به گزارش هنرآنلاین، میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در تازهترین پروژه موسیقایی خود، پروژهای با عنوان «تار و تاریخ» را آغاز کرده است.
فرجنژاد درباره این پروژه میگوید: ایده انجام این پروژه زمانی به ذهنم رسید که احساس کردم محدودیتهای ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا باعث ایجاد رخوت و سستی در جریان موسیقی شده و سعی کردم با انجام این پروژه، به سمت رسیدن به اهدافم در دنیای موسیقی حرکت کنم و از طرفی هم با این عدمِ کنشگری که در دوران شیوع ویروس کرونا گریبانگیر جامعه هنر شده، مقابله کنم. آن هم در زمانی که هیچکدام از مسئولان موسیقی کشور ککشان هم بابتِ اوضاع بدِ موسیقی نمیگزید!
پروژهی «تار و تاریخ» ارتباط مستقیمی با میراث فرهنگی و بناهای تاریخی دارد.
فرجنژاد در این باره توضیح میدهد: من از علاقهمندان تاریخم. سالها بود که احساس میکردم رابطه عمیقی بین مکانهای تاریخی و طبیعی با موسیقی وجود دارد و این ارتباط بین بناهای تاریخی در هر منطقه با موسیقی همان منطقه بسیار عمیقتر است.
او ادامه میدهد: طی سالهای اخیر به فرم موسیقیِ تار و خواننده کمتر توجه شده است. در صورتی که در گذشته، آثار بسیاری در این فرم داشتهایم. شاید یکی از دلایلی که باعث این عدم توجه شده، رشد بیش از حد موسیقی تجاری و استفاده بیش از حد از سازبندی موسیقی تلفیقی(به معنای استفاده از سازهای غربی در موسیقی ایرانی) بوده است. سعی کردم از ظرفیتهای جدیدی که در نوازندگی ساز تار ایجاد شده استفاده کنم و در عین حال تصانیفی را آهنگسازی کنم که در مقامات موسیقی ایرانی متناسب با لوکیشنهایی که در آنها تصویر برداری میشود باشد.
شروع «تار و تاریخ» از اصفهان بوده و این پروژه تا کنون به شهرهای اصفهان، یزد و نیشابور سفر کرده است. این پروژه همچنان به کار خود ادامه میدهد و به شهرها و استانهای دیگر کشورمان هم سفر خواهد کرد.
در «تار و تاریخ» ابتدا مقصد و بنایِ مورد نظر انتخاب میشود. سپس قطعهای براساسِ حال و هوای آن بنا و لوکیشن ساخته و ضبط میشود و در ادامه تیمِ نوازندگان برای ضبطِ موزیک ویدیو به شهر مورد نظر سفر میکنند.
ویدیوهای حاصل از این رویداد در فضای مجازی و در رسانههایی که تمایل به پخش آنها داشته باشند، منتشر میشود.