سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نخستین برنامهاش پس از حضور در سازمان سینمایی، را کوچکسازی و چابکسازی قرار داده است؛ هدفی که در دوره دو رئیس پیشین این سازمان نیز مطرح بود و حالا سرعت بیشتری به خود گرفته است. ماجرا از جلسهای شروع شد که رئیس سازمان سینمایی خطاب به مهدی یزدانی که رئیس موسسه رسانههای تصویری و مامور کوچک سازی است تأکید کرد، روند کوچکسازی سازمان سینمایی را تشریح کند.
براساس این طرح احتمالاً پنج مجموعه از ۹ مجموعه سازمان سینمایی ادغام خواهند شد. در همین راستا، مؤسسه رسانههای تصویری در بخش VOD در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و در بخش مشارکت در فیلمها و خرید کپی رایت شبکه نمایش خانگی در بنیاد سینمایی فارابی ادغام میشود. همچنین مؤسسه سینماشهر که وظیفه حمایت از سالنها و زیرساختهای سینمایی را بر عهده دارد، به صورت عمده در سازمان سینمایی ادغام میشود.
مدرسه ملی سینما عملاً در معاونت پژوهشی سازمان سینمایی ادغام خواهد شد و انجمن سینمای جوانان ایران نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت. البته انجمن سینمای جوانان ایران، یک تفاوت عمده با مدرسه ملی سینما دارد و آن دفاتر بزرگ استانی است که قرار است این دفاتر به صورت هیئت امنایی متشکل از فعالان و مؤثرین سینما و نماینده دستگاههای مرتبط تحت نظارت ادارههای کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها مدیریت شوند و عملاً امور تولیدی در این انجمنها نیز به جای هدایت از تهران، در مراکز استانی تمرکز مییابد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز آن بخش از وظایفش که مرتبط با تولید است، در بنیاد سینمایی فارابی و آن بخش از وظایفش که در حوزه پژوهش است، در سازمان سینمایی ادغام میشود. همچنین مؤسسه هنر و تجربه، موزه سینما و بنیاد سینمایی فارابی دستخوش ادغام یا انحلال نمیشود و ساختارهای آن تغییر نمیکند.
از مجموع مصاحبه دکتر انتظامى رئیس سازمان سینمایى و مهدى یزدانى مدیرعامل موسسه رسانههاى تصویرى مىتوان نکاتى را دریافت که با عنوان طرح تغییرات در موسسات سازمان سینمایى از آن نام برد. این طرح بدون معطلى با اعلام انحلال موسسه رسانههاى تصویرى و مدرسه ملى و ادغام در موسسات دیگر کلید خورد.
در خصوص سینماى جوان دو طرح اعلام شد که موجب واکنشها و مخالفتهای بسیاری در این حوزه شد:
١- هیئت امنایى کردن دفاتر سینماى جوان در شهرهاى خود با اعضایى مانند شهردار و فرماندار و مدیر ارشاد و یکى دو فیلمساز در آن شهر تا مدیریت منابع مالى و انسانى را از ستادمرکزى در تهران جدا کنند.
مخالفین این طرح معتقدند این طرح انجمنها را از انسجام و یکدستى دور کرده و به جاى تمرکز بر تولید فیلم کوتاه و آموزش، توان مدیران دفاتر را صرف دعواهاى محلى و سیاسى شهرها مىکند و دغدغه آنها همسو کردن هیئت امنایى خواهد شد که غالبا شناختى از سینما و فیلم کوتاه ندارند. بخصوص که بسیارى از دفاتر این تجربه تلخ را با ادارات کل ارشاد استان و شهرهاى خود داشتهاند و تصور تبدیل شدن دفاتر سینماى جوان به انجمنهاى نمایش و خوشنویسان و هنرهاى تجسمى، غیرقابل پذیرش است. ضمن اینکه مشابه این طرح طى دو سال گذشته از طریق نمایندگىهاى تازه تاسیس انجمن به شکست منجر شده است.
٢- ادغام سینماى جوان در مرکز گسترش یا فارابى.
مخالفین طرح ادغام مىگویند سابقه طرح ادغام سینماى جوان با مرکز گسترش هنوز به یادمان هست، طرح شتابزدهاى که با هزینه سنگینى اجرا شد ولى بلافاصله توسط مدیران بعدى کنسل شد. فرض ادغام انجمن با فارابى مىتواند فیلم کوتاه را به بخش کوچک و طفیلى سینماى بلند تبدیل کند و عملا به سمت کوچک شدن و حذف پیش مىرود.
البته که این طرحها با عنوان استقلال دفاتر و کوچک سازى بدنه دولت و واگذارى به بخش خصوصى و غیره مطرح مىشود.
پیامد اعلام این طرح و سرعت عمل در اجراى آن واکنشهایى را برانگیخت. اولین واکنش هنرجویان راهاندازى کمپینى بود که تا امروز بیش از ٣١٠٠ نفر آ نرا امضاء کردهاند. از هنرجویان و فیلمسازان دفاتر تا سایر فیلم سازان مستقل فیلم کوتاه، اعضاى صنف فیلم کوتاه، مدیران فرهنگى، منتقدین، دانشگاهیان و حتى چند نفر از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى هم در بین اسامى دیده مىشود.
حرکت خودجوش دیگرى با نام "چالش برگ سبز" شکل گرفت که با یادداشتهاى شخصى افراد به نقد و تحلیل طرحهاى سازمان سینمایى در خصوص انجمن پرداخت. این یادداشتها که با اعلام نام و عکس و مشخصات نویسنده درج مىشود عملا هر کسى مسئولیت نظرات خود را پذیرفته و از آن دفاع مىکند. بدیهى است این حرکت جدید یک اعتراض جمعى نیست بلکه یک مطالبه فردى است که حداقل با شعارهاى دکتر روحانى، سازمان سینمایى باید به سوالات و مطالبه گرى آنها پاسخ بدهد.
و اما حرکت سوم هنرجویان دفاتر سینماى جوان، مراجعه به نمایندگان شهرهاى خود بود که منجر به صدور نامهاى از طرف نمایندگان مجلس شوراى اسلامى مبنى بر درخواست متوقف کردن طرح تغییرات و ادغام سینماى جوان از شخص رئیس جمهور بود. این نامه با امضاء ٣٦ نماینده مجلس در صحن علنى قرائت شد و در نوع خود حرکت موثر و بزرگى بود که به طرحهاى سازمان در مورد سینماى جوان ابعاد تازهاى داد.