گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: امیر کریمیان، مدیر سینما سیتی‌سنتر اصفهان درباره روند مدیریت گیشه‌ی سینماها در سال جاری گفت: از فروردین ماه فروش گیشه حالتی سینوسی داشته است. این امر می‌تواند به علت جنس فیلم‌هایی که اکران می‌شود و نوبت‌های اکران باشد. با شروع فیلم‌های پرطرفدار و آن فیلم‌هایی که تبلیغات خوبی دارند گیشه شلوغ می‌شود و به تبع فروش خوب خواهد بود. ولی یک دلیل دیگر این روند سینوسی فروش، می‌تواند تعطیلات یا شرایط آب‌وهوایی باشد.

کریمیان تعطیلات را در گیشه موثر دانست و ادامه داد: تعطیلات در فروش موثر است. مثلا بدون برنامه پنجشنبه‌ای تعطیل می‌شود و مخاطب سینما از این تعطیلی اطلاعی ندارد. به سینما مراجعه می‌شود و با تعطیلی روبه‌رو می‌شوند. مجدد بدون اطلاع شنبه هم تعطیل می‌شود. اغلب قریب به اتفاق این تعطیلات مناسبتی‌اند. همه‌ی فضاهای خدماتی دائرند اما سینما تعطیل اعلام می‌شود. قاعدتا این شرایط بر گیشه‌ی اثر منفی خواهد داشت. در این مدت تعطیلات زیاد بود.

مدیر سینما سیتی‌سنتر ضمن اشاره به تاثیر شرایط جوی بر گیشه اضافه کرد: بدی آب‌وهوا (گرما) هم در شرایط گیشه اثرگذار بوده است. روزهایی که با افزایش دما روبه‌رو بودیم قطعا مخاطب سینما کمتر است. همه‌ی دلایل گفته شده باعث شد در این مدت، از ابتدای 1403، با گیشه‌ای سینوسی مواجه باشیم.

کریمیان کنار هم قرار دادن فیلم‌های پرفروش و فیلم‌هایی که ممکن است در گیشه اقبال چندانی نداشته باشند را عامل حفظ ثبات گیشه معرفی و بیان کرد: اگر شورای صنفی اکران و دوستان دیگری که در تعیین تکلیف اکران فیلم‌ها موثرند، تخمین درستی از گیشه‌ی فیلم‌ها داشته باشند، و فیلم‌های پرفروش را در کنار فیلم‌های دیگری بگذارند که در موج دوم گیشه مخاطب‌پسندند، آن وقت گیشه با روند مناسبی مدیریت و راهبری خواهد شد و نبض گیشه به خوبی خواهد زد. گاهی دو فیلم پرفروش با هم اکران می‌شوند و گیشه را از حالت عادی خارج می‌کنند. بعد بلافاصله این موج که فروکش می‌کند دیگر فیلم پرفروش دیگری در لیست اکران نیست و گیشه افت می‌کند و قاعدتا ضرر می‌زند. به نسبت سال گذشته گیشه‌ی امسال موفق نبوده است.

وی ضمن جمع‌بندی عوامل نامتعادل بودن گیشه در شش ماهه‌ی اول اظهار کرد: یکی از دلایل افت گیشه‌ی 1403 نسبت به 1402 همانطور که گفتم شکل تخصیص زمان به فیلم‌های خوب، گرمی آب‌وهوا و تعطیلات بوده است. تا به اینجا پیش‌بینی اکران‌ها همه محقق شده. با توجه به کیفیت فیلم‌ها پیش‌بینی گیشه غیرممکن نبود.

این سینمادار اصفهانی با نام بردن از «ساعت شش صبح» به عنوان فیلمی که علی‌رغم جو رسانه‌ای نتوانست در گیشه موفق ظاهر شود ادامه داد: فیلم قبلی آقای مدیری هم گیشه‌ی خوبی نداشت. شخصا انتظار داشتم «ساعت شش صبح» هم گیشه‌ی موفقی نداشته باشد. «ساعت پنج عصر» فقط در 2 روز ابتدایی اکران خوبی داشت. بعد از اینکه مخاطبان فیلم در فضای مجازی در مورد فیلم نوشتند عملا فیلم گیشه را از دست داد.

کریمیان در پیش‌بینی گیشه توضیح داد: جسته گریخته از دوستان پخش پیرامون فیلم‌هایی که در لیست اکران برای آینده هستند مطلعم. «قیف» آماده اکران است. «زودپر» مراحل فیلمبرداری‌اش تمام شده است. این‌ها امیدهای گیشه‌اند که به گوش ما هم رسیده‌اند. اما از نوبت دقیق اکرانشان اطلاع ندارم. آخرین خبرم از زمان اکران «صبحانه با زرافه‌ها» در مهر ماه است. برآوردم از فروش این فیلم سروش صحت مثل فروش فیلم «جهان با من برقص» است.

وی گفت: با توجه به شنیده‌هایم اگر به فیلم «زودپز» رامبد جوان فرصت اکران بدهند ممکن است بتواند در گیشه با «فسیل» رقابت کند. در این فیلم نوید محمدزاده و محسن تنابنده بازی می‌کنند. سیناپس‌هایی که از این فیلم خوانده‌ام خیلی خوب بودند. به احتمال زیاد اگر فرصت بدهند و اکران شود، بتواند مثل «فسیل» بفروشد.

این مدیر سینمادار در میزان تاثیر نظر سینماداران در تعیین لیست اکران عنوان کرد: حداقل ما در اصفهان بر لیست اکران تاثیرگذار نیستیم. شاید سینمایی مثل کوروش یا سینماداران دیگر تهران، بالاخص 5 سینمای اول در گیشه ممکن است در امکان اکران فیلم‌ها موثر باشند؛ اما سینماداران شهرهای دیگر کشور چنین موقعیتی ندارند.

مدیر سینما سیتی‌سنتر اصفهان در پایان تکمیل کرد: اگر در لیست اکران‌ها فیلم‌های پرفروش در کنار آن فیلم‌هایی که اقبال کمتری دارند قرار بگیرند، برای سینمادار مناسبت‌تر خواهد بود؛ چرا که به یکباره با فروش چندبرابری مواجه نخواهیم شد در حالی که زمانی دیگر با رکود گیشه مواجهیم.

 

خبرنگار: زهرا عباسی