به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد عصر روز گذشته جمعه اول آذرماه با حضور هنرمندان و مسئولان در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش، حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزشوپرورش استان تهران، سعید بدیعی دبیر ادوار جشنواره، مهدی سالم مدیر شبکه امید سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی، محمدمهدی کاظمی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان پژوهش، مهری فخری مدیرکل توسعه فنی یونسکو در تهران، ارشاد استعدادی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش، علی باقرزاده مدیرکل حوزه وزارت آموزشوپرورش، محسن چینیفروشان دبیر ادوار جشنواره در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم وحید گلستان دبیر جشنواره فیلم رشد گفت: هفته اول از سفر شش ماهه جشنواره چهل و نهم به پایان خود نزدیک شد اما این مراسم با اهدا جوایز به پایان نمیرسد و سفر خود را در تمام نقاط ایران ادامه میدهد. در این دوره سازمان پژوهش و برنامهریزی نگاهی توسعهمحور به جشنواره داشت و با توجه به برنامهریزیهای انجامشده اتفاقات خوبی را در دورههای آینده شاهد خواهیم بود.
او ادامه داد: امسال برای اولین بار کارگروه طراحی آموزشی در جشنواره تعریف شد. جشنواره زمانی به جایگاه واقعی خود میرسد که شبیه خودش باشد و نیازی به خصلتهای دیگر جشنوارهها ندارد چراکه خود جشنوارهای تخصصی و منحصربهفرد در دنیا است. این رویداد در تلاش است تا ظرفیتهای فیلم آموزشی را بر اساس فرصتهای تازهای که برنامه درسی ملی در اختیار ما قرار داده است به بالاترین سطح برساند.
دبیر جشنواره چهل و نهم افزود: بر اساس فعالیتهای کارگروه طراحی آموزشی در هفت مدرسه نمایش آزمایشی فیلمها انجام شد و با بررسی بازخوردهای دریافت شده از معلمان و دانشآموزان به رسیدن به کیفیت مطلوبتر ما را یاری کرد. دفترچه راهنمایی هم برای فیلمها طراحی شد که در نوع خود منحصربهفرد بود که به تکمیل فرایند آموزش کمک کرد. بهگونهای که دانشآموزان قبل و بعد از فیلم فرصت جستجو، پرسشگری و فعالیتهایی که بهضرورت هر فیلم طراحی شده بود را داشتند.
گلستان با اشاره به اتفاقات بخش بینالملل اظهار داشت: فیلمهای جشنواره همزمان با برگزاری در ایران در ۱۲ کشور دنیا به نمایش درآمد.
او در خصوص نشستهای علمی ادامه داد: نشستی در آستانه پنجاهسالگی طراحی شد که در این نشست دوره پنجاهم بهعنوان نقطه عطفی در جهت ایجاد تحول در نظر گرفته شد. این تحول در سه مبنا طراحی شده است. بر این اساس سند تحول بنیادین امکانی را فراهم میکند تا فیلم تنها وسیله تزئینی و جنبی در آموزش نخواهد بود و به رسانه رسمی تبدیل میشود. نکته دوم فرصتهایی است که اینترنت در انتشار فیلمها در گستره بزرگی از مخاطبان و کاهش هزینهها فراهم میکند. وجه سوم ایجاد بستر بازار فیلم آموزشی است که نشستی علمی هم در این خصوص برگزار شد.
وحید گلستان توضیح داد: امسال در تهران و شهرستانهای تهران نمایش داشتیم و در برخی سالنها نمایش فیلمها ادامه خواهد داشت و این سفر تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد. در تهران ۲۴ سالن متمرکز و ۱۹۶ سالن و در شهرستانها ۲۱ سالن متمرکز و ۴۰ سالن سیار داشتیم که درمجموع بیش از صد هزار دانشآموز در تهران در سئانسهای صبح فیلم دیدند و بیش از چهل و دو هزار نفر در شهرستانهای تهران به تماشای فیلمها نشستند.
او افزود: ما در کل کشور ۱۴۰۰ سالن پیشبینی کردیم و ظرفیتی بیش از سه میلیون دانشآموز از فیلمها دیدن خواهند کرد.
دبیر جشنواره با اشاره به رویدادهای جنبی گفت: در حاشیه جشنواره شبهای سینمای مقاومت، آلمان و یونسکو برگزار شد. شب سینمای آلمان به همکاری ما با آلمان در زمینه مرور آثار پنجمین جشنواره کودک آلمان انجامید.
