به گزارش هنرآنلاین، آیین رونمایی از پوسترهای سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت صبح روز چهارشنبه ششم آذر در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره، منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی پیشکسوتان سینمای مستند، رامین حیدری فاروقی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، محسن استادعلی ریاست انجمن کارگردانان سینمای مستند، علیرضا حسینی، هادی معصوم دوست، علیرضا دهقان و جمعی از اهالی سینمای مستند و مدیران مرکز گسترش از جمله حاضران در این مراسم بودند.
ابتدای این مراسم محمد حمیدی مقدم درباره طراحی پوستر این دوره جشنواره سینما حقیقت گفت: ما قرار بود از آقای رضا عابدینی دعوت کنیم تا در این دوره جشنواره کنار ما حضور داشته باشند اما به دلیل مشغله ایشان این مهم میسر نشد، من از آقای عابدینی خواهش کردم در این حرکت کنار ما باشند و ایشان پس از سالها فعالیت در حوزه گرافیک و فرمهای بصری دنیا این خواهش را پذیرفتند تا پوستر جشنواره را طراحی کنند و به این خاطر از ایشان ممنونم.
وی افزود: فکر میکنم تعامل و رو به رو شدن با جهان بصری رضا عابدینی اتفاق بزرگی است و خوشحالم که این تعامل و اتفاق بزرگ به جشنواره سینما حقیقت سرایت کرده است. دوستان عزیز از این پس در مقابل این فضاهای گرافیکی قرار می گیرند.
در ادامه حمیدی مقدم متنی را که به قلم رضا عابدینی نگارش شده بود، قرائت کرد. در این متن آمده است: "امسال با توجه به زیرساخت سینمای مستند که بحث پژوهش، تحقیق و جست و جو است ما یک تعامل ایجاد کردیم، شخصیتهای عزیزی که به تعبیر من توانستند پس از مرارتها و تلاشهای بسیار در حوزه سینمای مستند فعالیت کنند. هویت دیداری گرافیکی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با الهام از پروسه ساخت فیلم مستند طراحی شده است. برای ساخت یک فیلم مستند مراحل منحصر به فردی گذرانده میشود تا در نهایت تصویری بر پرده سینما نقش ببندد. از مطالعه و تحقیق و ایده پردازی گرفته تا فیلمبرداری و تدوین و در نهایت نمایش، پوستر سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت سعی در بازنمایی این جزییات و مراحل دارد. وجود این عناصر ریز و درشت در پوستر تیز بازتاب اهمیت مضاعف جزییات در سینمای مستند هستند. این هویت دیداری با رویکردی کاملا معاصر و به روز و در عین توجه به خواستگاه جغرافیایی و تاریخی این جشنواره طراحی شده است. عناصر ایرانی به کار رفته در این طراحی گویای همین نکته است و به دلیل ماهیت این جشنواره که در واقع جشن یک هفتهای سینمای مستند ایران است در آن از رنگهایی سرزنده استفاده شده است. در طراحی پوسترهای بزرگداشت استاد منوچهر طیاب و احمد جهرمی در عین وفاداری و حفظ زبان گرافیکی امسال سینماحققت از عناصری تصویری استفاده شده است که به طور مشخص به حوزههای تخصصی کارهای این اساتید مربوط است و البته استفاده از موتیفهای ایرانی به طور ویژه برای این اساتید سینمای مستند ایران. این پروژه در استودیوی طراحی رضا عابدینی در پاییر 98 و در شهر های تهران و بیروت با مدیریت هنری و طراحی رضا عابدینی و مدیریت پروژه و طراحی اشکان فروتن انجام شده است."
در ادامه این مراسم پوستر اصلی جشنواره سینما حقیقت توسط محمد حمیدی مقدم، رامین حیدری فاروقی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، محسن استادعلی ریاست محترم انجمن کارگردانان سینمای مستند رونمایی شد.
سپس پوستر بزرگداشت منوچهر طیاب در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با حضور این پیشکسوت سینما رونمایی شد و وی پس از رونمایی از پوستر گفت: خوشحالم که امروز در دنیا سینمای ما را بیشتر با سینمای مستند می شناسند چون این سینما ترویجگر فرهنگ ملی ماست.
سپس منوچهر طیاب از پیشکسوتان سینمای مستند در مراسم آیین رونمایی از پوسترهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت که صبح روز چهارشنبه ششم آذر در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، گفت: همیشه در این مواقع یاد خودم در ۲۱ و ۲۲ سالگی که از اروپا به تهران بازگشتم میافتم و به این فکر میکنم که آیا چیزی به نام سینمای مستند می تواند در ایران پابگیرد یا خیر؟
وی افزود: در آن زمان نمیدانستم که میشود درباره سینمای مستند کاری کرد یا خیر. همان موقع با یکی از مسئولان فرهنگی رو به رو شدم و سوال کردم که آیا امکان ساخت چنین فیلمهای مستندی وجود دارد یا نه؟ ایشان گفتند نمیدانم میشود یا نه، این اولین باری بود که با فردی مواجه شدم که طبیعتاً باید من را تشویق می کرد اما اینگونه نبود.
