به گزارش هنرآنلاین، مراسم رونمایی و بررسی کتاب «در جستجوی روشنایی» با ترجمه کورش جاهد امروز یکشنبه ۲۰ خرداد در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می‌شود. این کتاب ماجرای زندگی و آثار اولیه الیور استون کارگردان سرشناس و جنجال برانگیز هالیوود به قلم خود فیلمساز با ۵۲۷ صفحه توسط نشر آبان منتشر شده است.

داستان این کتاب از سال‌ها پیش از تولد الیور استون زمانی که پدر او لویی استون به عنوان افسر ارتش آمریکا در زمان جنگ دوم جهانی به کشور فرانسه رفته و با مادرش ژاکلین گودت آشنا می‌شود. ازدواج این زن و مرد در روزهای پایانی جنگ دوم جهانی منجر به تولد این فیلمساز در سپتامبر ۱۹۴۶ می‌شود.

با جدایی زودهنگام این‌زوج از یکدیگر و ایجاد حس از خود بیگانگی الیور استون در پایان دوران نوجوانی به منظور گریز از مشکلات ناشی از جدایی پدر، مادر و علاقه به تجربه زندگی در مقیاس وسیع‌تر در سال ۱۹۶۷ راهی کشور ویتنام می‌شود که در آن زمان در حال جنگ با ارتش آمریکا بود.

با مشاهده واقعیت‌های تکان دهنده در رویداد جنگ و مشاهده کشته شدن همرزمان و انسان‌های دیگر و ویرانی‌های حاصل از جنگ، الیور به کشور خودش آمریکا باز می‌گردد و در اولین اقدام شروع به نوشتن می‌کند. به محض ورود به خاک کشورش استون به دلیل حمل مقداری ماریجوانا بازداشت شده و راهی زندان می‌شود. خیلی زود با استفاده از کمک پدر و وکیل شأن از زندان آزاد شده و به طور تصادفی با مدرسه سینمایی نیویورک آشنا می‌شود.

در مدرسه سینمایی نیویورک، استون با ثبت نام در کلاس‌های نویسندگی علاقه زیادی به نگارش فیلمنامه از خود نشان می‌دهد. در دورانی که بسیاری از فیلمسازان سینمای جهان به ویژه نسل جوان‌تر تحت تأثیر آموزه‌های «موج نو» سینمای فرانسه از نوشتن فیلمنامه برای تولید فیلم‌ها پرهیز می‌کردند. به ه رشکل الیور استون با ساخت فیلم‌کوتاه «سال گذشته در ویتنام» توسط آموزگار و استادش آقای مارتین اسکورسزی برای کارگردانی فیلم مورد تأیید قرار می‌گیرد.

چند سال بعد با ساخت فیلم‌هایی نظیر «دست» با بازی مایکل کین، ژانر تریلر روانکاوانه را تجربه می‌کند و بالاخره در سال ۱۹۸۵ نخستین فیلم مهم و تاثیرگذارش را به نام «سالوادور» با بازی جیمزوودز بر اساس خاطرات یک خبرنگار ماجراجو به اسم ریچارد بویل در کشور مکزیک با سختی و مشکلات بسیار به تولید می‌رساند.

نشست نقد و بررسی کتاب «در جستجوی روشنایی» با حضور فرزاد موتمن کارگردان، امیر قادری منتقد و دبیر سایت کافه سینما، عباس کریمی عباسی مترجم و منتقد و کورش جاهد مترجم کتابو مدرس سینما و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان سینما و کتاب‌های هنری همراه است.

این‌برنامه امروز یکشنبه ۲۰ خرداد از ساعت ۱۸ در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می‌شود.