او ادامه داد: ما امسال مثل هرسال سئانسهای تخصصی خانواده و کارشناسان امور تربیتی و محیط زیست و توسعه دریامحور را در نظر گرفتیم. سفر رشد تازه جشنواره از این دوره آغاز شده است و امیدوارم با نگاه توسعهمحوری که سازمان پژوهش دارد این اتفاق در دورههای آتی رخ دهد. باید به جشنواره رشد بهعنوان میراث فرهنگی در دوره پنجاهم نگاه کنیم.
در این قسمت از برنامه جوایز بخش جنبی جشنواره بینالمللی فیلم رشد به برگزیدگان داده شد که به شرح زیر است:
برگزیدگان کمیسیون ملی یونسکو_ایران
بخش دانشآموزی:
به فیلم "قاب بسته" به کارگردانی ریحانه صالحپور مبلغ 15 میلیون ریال تعلق گرفت.
همچنین فیلم "حباب" به کارگردانی دیانا حیدری و فیلم "در جستجوی زندگی" ساخته ایلیا رمضانی هریک برنده دیپلم افتخار شدند.
بخش بزرگسالان:
دو فیلم "این سو، آن سو" به کارگردانی لیدا فضلی و "راهی کردن" اثر روزا فیشر هرکدام مبلغ 15 میلیون ریال دریافت کردند.
همچنین فیلمهای "کلاف" به کارگردانی ملیحه غلامزاده و "گاوگول ۲" ساخته مهدی شاد هریک برنده دیپلم افتخار شدند.
برگزیدگان انجمن اولیا و مربیان
فیلم "آبی کمرنگ" به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی برنده جایزه به مبلغ 30 میلیون ریال
فیلم "دابُر" ساخته سعید نجاتی برنده جایزه به مبلغ 20 میلیون ریال و "راهی کردن" اثری از روزا فیشر برنده جایزه به مبلغ 10 میلیون ریال.
بخش جوایز سیفژ
جایزه این بخش به فیلم "دوچ" به کارگردانی امیر مشهدیعباس اهدا شد.
سپس کلیپی با مضمون معرفی هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی و خارجی برای حاضران پخش شد.
همچنین در این قسمت از مراسم جوایز فیلمهای منتخب بخش دانشآموزان فیلمساز و بخش فرهنگیان فیلمساز به برندگان داده شد که به شرح زیر هستند:
فیلمهای منتخب بخش دانشآموزان فیلمساز
جایزه رتبه اول به فیلم "۶ ماه رشد، ۶ ثانیه دور ریختن" به کارگردانی بومیکا سینها از هند در بخش مستند داده شد.
جایزه رتبه دوم به فیلم "حباب" به کارگردانی دیانا حیدری در بخش داستانی اهدا شد.
فیلم "قوانین وسواسیها" به کارگردانی نرگس رفاهی در بخش پویانمایی رتبه سوم را کسب کرد.
دیپلم افتخار فیلمهای منتخب بخش دانشآموزان فیلمساز، به فیلم "طغیان"، اثری از ماژان کیمیایی و علیرضا احد نوری در بخش پویانمایی و فیلم "هزار سال زندگی" به کارگردانی امیرحسین دهقان در بخش مستند تعلق گرفت.
فیلمهای منتخب بخش فرهنگیان فیلمساز
جایزه رتبه اول این بخش به فیلم "بابردوو" ساخته سیاوش ساعدپناه در بخش داستانی داده شد.
فیلم "با هم، بیهم" به کارگردانی مریم سجادی نجفآبادی در بخش پویانمایی رتبه دوم را کسب کرد.
همچنین رتبه سوم به فیلم "یک شب در مدرسه"، اثری از رضا رادپور در بخش مستند اهدا شد.
دیپلم افتخار فیلمهای منتخب بخش فرهنگیان فیلمساز به "دیا" با کارگردانی آنیش نارات در بخش داستانی تعلق گرفت.
نظام آموزش بر پایه سند بنیادین آموزشوپرورش ثابت است
حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی در بخش دیگری از این برنامه گفت: حضور مسئولان محترم آموزش پرورش را خیرمقدم میگویم، همانگونه که دبیر جشنواره رشد اعلام کرد این جشنواره به کمک و همکاری معاونتهای وزارت خانه برگزار شده است که بنده صمیمانه از همه آنها تشکر میکنم. تشکر مضاعف از همه مهمانان خارجی که بهعنوان نماینده کشورشان اینجا حضور دارند دارم و امیدوارم با کوله باری از خاطرات خوب به کشورشان بازگردند.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم جشنواره بینالمللی رشد را هر چه زمان میگذرد غنیتر و بهتر برگزار کنیم. این جشنواره اثر مؤثری در نظام آموزشوپرورش نخواهد داشت اما در کل هر جشنواره آموزشی که برگزار میشود بیتأثیر هم نخواهد بود. نظام آموزش بر پایه سند بنیادین آموزشوپرورش ثابت است و تمام رسانههای آموزش باید خودشان را در اختیار این سند بگذارند. عصاره سند بالادستی ما رشد همه جانبه انسان است و اگر بخواهم روح اسناد را معرفی کنم چیزی جز این نیست، اگر مدیران خسته نشوند و طبق برنامه عمل کنند باید برنامههایی تولید کنیم تا ابعاد رشد کودک را بهطور متوازن رشد بدهیم.
