گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین، رئالیتی شو «سرگیجه» با داستانی متفاوت از دیگر رئالیتی‌شوهای ایرانی پا به پلتفرم فیلیمو گذاشته و شرکت کنندگان را به چالش می‌کشد. قصد بر این بود که در پایان فصل به بررسی این رئالیتی‌شو بپردازیم، اما در همین دو قسمت منتشر شده ایرادهایی وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت.

در این رئالیتی‌شو بازیگران با چرخاندن یک اهرم به یکدیگر حکم می‌کنند و هر کس که محکوم شود، باید از چالش‌ها پیروی کند و آن را به صورت کامل انجام دهد تا امتیاز آن بخش را کسب کند. این چالش‌ها ممکن است در استودیو یا خارج از استودیو انجام شوند.

حسین رفیعی، سید جواد هاشمی، نیما شاهرخ‌شاهی و میثم درویشان پور شرکت کنندگان بخش اول این رئالیتی‌شو هستند که در چالش‌های پیش رو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در اولین قسمت از چالش‌های خارج از فضای استودیو، سید جواد هاشمی باید مقابل یک محضر از عابران در خیابان درخواست می‌کرد برای ازدواج دومش به عنوان شاهد حاضر شوند که واکنش این عابران پر بازدید شد.

در بخش دیگری از این نوع چالش‌ها حسین رفیعی با حضور در واگن مترو به خواندن موسیقی اینستاگرامی «دخترا همه ناز هستن» با صدای بلند محکوم شد و تعجب شهروندان را برانگیخت؛ در واقع او در این اپیزود محکوم به تمسخر برخی کاربران اینستاگرامی شد.

میثم درویشان‌پور، دیگر شرکت کننده این گیم‌شو نیز به حضور در یک پارک و انجام ورزش همگانی و حرکات موزون با 20 نفر محکوم شد.

در قسمت دوم این رئالیتی‌شو، نیما شاهرخ‌شاهی به عنوان محکوم باید با تشریفات کامل از جمله آمبولانس‌های بهش زهرا، به بهشت زهرا(س) می‌رفت و درون یک قبر که با تاج گل، تصویر و نام او مشخص شده بود، می‌خوابید که در این مسیر با وحشت و چالش‌هایی مواجه شد.

سرگیجه1

در اپیزود دیگر سید جواد هاشمی محکوم به نشستن روی صندلی شکنجه شد تا به پرسش‌های حاکم که میثم درویشان‌پور بود، پاسخ دهد. در این چالش درویشان‌پور پس از طرح سوالات شخصی و متعدد زمانی که نسبت به پاسخگویی محکوم قانع نشد، با ریختن حشراتی همچون کرم و سوسک روی سر و داخل لباس محکوم، حکم خود را اجرا کرد و با نارضایتی و واکنش حسین رفیعی مواجه شد.

حسین رفیعی دیگر محکوم قسمت دوم از رئالیتی‌شو «سرگیجه» بود که باید خارج از استودیو حضور می‌یافت، زنگ خانه‌ای را می‌زد و در حالی که آفتابه در دست دارد اهالی خانه را متقاعد می‌کرد از سرویس بهداشتی آن‌ها استفاده کند که با نارضایتی نسبت به چنین امری اقدام کرد.

نیما شاهرخ‌شاهی در پایان این قسمت از رقابت‌ها محکوم شد به یک مکان شلوغ برود و از طرفدارانی که با او عکس سلفی می‌گیرند، درخواست پول و اعلام کند از این طریق امرار معاش می‌کند و بازیگران از این راه نسبت به هزینه‌های زندگی خود اقدام می‌کنند که شاهرخ‌شاهی با چالش‌ها و واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

خوردن فلفل، بازی با مار و نمایش پیام‌های شخصی اینستاگرامی، تماس با بازیگران و اعلام خبر طلاق آن‌ها از دیگر مواردی بود که در این مسابقه شاهد بودیم.

رئالیتی‌شوهای اینچنینی صرفا از سوی تولید کننده برای بالا بردن میزان مخاطب و بیننده ساخته می‌شوند؛ اما هر برنامه‌ای به صرف دیده شدن نمی‌تواند برنامه‌ای خوب و درخور پخش باشد.

بی تردید بسیاری از مردم علاقه‌مندند به تماشای برنامه‌ای هیجانی بنشینند و برای ساعتی از معضلات فاصله گیرند، اما خروجی اینچنین برنامه‌هایی برای بیننده چیست و از منظر فرهنگی، هنری و اجتماعی می‌تواند چه ارزش افزوده‌ای داشته باشد.

نمایش چنین تصاویری و لطمه به نام هنرمندانی که پیشتر با اجراها و فعالیت‌های مطلوب و نام‌آشنا شناخته می‌شدند، ماحصلی نخواهد داشت و اینگونه گیم‌شوها سکوی پرتابی برای برخی از افراد است تا خود را در جامعه مطرح کنند.

اما به تصویر کشیدن لحظات مرگ و بیان جملاتی از وحشت از هنگام فرارسیدن آن، ریختن حشراتی همچون سوسک و کرم روی رقیب و بازی کردن با مار قطعا موجب خسارات روحی روانی و تاثیرگذار بر کارکرد و واقع‌بینی قشر کم سن و سال‌تر خواهد داشت.

شبکه نمایش خانگی گاه با نداشتن استراتژی و سیاست گذاری‌های درست و مناسب موضوعاتی را برای مخاطب برجسته می‌کند که ممکن است ارزش به تصویر کشیدن را نداشته باشد و در سیاست گذاری‌های رسانه‌ای که مدعی است قرار است فرهنگسازی یک کشور را به دست گیرد، مشاهده نشود.