به‌گزارش هنرآنلاین، رامتین شهبازی در رابطه با هدف ششمین دوره همایش مطالعات فیلم کوتاه گفت: امسال به موضوع امکانات بومی در ژانرهای آمیخته یا هیبریدی و اهمیت چرخه‌های تولید می‌پردازیم.

وی ادامه داد: همایش مطالعات فیلم کوتاه در سال گذشته به مقوله ژانر در فیلم کوتاه اختصاص داشت که به صورت مشخص به شیوه استفاده از ژانر در فیلم کوتاه پرداخت که مقالاتی هم منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. امسال بنا بر نظریاتی که در حوزه مطالعات فیلم وجود دارد که دیگر قائل به استفاده از تک ژانرها در فیلم نیست، با مشورت اساتید هیئت علمی و انجمن سینمای جوانان ایران به این نتیجه رسیدیم که بحث ژانرهای هیبریدی را مطرح کنیم.

شهبازی توضیح داد: ژانر ترکیبی یا هیبریدی فیلم‌ساز را مقید به استفاده از تک ژانر نمی‌داند. استفاده از ژانرهای مختلف در یک فیلم هیچ تداخلی ایجاد نمی‌کند. ممکن است فیلمی داشته باشیم که کمدی-جنگی و یا کمیک- ترسناک باشد. امروزه حتی از این ژانرها هم فراتر رفتیم و به بینا رسانه رسیده‌ایم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما در عصر تکثر سینما زندگی می‌کنیم و با مطالعه در خصوص ژانرها به مقولات جدیدی رسیده‌ایم. ما نمی‌توانیم لزوما یک اثر با مشخصات کلاسیک تولیدکنیم، البته ممکن است فیلم‌سازی بخواهد فیلم کلاسیک تولید کند اما مخاطب امروز سینما ترجیح می‌دهد بازتاب تکثری را که در فکر و زندگی خود دارد در سینما هم ببیند.

او افزود: سینما هم سعی دارد امکانی را به مخاطب عرضه کند که در آن از ژانرهای تلفیقی استفاده می‌کند. فیلم‌ساز امکانات هر ژانر را متناسب با داستانی که دارد در نظرمی‌گیرد، بخش‌هایی که ارتباط بیشتری با مخاطب می‌گیرد نگه می‌دارد و باقی را کنار می‌گذارد و با ایجاد یک پیوستگی با ژانرها بازی می‌کند.

شهبازی با اشاره به آزمودن ژانر ترکیبی در فیلم تجربی گفت: با استفاده از ژانرهای ترکیبی شاید این برداشت اتفاق بیفتد که به سمت فیلم تجربی می‌رویم اما این اتفاق در فیلم تجربی آموخته و امتحان شده است وامروزه در سینمای عامه‌پسند هم از ژانرهای هیبریدی یا آمیخته استفاده می‌کنند.

در انتها این عضو شورای علمی ششمین دوره همایش مطالعات فیلم کوتاه تصریح کرد: امسال قرار نیست صرفا به معرفی این ژانر بپردازیم چون در مقالات و کتاب‌های مختلف به آن پرداخته شده است. نکته‌ای که برای انجمن سینمای جوانان مهم است و آن را نسبت به دیگر مراکزی که کار پژوهشی می‌کنند متمایز کرده نحوه کاربردی کردن و به تولید رساندن این ژانر است. فیلم‌ساز باید بداند چگونه از ژانر هیبریدی استفاده کند و فیلم تولید کند. چگونگی استفاده از اجزای این ژانر و انتخاب محتواهایی که به درد فیلم ساز می‌خورد در پژوهش‌های امسال مورد توجه خواهد بود.