طیاب در ادامه با اشاره به سرگردانی که تا چندین سال همراه او بوده است، افزود: این سرگردانی با من بود تا زمانی که چند دوست دیگر از اروپا بازگشتند و ما با هم فکر کردیم که آیا میشود این رشته را در ایران پیش برد یا نه؟ الان میبینم که آرزوی دیرینه ما به حقیقت پیوسته و من خوشحالم. در این دوران رشته ها و مدارس هنری به وجود آمد در حالی که در آن دوران هیچکدام از این ارگانهایی که میشناسید وجود نداشت.
وی ادامه داد: در سالهای ۴۰ تا ۵۰ جنبشی در ایران شروع شد و به من حکمی داده شد که اولین دانشگاه سینمایی را راه اندازی کنیم. با تجربیاتی که به عنوان نیروی جوان داشتیم، انجام این کار، ساده نبود حتی در آن زمان دانشگاههای سینمایی زیادی در جهان وجود نداشت اما با نامه نگاریها و برنامه ریزی این کار را انجام دادیم.
این استاد پیشکسوت با بیان این نکته که در آن زمان همه چیز جوان بود و کسانی نبودند تا بتوان از تجربیات آنها استفاده کرد، گفت: عشق و علاقه باعث شد پژوهش و عقب افتادگی را جبران کنیم. همه کسانی که امروز شما میشناسید مربوط به سالهای ۴۰ تا ۵۰ میشوند به طوری که حتی حکومت آن زمان را وادار به توجه کرد. خوشحالم که امروز در دنیا سینمای ما را بیشتر با سینمای مستند میشناسند چون این سینما ترویجگر فرهنگ ملی ماست.
وی افزود: همه اتفاقات امروز باعث شده هم خودمان را پیدا کنیم هم شخصیتمان را به دیگران معرفی کنیم. در جشنوارههای بینالمللی بارها دیدهام که خارجیها دوست دارند ببینند ما چه ساختهایم چون جنس کارهای ما متفاوت است.
طیاب در پایان خاطرنشان کرد: از برگزاری این بزرگداشتها ممنونم این بزرگداشت برای ما نیست بلکه برای فرهنگ مان است.
در ادامه آیین رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت ضمن نمایش پوستر بزرگداشت احمد ضابطی جهرمی، این پیشکسوت حوزه سینمای مستند گفت: این سالن برای من یادآور خاطرات علمی و هنری خشنودکننده و عزیز است. چون خادمانی در این مرکز حضور داشتند که واقعا دوست داشتنی هستند. دوست داشتن مرکز به خاطر عزیزانی است که در اینجا با تاثیرات متفاوت خدمت میکنند. ما در همینجا آثار درخشانی از ایران و جهان دیدیم، به عنوان داور همکاری کردیم، کسانی را دیدیم که حالا در این دنیا نیستند، بخشی از کارگاههای آموزشی را در همین جا برگزار کردیم و .... بنابراین مجموعه این ویژگیها، مرکز را برای من دوست داشتنی میکند.
وی ضمن تاکید بر همکاری هنرمندان با یکدیگر اظهار کرد: هرچند مدیریتها تغییر کردند اما خودمان هم باید به هم کمک کنیم. همه ما یک جمع هستیم و امیدوارم سمفونی دلنشینی برای همه باشیم. من در همین سالن چند بار تاکید کردم و معتقدم که فرم ملی برای سینمای کشور ما، سینمای مستند است و از اول هم چنین بوده چرا که بخشی از هنر ایرانی، مستند است. بخش مهمی در دیگر شاخهها هم مستند است برای مثال شعر مستند، موسیقی مستند و ... داریم. سینمای مستند جهان طبیعی، انسانی و تاریخی را تصویر میکند.
ضابطی جهرمی افزود: ما تولید استودیویی نداشتیم اما هالیوود آن را به استودیو برده است. در ایران خیلی از دفاتر تولید نام استودیو را داشتند در حالی که همانها، دفاتر فیلمسازی بودند. در سال ۷۹ مقالهای درباره سینمای مستند و فرم ملی نوشتم و دلایلی آوردم که چرا فرم مستند، یک فرم ملی است و باید تقویت شود. البته جهان، سینمای ما را با سینمای مستند میشناسد اخیرا هم آثاری که تلفیقی از مستند و داستانی است، ساخته میشود.
وی پس از تشکر از کارکنان مرکز گسترش گفت: ممنونم که از حقیر یادی کردید. این نکوداشت را که برای سینمای ایران و دلبستگی ما به سرزمینمان است، ارج میگذارم. ما مدیون گذشتگان و آموزگاران خودمان هستیم و موظفیم آموزههای خود را به دیگران منتقل کنیم. از بانیان جشنواره هم که برای خدمات ناقابل ما نکوداشتی برگزار می کنند، تشکر میکنم.
جهرمی با اشاره به پوستر بزرگداشتش توضیح داد: لحظهای که پوستر نکوداشتم را دیدم باند نارنجی آن روی چشم نظرم را توجه کرد و من را یاد دورهای انداخت که ما آرزو داشتیم فیلم رنگی بسازیم.
این مستندساز در پایان گفت: بخش مهمی از سینما، انضباط است، انضباط اخلاقی، فیزیکی، تولیدی، فکری و خدمتی بخشی از آن است. مستندساز باید بگوید من باید به موقع، آماده، آنجا باشم. یعنی باید مثل یک سرباز عمل کند..
در پایان حسین ترابی، منوچهر طیاب، احمد ضابطی جهرمی، منوچهر مشیری، مرتضی رزاقکریمی و .... به امضای پوستر این جشنواره پرداخته و عکس یادگاری گرفتند.