گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: ایفای نقش‌های مکمل و ظاهر شدن در فضایی محدود و تغییر این فضا به نفع خود، استعدادی چندان می‌خواهد و هر بازیگری به خوبی از پس آن برنمی‌آید. احمد مهران‌فر اما از آن دسته از بازیگرانی است که در فضایی محدود، اثر را به نام خود و مخاطب را در چارچوبی مشخص با توانمندی و استعداد طبیعی‌اش مواجه می‌کند و در کنار پارتنر اصلی به خوبی می‌درخشد.

او در کمدی «خجالت نکش2» ثابت کرده حتی به تنهایی توان گرفتن خنده از مخاطب را دارد و با بازی درخشان و تبحری که درعرصه بازیگری دارد، می‌تواند کیفیت پایین بازی نقش‌های مقابل خود را نیز بپوشاند و به کمدی شدن یک اثر کمک شایانی کند.

او در این کمدی که ساخته رضا مقصودی است، نقش مردی ساده و میانسال را عهده‌دار بوده است که با وجود عروس و نوه بر مبنای حرف رئیس جمهور تصمیم گرفته مجددا بچه‌دار شود و در این مسیر با چالش‌های بسیاری مواجه شده و صحنه‌های کمدی را خلق کرده است و هرچند از شوخی‌های خانوادگی بهره می‌گیرد، اما آنچنان بی پروا شوخی نمی‌کند که مشمئز کننده شود.

مهران‌فر در سینمایی «خجالت نکش 2» علی‌رغم فیلمنامه و بازی ضعیف بازیگران، دیالوگ‌های تکراری و صحنه‌های کلیشه‌ای که این روزها در سریال‌ها و سینمایی‌ها به وفور دیده می‌شود، توانسته خنده را از مخاطب دریافت کند و به تنهایی بار طنز این فیلم را بر دوش بکشد و قنبر نسخه اول را به خوبی به یاد مخاطب بیاورد.

او حتی در نسخه دوم «خجالت نکش 2» کیفیت پایین بازی پسران و عروسان جدید قنبر و صنم و برادر تازه وارد صنم که بهرنگ علوی آن را عهده‌دار است را به خوبی جبران کرده و با لهجه شیرینی که به خوبی به ادای آن می‌پردازد، توانسته نقص‌های ادای لهجه شبنم مقدمی در نقش «صنم» که دائما در حال تغییر بود را به خوبی بپوشاند؛ چراکه این بازیگر توانمند پیش از این در سریال‌ها و سینمایی‌های روستایی بسیاری همچون «پایتخت»، «علی‌البدل» و «ایران برگر» نقش یک مرد روستایی را به تصویر کشیده و مهارت کسب کرده بود.

«قنبر» در فیلم «خجالت نکش 1و2» جزو کاراکترهای موفقی است که مهران‌فر به درستی از پس ایفای آن برآمده است.

مهران‌فر از جمله بازیگرانی است که در کارنامه کاری خود نقش‌های جدی و کمدی را جای داده و به واسطه نقش ارسطو در «پایتخت» برای مخاطبان عام به شهرت رسیده و در کنار محسن تنابنده خوش درخشیده است؛ به گونه‌ای که برای خروج از این نقش و تغییر سلیقه مخاطب نسبت به خود در نقشی دیگر کار چندان ساده‌ای ندارد.

محسن تنابنده و احمد مهرانفر پس از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نام‌های امرالله‌خان و فتح‌الله‌خان بود که بر سر انتخابات شورا‌ها در یک روستا رقابت می‌کردند و مهران‌فر در این فیلم نیز وجوه دیگری از بازی‌اش را در قالب یک زوج کمدی در کنار تنابنده به نمایش گذاشته است.

پس از سریال «پایتخت» حضور او در عرصه کمدی پررنگتر شد و در بسیاری از فیلم‌های کمدی پرفروشی که سال‌های اخیر ساخته شده، حضور داشته است. مهران‌فر پس از این مجموعه تلویزیونی در سریال «شاهگوش» ساخته داوود میرباقری هم ایفاگر نقش جذاب خنجری بود؛ او نقش سربازی ساده‌دل که زود عاشق می‌شود، زیاد حرف می‌زند، هوش پایینی دارد و… را به خوبی ایفا کرد و ایفای نقش این کاراکتر از او شخصیتی محبوب ساخت، تا جایی که تکیه‌کلام‌هایش سر زبان‌ها افتاد و تا مدت‌ها ادامه داشت.

این بازیگر پس از سریال «شاهگوش»، در سریال «سال‌های دور از خانه» ساخته مجید صالحی، به ایفای نقش پرداخت که در آن با الهام گرفتن از نقش خنجری در سریال «شاهگوش» ظاهر شد؛ با این حال اما بازی او به سمت یکنواختی نرفت، شخصیت خنجری در این سریال نیز به شهرت رسید و این سریال را به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل کرد.

سریال «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم و طرحی از محسن تنابنده نیز یکی دیگر از نقش‌های مورد توجه احمد مهرانفر بود که با گریمی جدید همراه شد.

پس از آن این بازیگر سینما و تلویزیون در سریالی دیگر از مجموعه تولیدات شبکه نمایش خانگی با عنوان «آکتور» در کنار نوید محمدزاده شخصیت مرتضی، پسری فقیر و عاشق‌پیشه را نقش‌آفرینی کرد که به زندگی حرفه‌ای او در دنیای نمایش بی‌شباهت نبود. او در این سریال با بازی متفاوت خود نشان داد در این عرصه بسیار با استعداد و هوشمند است و دوباره جنس بازی همیشگی‌اش را به درستی به تصویر کشید.

ارسطوی پرطرفدار سریال «پایتخت»، روی پرده سینما نیز خوش درخشید و در فیلم سینمایی «کاتیوشا» ساخته علی عطشانی با گریمی متفاوت‌تر از نقش‌های پیشین خود مقابل دوربین ظاهر شد. او در این سینمایی نقشی را بازی کرده که از سن واقعی خودش خیلی کمتر است. این مساله وقتی حساس‌تر می‌شود که فیلم «خجالت نکش1» روی پرده بود و احمد مهران‌فر در آن فیلم نقش یک پیرمرد را بازی کرده بود.

این بازیگر سال‌ها پیش از آنکه به «ارسطو» شهره شود، در فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» به کارگردانی علیرضا امینی نیز نقش‌آفرینی کرده و از پس عرصه سینمای دینی نیز برآمده بود.

احمد مهران‌فر، بازیگر بی حاشیه‌ای است که گرچه در موقعیت‌هایی قرار گرفته که از فضای جدی حاکم بر درام به موقعیت‌های کمدی رسیده است و در این حوزه ید طولایی دارد، اما از اندازه بازی عدول نکرده و نقش را به ترتیبی که باید ارائه می‌دهد. نقش‌آفرینی در سینمایی‌هایی همچون «دینامیت»، به کارگردانی مسعود اطیابی و تشکیل زوج موفق پژمان جمشیدی و احمد مهران‌فر و به ایفای نقش پرداختن در کمدی «انفرادی» که از فیلم‌های پرفروش کارنامه احمد مهران‌فر است نیز نتوانست آنگونه که باید او را به جایگاه اصلی خود در عرصه نمایش برساند و او هرچند به درستی و با هنرمندی اما اغلب نقش مکمل را ایفا کرده است.

 

خبرنگار: غزال ساری‌اصلان