اکران آثار در پاتق فیلم کوتاه، تجربه‌ای به‌جا و درستی است که به هنرمندان این فرصت را می‌دهد تا در یک جو هنری پای نقد و بررسی آثار خود بنشینند،فضایی که در حاشیه این رویداد، این امکان فراهم می‌شود تا فیلمساز درجریان بازخوردهای مخاطبان نسبت به اثر خود قرار گیرند، تجربه‌ای که فیلم سازان آن را اتفاق شیرین تفسیر کرده اند.

اهمیت اکرانی که مهدی آذرپندار درباره آن می گوید: «دیدن چند فیلم کوتاه در یک سانس با تجربه چند احساس متفاوت همراه است که به خودی خود اتفاقی جالب توجه است. به نظر من بسیاری از مخاطبان نمی‌دانند که فیلم کوتاه عالم متنوع و متکثری دارد و امروز داستانگویی در این سینما توسعه یافته است و به همین دلیل  هر اتفاقی در جهت اکران  فیلم کوتاه انتخاب بسیار درستی  است.»

در  فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلم‌های کوتاه داستانی «مرثیه ناتمام» به کارگردانی احمد حیدریان، «رقص آب» به کارگردانی فرزاد رنجبر، «سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی، «شمع هشتم» به کارگردانی علی جعفری و «مجلس شبیه» به کارگردانی مهدی رمضانزاده روی پرده رفت.

4232423423

«مرثیه ناتمام» به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه‌کنندگی حامد یامین‌پور، از محصولات باشگاه فیلم سوره درباره رجز خوانی بچه‌ها برای شمر است، کودکانی که در مواجه با داستان عاشورا بسیج می شوند تا جلوی شمر تعزیه خوان را بگیرند.

داستان مظلومیت و غمی که در روایت حیدریان مخاطب را در اوج اندوه به خنده وا می‌دارد، زاویه نگاهی متفاوت برای روایت مظلومیت سیدالشهدا در کربلا که در قالب یک تیزر فرهنگی مخاطب خود را از مسیر جهان فانتزی کودکان به صحرای کربلا می‌کشاند.

از حاشیه اکران این فیلم خاطره عباس یاری است از مراسم سومی که مجیدی امسال  برای امام حسین(ع) برپا کرده بود و این فیلم در حاشیه این مراسم به اکران عموم درآمد.

5007044

 «سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی و تهیه‌کنندگی مشترک علی‌اصغر سلطانی نژاد، اسماعیل عظیمی، روایت خود از واقعه کربلا را پای دیگ‌های بزرگ ظهر عاشورا می‌برد و تلاش دارد تا از پس یک داستان دراماتیک پیوند ادیان را در سوگواری اباعبدالله به تصویر بشکاند.

فیلم سردست نیز  بر محور پیوند کودکان با روضه‌های حسینی بنا شده است، آنجایی که عشق یک نوجوان یهودی به امام حسین کار دست هیئت می‌دهد. سردست از آن دسته فیلم‌هایی است که شاید مابه ازای خارجی آن را نتوان پیدا کرد.

4799320

«شمع هشتم» به کارگردانی علی جعفری و تهیه‌کنندگی امید امیدپور است، این فیلم با نگاهی تمثیلی از علی‌اکبر امام حسین (ع) خود را به خانواده شهیدی نزدیک می‌کند که قرار است در دایره زنجیره‌ای از حوادث زمینه نجات جوانی را فراهم کند. راه نجاتی که از دل تعزیه حسین و توسل به آن مجلس رقم می‌خورد. روایتی مادرانه که منطق عقلانی داستان از بیان احساسی خود نسبت به واقعه کربلا جا مانده است.

تصویر-فیلم-رقص-زیر-آب

«رقص آب» به کارگردانی فرزاد رنجبر و تهیه‌کنندگی عمار خطی واقعه عاشورا را از نگاه کودکان تصویر می‌کند زاویه نگاهی که مقاومت سردار شهیدان در برابر ظلم زمانه‌اش را دستاویز قصه خود کرده است و برای پرداخت آن دنیای کودکان روستایی را با آن پیوند می‌دهد.

تلاش گروهی از بچه‌های مدرسه‌ای که تلاش دارند با الگوپذیری از سیره امام حسین (ع مواجه جدیدی با دنیای اطراف خود داشته باشند و مرشدی که در میانه راه شاگردان خود را رها می‌کند و همین دستمایه، انگیزه‌ای می‌شود تا کودکان مسیر سخت مقابله با ظلم را به جان بخرند و احساس رضایتی که درنهایت به سرانجام می‌رسد.

himg-1660734283_Majles-Sahbih-Back-Hashure

«مجلس شبیه» به کارگردانی مهدی رمضانزاده و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان مشهد داستان نویسنده جوانی است که ناملایمات زندگی در قاب تصویری ناامیدانه او را به بن‌بست زندگی می‌رساند، جوانی که در پس مشکلات اندوه‌بار زندگی تنهایی را از سر می‌گذراند، تنهایی که او را به مجلس تعزیه امام حسین (ع) می‌کشاند.

رمضان زاده با تأسی از تنهایی امام حسین (ع) در واقعه کربلا تلاش دارد تا درد و رنج و تنهایی خود را با آن واقعه شبیه سازی کند مرد تنهایی که در برابر ظلم زمانه خود به تنگ آمده  و در یک این همانی تلاش می کند تا دردهای خود را پشت رنج های  کربلا پنهان کند تا به آرامش برسد.

 

خبرنگار: هانیه شجاعی زند