به گزارش هنرآنلاین، ویژه‌برنامه اکران آثار محرمی در فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی روز یکشنبه 31 تیرماه در سینما بهمن تهران برگزار شد که داریوش یاری کارگردان آثار عاشورایی همچون «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و «شور عاشقی»‌ به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلم‌های کوتاه «مرثیه ناتمام» به کارگردانی احمد حیدریان، «رقص آب» به کارگردانی فرزاد رنجبر، «سردست» به کارگردانی فاطمه‌سادات جوادی، «شمع هشتم» به کارگردانی علی جعفری و «مجلس شبیه» به کارگردانی مهدی رمضان‌زاده نشست.

فیلم‌هایی که از منبر اثرگذارتر است

داریوش یاری بعد از نمایش این آثار، اظهار کرد: واقعا خسته نباشید و دست‌مریزاد به شما می‌گویم که با عشق خاصی فیلم می‌سازید، باید عنوان کنم خیلی وقت‌ها فیلم‌هایی مثل «مرثیه ناتمام» تاثیر خود را می‌گذارند، مثلا چند شب پیش به مناسبت سوم امام حسین(ع) و شهدای کربلا در منزل مجید مجیدی به سنت هر سال مراسم عزاداری برقرار بود و این فیلم‌کوتاه هم در این مراسم به نمایش گذاشته شد. آنجا که بسیاری از هنرمندان حضور داشتند خیلی‌ها از تماشای این فیلم کوتاه به وجد آمدند.

این کارگردان سینما با بیان این مطلب که گاهی مفاهیم عاشورایی و فیلم‌های محرمی به مذاق ما خوش نمی‌آید، توضیح داد: گاهی آنقدر که ساخت فیلم‌های اجتماعی و یا کمدی برای یک فیلمساز وسوسه‌انگیز است، ساخت فیلم‌هایی با چنین مضامینی وسوسه‌انگیز نیست، ولی اگر در پرداخت به آن‌ها دغدغه پیدا کنیم رسالت خود را انجام داده‌ایم.

یاری تأکید کرد: شاید تاثیر این فیلم‌های محرمی از خیلی از منبرها بیشتر باشد. به نظرم بعد از سکوت و سکون و تاخیر زیاد برای ساخت فیلم‌های محرمی، سینمای ایران به نفس‌های تازه نیاز دارد. مخاطبان به دلیل داشتن سابقه ذهنی درباره فیلم‌های این‌چنینی معمولاً آغوششان به سمتشان باز است اما اگر آن‌ها نتوانند با این فیلم‌ها ارتباط بگیرند ضرب‌شان مثل شلاق خواهد بود.

یاری1

کارگردان فیلم سینمایی «شور عاشقی» اظهار کرد: این را بدانید که مجموعه مدیران و کارفرمایان فرهنگی مسیر ساخت فیلم‌هایی از این دست را برای شما ریل‌گذاری نکرده و فرش قرمز هم برایتان پهن نخواهند کرد، اما با خودتان تعارف نداشته باشید. باید یقه مدیر را بگیرید و بگویید با ما در همین مسیر حرکت کن! به همین دلیل اگر دغدغه‌ای در ساخت فیلم‌های عاشورایی دارید، پیگیرش باشید. تا من و شما نخواهیم، مدیران حرکتی نمی‌کنند، ظاهراً ریل را هم خودمان باید بگذاریم اما برای آن باید همت کنیم. طبق تجربه شخصی‌ام هم می‌گویم که این مسیر، مسیری جذاب و پر از حال و هوایی است که برایتان آرامشِ جان به همراه خواهد داشت.

تلاش‌هایی که تبدیل به جریان شده است

در ادامه نشست گفت‌وگو با عوامل فیلم‌های کوتاه بسته «خرده روایت‌های عاشقی» برگزار شد و سپس با حضور میکاییل دیانی معاون ارتباطات انجمن سینمای جوانان ایران از عوامل این آثار با اهدای یادبودی قدردانی شد.

انجمن2

دیانی در بخش تجلیل از سازندگان فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده در باکش «خرده‌روایت‌های عاشقی» ضمن تأکید بر رویکرد انجمن سینمای جوانان برای حمایت از این دست تولیدات مذهبی و عاشورایی، گفت: ما زمانی باید خیلی با آدم‌ها صحبت می‌کردیم تا به آن‌ها بگوییم ساخت چنین فیلم‌هایی مهم است اما امروز شرایط تغییر کرده است.

وی ادامه داد: زمانی برای فصل اول «خرده‌روایت‌های عاشقی» تعداد محدودتر فیلم‌کوتاه عاشورایی برای انتخاب داشتیم اما شکر خدا در این فصل توانستیم از میان تولیدات همین یک سال، این تعداد اثر باکیفیت را انتخاب کنیم و امیدوارم ساخت چنین فیلم‌هایی تبدیل به یک مسیر و جریان شود.