به گزارش هنرآنلاین، بهزاد بیکوردی از مدیران با سابقه صداوسیما که مدیریت شبکه تلویزیونی اینترنتی "اشاره" را برعهده دارد، حالا قرار است به زودی تلویزیون اینترنتی "دیدآوا" (دان) را نیز در بستر اینترنت راهاندازی کند.
او درباره اهداف تاسیس این تلویزیون اینترنتی گفت: امروزه نیازهایی در جامعه وجود دارد که با توجه به ارائه مطالبی که مورد علاقه قشرهای مختلف است در رسانههای عمومی کمبود آن حس میشود؛ برای همین تاسیس شبکههای اینترنتی شکل جدیتری به خود گرفتهاند.
وی ادامه داد: اصطلاحی در فضاهای اینترنتی وجود دارد که به آن "بازار کوچک تخصصی" میگویند. به طور مثال ورزش در تلویزیون ملی یک شبکه اختصاصی دارد و بخشی از تامین و تولید آن را نیز شبکه سه عهدهدار است؛ اما همواره سهم بسیاری از ورزشها و فدراسیونها در این میان نادیده گرفته میشود و خبری از مسابقات و اتفاقات آنها در این شبکهها دیده نمیشود و پوشش مناسبی ندارند، از آنجایی که در شبکههای اینترنتی تعداد مخاطب زیر یک میلیون نفر مدنظر است و شبکهها نیز تخصصیتر هستند، میتوان براساس نیاز مخاطب این رویدادها را در تلویزیونهای اینترنتی تعریف و ارائه داد.
بیکوردی در ادامه به دو عامل بسیار مهم در پخش شبکههای اینترنتی اشاره و اظهار کرد: یکی از موارد مهم در راهاندازی شبکه و تلویزیون اینترنتی دریافت مجوزهاست که صداوسیما باید آن را صادر کند و از آن مهمتر ایجاد بسترهای زیرساختی مناسب شبکه است که نیاز مخاطب را بوجود میآورد. ما باید این بضاعت را داشته باشیم تا همه مخاطبان در آن واحد بتوانند به تماشای یک برنامه بنشینند. متاسفانه در همین مدت کوتاه چند ماه اخیر، شاهد این بودیم که برنامههای آنلاین توسط شرکتها و نهادها برگزار شدند که به دلیل عدم فراهم بودن زیرساختهای مناسب، اغلب نتوانستند پوشش همگانی داشته باشند و به مخاطبانشان خدمات لازم را ارائه کنند. ما در حال حاضر مشغول طی کردن مراحل پایانی برنامهنویسی هستیم واگر همه چیز خوب پیش برود اوایل پاییز و بعد از ماه محرم پخش برنامهها را با فیلم و سریال آغاز خواهیم کرد.
مدیر شبکه "دیدآوا" درباره تعداد شبکههای این تلویزیون اینترنتی نیز توضیح داد: ما برای این تلویزیون شبکههای مختلفی چون هنر، محیط زیست و گردشگری، اقتصاد، فیلم و سریال، ورزش و آموزش را مدنظر قرار دادیم. در آینده نیز با توجه به مخاطبانی که بوجود میآید شاید این شبکهها بیشتر شوند. چشمانداز ما به این نحو است که با توجه به فضاهایی که شکل میگیرد برتعداد شبکهها نیز افزوده شده که بخشی از آنها را مخاطب میخواهد و بخشی نیز با وجود اسپانسرها اتفاق خواهد افتاد.
او در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون "دیدآوا" (دان) تولید فیلم و سریال اختصاصی نیز خواهد داشت، بیان کرد: قطعا همینطور است؛ زیرا تولیدی که متعلق به شما نباشد مخاطب میتواند به راحتی از جای دیگر آن را تامین کند، در عین حال خیلی سریع نسخه فیزیکی آن یا نسخه اینترنتی آن در شبکههای اجتماعی مختلف پخش و احتمالا همان شب توزیع و از شبکههای ماهوارهای در دسترس مخاطب قرار میگیرد. در واقع در چنین شرایطی کل زحمات تیم تولید به شکل کاملا رایگان در اختیار مخاطب قرار گرفته و این باعث ضربه به صنعت تولید فیلم و سریال میشود، اما وقتی تولید اثر انحصار یک شبکه باشد و بحث کپیرایت در آن مطرح شده باشد، دیگر به این راحتی این اتفاق نمیافتد و شما میتوانید به سرعت پیگیر این اتفاق باشید.
بیکوردی ادامه داد: یکی از مسائلی که در کشور ما وجود ندارد رعایت قانون کپیرایت است به همین دلیل اغلب فیلمسازان و تولیدکنندگان نمیتوانند در صورت انتشار غیرقانونی اثرشان اقدامات لازم را انجام دهند. اما از آنجایی که اغلب شرکتهای پخش فیلم در کشورهایی مانند مالزی، ترکیه، آذربایجان، قطر و امارات مستقر هستند، اگر اثر در اختیار این شرکتها قرارگیرد، آنها موظف هستند تا چنانچه اثر شما از شبکههای ماهوارهای یا اینترنتی پخش شد پیگیر بوده و خسارت حاصل از انتشار نسخه غیرقانونی اثر را به شما برگردانند. ما در صدد هستیم تا در مرحله تولید این کار را انجام دهیم و شرکتی را در یکی از کشورهای همسایه که قانون حق کپیرایت در آن رعایت میشود، ثبت کنیم تا هم محصولات تولید مشترک داشته باشیم و هم بتوانیم در مقابل این معضلات از طریق قانون پیگیر باشیم و جلوی انتشار آن را بگیریم.
او همچنین درباره انحصار فیلمها و سریالهای خارجی برای شبکه "دیدآوا" (دان) نیز عنوان کرد: در این زمینه نیز با یک شرکت هندی که نمایندگی فیلمهای بالیوودی، آسیای جنوب شرقی و چین را عهدهدار است به توافق رسیدیم تا انحصار آثار آنها در ایران برای شبکه تلویزیونی "دیدآوا" باشد. البته ما باید مجوزهای لازم را از صداوسیما دریافت کنیم.
بیکوردی در خاتمه گفت: امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم با توجه به نیازهای موجود جامعه، تلویزیون اینترنتی "دیدآوا" (دان) را راهاندازی کنیم. خرسند خواهیم شد در کشور تلویزیونهای متعدد همسو با نیازهای مخاطب داشته باشیم چون سود این اتفاق در نهایت متعلق به مخاطب است.