ملکی با اشاره به فیلم آموزشی عنوان کرد: فیلم آموزشی زیباست و اوقات فراغت بچهها را پر میکند اما سؤال اینجاست که تا چه میزان ما را به تحول و پیشرفت نزدیک میکند؟ رسانهها باید وظایف و برنامههای خود را برای اسناد مشخص کنند و بگویند تا چه میزان خود را به اهداف آن نزدیک میکنند.
وی با اشاره به چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد توضیح داد: جشنواره امسال در شاخصهای داوری و پخش فیلمها بسیار خوب عمل کرد اما جای بهتر شدن دارد، شروع جشنواره پنجاهم باید با پژوهش همراه و سند بنیادین آموزشوپرورش را مد نظر داشته باشد، همچنین باید فیلمهایی تولید کنیم که برنامه درسی ما را بینا کنند و مفاهیمی را به کلاس درس بیاورند که دانش آموزان در حالت عادی نمیبینند.
ملکی ادامه داد: فیلم خوب به قلب انسان چنگ میزند و انسان را به خود جذب میکند، حالا که رسانه دارای این قدرت است باید آن را در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی قرار دهیم و از آن استفاده کنیم.
سپس جوایز بخش پویانمایی و مستند به برگزیدگان داده شد که به شرح زیر هستند:
فیلمهای منتخب بخش پویانمایی:
رتبه اول این بخش به فیلم "به دنبال لایک" ساخته توبیاس اسکلاج و برنت فارست از ژاپن، رتبه دوم به فیلم "زری زری کاکل زری" به کارگردانی مهین جواهریان تعلق گرفت.
همچنین فیلم "سنگهای سپید" اثری از فاطمه حسنی دیپلم افتخار را کسب کرد.
فیلمهای منتخب بخش مستند:
جایزه رتبه اول این بخش به فیلم "بیگدار" اثر علیرضا دهقان و رتبه دوم به فیلم "من میخواهم به مدرسه بروم" به کارگردانی پوتری پورناما سوگوا از مالزی اهدا شد.
دیپلم افتخار فیلمهای منتخب بخش مستند به فیلمهای "قوس الکتریکی" به کارگردانی حمید علیداد و باقر سروش و فیلم "کبوتر" اثر الکساندر هویسان از اوکراین اهدا شد.
در این قسمت از برنامه علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش به روی صحنه رفت و با اشاره به اهمیت هنر گفت: اثربخشی هنر و تأثیری که هنر از لحاظ ماندگاری و عمق اثری که بر جامعه دارد تعامل انسان را بدون آن اصلاً نمیتوان فرض کرد اگر کسی بدون درک آثار هنری بتوان فرض کرد اصلاً انسان متعادلی نیست.
وی ادامه داد: وظیفه داریم درک هنری را به دانشآموزان منتقل و زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را برای خلق آثار هنری مهیا کنیم.
کاظمی مهمترین جنبه در ساحتهای تعلیم و تربیت را جنبه ابزاری هنر بر بقیه ساحتها دانست و گفت: ما بدون هنر نمیتوانیم پیامهای اخلاقی خوب و تقویت سیاسی اجتماعی خوب را در جامعه مخاطب رقم بزنیم.
معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: در نظام تعلیم و تربیت کمبودهای جدی در حوزه هنری احساس میشود و نتوانستیم توانمندیها و مهارتهای هنری را در دل دانشآموز جاری کنیم و امیدواریم روزی برسد که جشنوارههای از این دست و ابزار هنری بر متن برنامههای درسی گنجیده شود.
کاظمی افزود: جشنواره فیلم رشد نزدیک به نیم قرن است که از آن میگذرد و زحمتهای زیادی برای آن کشیده شده است. همچنین نقش و جایگاه خود را از نظر کمی و کیفی ایفا کرده و خواهد کرد. اما ما زمانی در این جشنواره موفق خواهیم شد که تولید محتوا زیادی در بخش هنری در عرصه مختلف تهیه شده است. اما بزرگترین خلأ این است که نتوانستیم تولیدات جامعه هنرمندان را در ارتباط با نظام آموزشی با کانون اصلی تحول یعنی مدرسه پیوند بزنیم.
کاظمی ادامه داد: ما در تولید محتوا کم نداریم اما نتوانستیم تولیدات ارزشمند هنری را به جامعه ۱۵ میلیونی دانش آموزان عرضه کنیم.
کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره را نباید محدود به زمان و مکان کنیم. این جشنواره از ابتدای سال جاری شروع و نا انتهای سال جاری ادامه دارد و از تمام ظرفیتهای آموزشوپرورش برای رساندن این پیام ارزشمند تربیتی در قالب ابزار هنر به جامعه دانشآموزی و حتی خانوادهها فراهم کنیم و بسترهای جدیدی برای این استفاده مهیا سازیم.
سپس جوایز بخش فیلم کوتاه و بخش فیلمهای بلند داستانی به برگزیدگان داده شد که اسامی این بخش نیز به شرح زیر هستند:
فیلمهای منتخب بخش فیلم کوتاه:
فیلم "سوزن" به کارگردانی یوسف جعفری رتبه اول و فیلم "شیرینی زندگی" به کارگردانی هوراسیو رومو از مکزیک رتبه دوم را کسب کردند.
همچنین دیپلم افتخار این بخش به فیلمهای "دابُر" به کارگردانی سعید نجاتی و امیرحسین عزیزی بازیگر نقش اول فیلم "آبی کمرنگ" تعلق گرفت.
فیلمهای منتخب بخش داستانی:
فیلم سینمایی "قطار آن شب" به کارگردانی حمیدرضا قطبی رتبه اول، فیلم "فرزند زمین" به کارگردانی مژگان بیات رتبه دوم و دیپلم افتخار به فیلم آلفونس جیتر بیت به کارگردانی مارک اسچیتر از آلمان تعلق گرفت.
در این مراسم محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش به روی صحنه رفت و طی سخنانی گفت: این جشنواره به آستانه پنجاهمین سال رسیده و این زمان خوبی برای بلوغ و کمال است. مجموعه تعلیم و تربیت در تلاش است تا موقعیتهای یادگیری خلق کند تمام رویدادهای تعلیم و تربیت با انگیزه بهسازی نظام تعلیم و تربیت انجام شده است.
وضعیت نظام آموزشی در کیفیت این یادگیری مجسم میشود. امروز و فردای جامعه درگرو ظرفیت یادگیری جامعه است و هرچقدر عمق یادگیری را عمیقتر کنیم جریان یادگیری را بهبود بخشیده و آینده جامعه را بهتر میکنیم. هرچه امروز شاهد آن هستیم چه خوب و چه بد محصول نظام یادگیری دیروز ما است و هرچه فردا در انتظار این سرزمین است امروز پهنه یادگیری اتفاق میافتد.
ما در شرایطی به دنیا میآییم که چیزی نمیدانیم و ابزارهایی مثل گوش و چشم و قلب و درک برای یادگیری در اختیار ما قرار میگیرد. تمایزاتی که بین جوامع قابل مشاهده است محصول تنوع یادگیری است. همه تمدن محصول دیدن و شنیدن و ادراک است. آنچه انسان را به کمال میرساند یا تنزل میدهد، کیفیت استفاده از این ابزارها است. سهم این ابزارها در یادگیری متفاوت است.
۷۵ درصد از آموزش از مسیر دیدن و ۱۳ درصد شنیدن و ۸۸ درصد از تلفیق این دو حاصل میشود و تنها ۱۲ درصد محصول حواس دیگر ما است. فیلمهای آموزشی به جهت بهکارگیری این ابزارها عرصه جذابتر و عمیقتری برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار میدهد و ظرفیت بالایی برای ساختن جامعهای توانمند به وجود میآورد. این سهم بسیار جدی است چرا که دسترسی به این ابزارها گسترش پیدا کرده و تأثیر عمیقی در ایجاد ظرفیت یادگیری دارند.
فیلم آموزشی امروز بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است. اگر در گذشته وسیلهای برای کمک آموزش بود امروزه همه آموزش در این عرصه شکل میگیرد.
همه عرصهها برای یادگیری است و ما تنها ساعاتی از اوقات دانشآموزان را در اختیار داریم. تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی بین تمام عرصههای یادگیری است. اینکه جامعه چه چیزی را یاد میگیرد نشاندهنده آینده آن جامعه است. اگر به دنبال آیندهای بهتر هستیم باید به دنبال روش آموزشی با عمق تأثیرگذاری زیاد باشیم.
این جشنواره به دنبال انتقال یادگیری باکیفیت به نسل جدید است. در آستانه پنجاهسالگی خوب است که میزان اثربخشی آن مورد مطالعه قرار گیرد. ما امروز به سند تحول بنیادین متعهد هستیم و انتقال به مفهوم تربیت مأموریت ما است. نگاه ما به مقوله فیلم به مفهوم جز بههمپیوسته از فرایند آموزشی است.