذاشته است. ما در دوران پساکرونا و و آسیبها و خسارتهای باقیمانده آن، و نیز، با آغاز برخی مسائل اجتماعی کشور مسئولیت خود را در سینما آغاز کردیم. در آن زمان، سینمای ایران دچار رکود و بسیاری از سالنهای سینما تعطیل و نیمه تعطیل بودند و در نتیجه، بیکاری فراگیری در این بخش حاکم بود.
خزاعی تاکید کرد: البته این مسئله موضوعی طبیعی به شمار میرفت و بسیاری از کشورهای درگیر بحران کرونا نیز، چنین وضعیتی را تجربه کردند اما در ادامه، مشکلاتی اتفاق افتاد که قابل بررسی و کارشناسی بوده که میتوان ساعتها به آن پرداخت. همکاران من در سازمان سینمایی با همفکری بخشی از بدنه سینما مدت زمان زیادی را به جلسات کارشناسی اختصاص دادند تا زیرساختهای سینمای ایران را توسعه دهند و مخاطبانی که به دلایل مختلف با سالنهای سینما قهر کرده بودند دوباره به سالنها بازگردند و با «نقشه راه» طراحی شده که در آن چشمانداز سینمای کشور تا سال ۱۴۰۸ ترسیم شده بود، در پی پویایی اقتصاد سینمای ایران بودند. این موضوع تنها منحصر به وضعیت کرونا نیست و اگر برای مثال آن را با یکی دو سالی در دهه ۹۰ که سینما، دارای مخاطبان زیادی بود مقایسه کنیم، متوجه میشویم با روالی که در مدت اخیر طی شده، رکوردهای مختلفی در سینما شکسته شده است. بنابراین مشخص است که یک برنامهریزی جامع و کامل در این زمینه انجام شده است که حوزههای مختلف آموزش، پژوهش، کادرسازی، توجه به شهرستانها، زیرساختها، سیاستگذاری اکران و اهتمام به گونهها و سلایق مختف سینمایی را در برمیگیرد.
به گفته وی، سینما از وضعیت شکننده، نیمه تعطیل و ورشکسته با کمک، حمایت و وفاق بخش بزرگی از خانواده سینما که برای اعتلای فرهنگ و تقویت منافع ملی اهمیت قائل بودند، به آبرو، بالندگی و رونق امروز دست یافته است.
وی با بیان اینکه یکی از موارد درخشان حوزه توسعه زیرساخت در کنار تحولات تکنولوژیکی صنعت پخش و اکران، در موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران انجام شده است، ادامه داد: تلاش کردیم تا در تمام جوانب مربوط به حوزه سینما تا آنجایی که در توان داریم بکوشیم و البته نقصهایی نیز وجود داشته است، برای مثال، اگر شاهد بحرانهای اجتماعی نبودیم وضعیت سینمای ایران بسیار بهتر از امروز بود.
وی بیان کرد: از آقای اسماعیلی که مسئولیت مدیریت موزه سینما را با وجود پیشنهادهای بسیار خوب دیگر در عرصه مدیریت فرهنگی پذیرفتند سپاسگزارم. ایشان یک استاد دانشگاه و یک جامعه شناس توانمند هستند که از شناخت کافی نسبت به حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است و حضور او در راس مجموعه موزه سینما افتخار بزرگی برای ما در سازمان سینمایی بود.
وی یادآور شد: نقدهایی مغرضانه و مصلحانهای که برخی رسانهها و افرادی در صنوف مختلف این روزها منتشر میکنند نشانه پویایی هنر سینما بوده و از همه این افراد تشکر میکنم. برخی این سوال را مطرح میکنند که چرا سینمای ایران در این سالها در عرصه بینالملل موفق نبوده است که در این خصوص ذکر چند نکته لازم به نظر میرسد.
رئیس سازمان سینمایی ابراز داشت: دیپلماسی فرهنگی از کلیت دیپلماسی کشور منفک نیست، موضوع اقتصاد و اکران فیلمهای سینمایی در خارج از کشور به صورت جدی در این سالها دنبال شد. هماکنون در پنج کشور از جمله: روسیه، ترکیه، عمان، امارات و لبنان به صورت پراکنده، فیلمهای سینمای ایران در حال اکران هستند، و این موضوع فارغ از اجاره سالن های خصوصی در سایر کشورها است. همچنین، تفاهم همکاریهای گستردهایی در سطح روسا و متولیان سینمایی هشت کشور در سال گذاشته در جشنواره فجر صورتگرفته که باعث گسترش زمینه اکران و برگزاری هفتههای فیلم ایرانی در این کشورها میشود.
وی با اشاره حضور بینالملل سینمای ایران در جشنوارههای خارجی خاطرنشان کرد: اینکه برخی مطرح میکنند که تعداد جوایز سینمای ایران در این سال ها کاهش یافته است، علتهای مختلفی دارد؛ البته، در این خصوص، شاید بیشتر از ما، دوستانی باید پاسخگو باشند که در این مسیر کارشکنی کردند و به انحاء گوناگون، بر علیه سینمای ایران در این سه سال فعال بودند.
خزاعی با تاکید بر این نکته که باید به موفقیتهای سینمای ایران در حوزههای فیلمکوتاه، مستند و پویانمایی اشاره کرد افزود: اتفاقا، در سالهای اخیر، سیر صعودی حضورهای بینالمللی اینگونه آثار به وضوح دیده میشود. استعدادهای جوانی که با تمرکز بر تخصص و انگیزههای هنری دست به تولید آثار در ژانرهای گوناگون زدهاند و در جشنوارههای جهانی حضور داشتهاند. البته، شرکت فیلم های سینمایی ایران، به دلیل برخی جوسازیهای سیاسی و غیرفرهنگی در چند جشنواره الف دنیا کمرنگ شده بود، که این معضل هم در سالجاری در حال منتفی شدن است.
وی با بیان اینکه حضور بینالمللی سینمای ایران را نباید منحصر به راهیابی و موفقیت فیلمهای بلند داستانی و سینمایی دید. اضافه کرد: ورود هنرمندان و متخصصان حوزه انیمیشن به پروژههای بینالمللی و همچنین موفقیتهای مستندسازان در تولیدات بینالمللی قابل توجه است.
به گفته رئیس سازمان سینمایی، بنابر شواهد، ارزآوری و اقتصاد سینمای ایران در حوزه بین الملل در این سالها رشد مطلوبی داشته، و اکران آثار انیمیشن در کشورهای مختلف این روند را تقویت کرده که قابل مقایسه با گذشته نیست.