به گزارش هنرآنلاین، فیلم کوتاه "نطفه" نوشته و کارگردانی فرشید ذوالفقاریفرد در سالن شماره 3 سینما فرهنگ رونمایی شد و جلسه نقد آن توسط مجید برزگر، ناهید طباطبایی و سعید نجاتی برگزار شد.
این فیلم که فضایی سورئال با مفهومی ضد جنگ دارد، نخستین ساخته این کارگردان است که پیش از این نمایشگاه عکسی با عنوان "بخند عراق" را با همین مضمون برپا کرده بود. فیلم "نطفه" داستانی غیرخطی را دنبال میکند و فیلم با شکسته شدن تخم نطفهداری آغاز میشود که در پی آن تمام شهر را بهم میریزد.
ناهید طباطبایی نویسنده درباره این فیلم گفت: فیلم "نطفه" در کارگردانی و داشتن قاببندیهای زیبای پرمعنی قابل تحسین است و خوشحالم فیلم کوتاه متفاوتی را دیدم هر چند باید بگویم این فیلم مانند اغلب فیلمهای سینمای ایران دچار ضعف فیلمنامه است.
وی ادامه داد: این فیلم بین دنیای ایدهآلی که در آن مردم نسبت به از دست رفتن یک نطفه معترض هستند تا دنیایی که مردم حتی حوصله شنیدن اخبار جنگ را ندارند در حرکت است. فیلم "نطفه" کمی میان فضای رئال و سورئال گیر کرده است و به نظرم میرسد آقای ذوالفقاری ترسیده که کامل به سمت فضای سورئال حرکت کند.
به گفته این نویسنده فیلم "نطفه" میان چند دنیا قیاس میکند، در این باره بیان کرد: مثلا فیلم درباره دنیای قدیم و جدید ما را در یک قیاسی میگذارد یا درباره جامعه روستایی و شهری نیز چنین دوگانهای را ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه در داستان معمولا ما به ندرت اثری ضد پی رنگ یا بدون پی رنگ داریم درباره موضوع ضد پی رنگ بودن فیلم "نطفه" نیز بیان کرد: فیلم به کلاژ نزدیک میشود و برای همین به فضای جریان سیال ذهن نزدیک میشود که در آن راوی میتواند آزادانه فکر کند و پشت هم تصاویری به ذهنش بیاید. از این نظر فیلم جای فکر زیادی به مخاطب میدهد اما همانطور که گفتم کارگردان باید تکلیفش را در حرکت بین فضای رئال و سورئال مشخص کند.
در ادامه جلسه مجید برزگر کارگردان سینما درباره این فیلم گفت: من خوشحالم که این فیلم در زمین دیگری بازی میکند و شبیه عموم فیلمهای کوتاه ما که ترجیح میدهند یک داستانی بگویند و دل مخاطب را به دست بیاورند نیست. اینکه فیلم را داستانی بخوانی یا تجربی، یا فیلمی معلق میان آنها یا فیلمی کاملا سورئال با فضایی ضد داستان جای بحث دارد؛ اما من هم معتقد هستم فیلمساز از اینکه کاملا به سمت یک فضای سورئال برود تردید کرده است.
وی ادامه داد: فیلمهایی که میخواهند فراواقعی باشند و بگویند آنچه میبینید یک فیلم است باید به شکلی نشانهشناسانهتر برخورد کند و با نشانهها دست ما را بگیرد و به دنیای خود ببرد. این فیلم میخواهد بگوید جنگ و خشونت برای ما عادی شده است و جوری میخواهد این را بگوید که هر کدام از دریچه ذهن خودمان دربارهاش برداشت کنیم. اما برای این تعلیق پیدا کردن مضمون فیلم در ذهن مخاطب باید فیلمساز تلاش بیشتری میکرد.
برزگر بیان کرد: ایهام ذات و اساس این فیلم است اما وقتی به ابهام نزدیک میشود، خطرناک میشود. اما اینکه کارگردان مشخص است که دغدغه خودش را جلوی دوربین برده قابل تحسین است. در واقع او به گونهای عمل کرده که ما به عنوان مخاطب میتوانیم با دنیای ذهنی او و فیلم دیالوگ برقرار کنیم.
سعید نجابتی نیز در این نشست بیان کرد: من پیش از این فیلم مجموعه "بخند عراق" را دیده بودم و آقای ذوالفقاری را هنرمندی دغدغهمند میبینم. من از منظر ساختاری دکوپاژ فیلم را دوست نداشتم اما اینکه این فیلم نمیخواهد ما را آنچنان که همه فیلمها میخواهند درگیر یک حسی بکنند، این راه را نرفته است، خوشحالم. امیدوارم ایشان در آینده راه شفافتری را در کارگردانی و قصهپردازی طی کنند.
در ادامه مراسم ذوالفقاری با تشکر از بیان نقدهای متخصصان گفت: این فیلم اول کوتاهم بود و خوشحالم نکات ضعف فیلم را شناختم. این دستاور و تجربه برایم مهم بود. در واقع جنگ برای من مقولهای جدی است و نمیتوانم نسبت به اخبار آن بیتفاوت باشم.
وی ادامه داد: امیدوارم در آینده بتوانم دغدغههایم را شاعرانهتر و استعاریتر مطرح کنم چون این ساختار مورد علاقهام است.
فرشید ذوالفقاری فرد متولد ۱۳۶۶ در تهران است. او بعد تحصیل در رشته ریاضی محض در دانشگاه تبریز در سال ۹۲ در انجمن سینمای جوان تهران کارگردانی سینما را شروع کرد. او تاکنون ۲ فیلم مستند به نامهای "رویاهای بدون مرز" و "بن بستی با دیوارهای بلند" و یک فیلم اکسپریمنتال به نام "بریدن پرهای پرندهای در کمد" را ساخته است و همچنین یک نمایشگاه انفرادی عکس به نام "بخند عراق" را در کارنامه خود دارد.
فیلم "نطفه" به تهیهکنندگی امیر فرزاد رزاقیان و فرشید ذوالفقاریفرد ساخته شده و بازیگرانی چون علی زمانی و کوثر میلانی در آن ایفای نقش میکنند.