گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: پنجم شهریورماه هشتمین سالگرد از دست دادن استاد فقید تئاتر، سینما و تلویزیون داوود رشیدی است. او در کنار اساتیدی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی نسلی تکرار نشدنی را در سینما رقم زدند که هنوز هم یاد و نام خوب و منش اخلاق حرفه‌ای‌شان زبانزد است.

مرحوم داوود رشیدی در کنار آثار درخشانی که در آن به هنرنمایی پرداخته، در آثاری چون «خانه عنکبوت»، «قدغن» ،«جایزه» و «ملاقات با طوطی» با علیرضا داوودنژاد همکاری داشته است.

علیرضا داوودنژاد در رابطه با اولین برخوردهایش با داوود رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: اولین برخوردی که من با ایشان داشتم در  یک مهمانی بود و بعد از آن برای فیلم «قدغن» که خودم قصد تهیه آن را داشتم به کارگاه نمایش رفتم تا با ایشان قرار داد ببندم. برخورد ایشان بسیار خوب بود و حتی قرارداد را سفید امضا کرد که این حرکت مرا تحت تاثیر قرار داد.

jBjMDM3MTU4M

این کارگردان افزود: داوود رشیدی برای فیلمساز دوستی صمیمی و مانند یک برادر بود که می‌شد به او تکیه کرد و اعتماد و اطمینان به او داشت. اصلا اینطور نبود که صرفا یک قرارداد داشته باشد و برای انجام وظیفه بیاید و  کار کند و برود. هیچ لحظه‌ای نبود که حضورش سنگین و یا آزاردهنده باشد و همیشه روی گشاده داشت. رشیدی با محدودیت‌ها کنار می‌آمد و موقعیت را به خوبی درک می کرد و این کار را با بزرگواری انجام می‌داد و اصلا اهل منت گذاشتن و به رخ کشیدن نبود.

637422533965548039

داوودنژاد به رابطه خانوادگی با ایشان اشاره و بیان کرد: این نکات از او یک انسان دوست‌داشتنی و یک رفیق صمیمی ساخت ودوستی ما را عمیق‌تر کرد و رابطه ما خانوادگی شد. آن بزرگ‌منشی کم نظیر و این ماندگاری و به نیکی یاد شدن هم مربوط به همان عزت نفس و مناعت‌طبع ایشان است. او یک بزرگ زاده، هنرمند و روشنفکر بود.

 

بیشتر بخوانید»»مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر کشور جریان تئاتر دانشجویی است که متوقف شد