سرویس سینمایی هنرآنلاین: انسیه شاه حسینی از جمله بانوان فیلمساز سینمای ایران است که آثار متفاوتی را از نگاه هنرمندانه خود تولید و روانه پرده سینماها کرد. او چند سالی است که فیلمنامهای در دست دارد اما هنوز موفق به تولید آن نشده است. "زیباتر از زندگی" آخرین فیلم این بانوی هنرمند بود که روانه سینماها شد.
او در گفتوگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جشنواره فیلم فجر و تاثیر آن برجریان سینما گفت: آن زمانی که مهندسی فرهنگی در ایران وجود داشت و سینمای ایران به درستی هدایت میشد، جشنواره فیلم فجر مسیر حرکت فیلمسازان را برای سال آینده مشخص میکرد؛ یعنی فیلمهای ارزشی برگزیده تبدیل به الگویی برای فیلمسازان طی سال آینده میشد و جشنواره هم به این آثار بها میداد و از آنها حمایت میکرد. آن زمان اگر فیلمی در زمینه دفاع مقدس ساخته میشد، متولیان امر نوعی در راستای چیدمان فیلمها تلاش میکردند که این فیلم به خوبی دیده شود. حتی اطراف یک فیلم ارزشی ضعیف را هم به منظور هر چه بهتر دیده شدن فیلم خلوت میکردند.
وی ادامه داد: اما امروز شاهد آنیم که جشنواره فجر مسیر خود را گم کرده است. این رویداد نه تنها هدایت کننده نیست بلکه تبدیل به بازاری شده که هر فردی هر محصولی را که دارد در این بازار مورد معامله و خرید و فروش قرار میدهد. در حالی که آن بازار باید خود یک حامی و سفارش دهنده باشد نه اینکه هر فیلمسازی هر اثر با هر کیفیتی را به جشنواره ارائه دهد. جشنواره تبدیل به چراغی شده است که در دهه فجر روشن میشود و عدهای هم از آن استقبال میکنند اما مسیر گم است و عدهای دور خود با سردرگمی میچرخند و تنها دغدغه فروش فیلم را دارند.
کارگردان "پنالتی "مطرح کرد: یک عده سینمادارو افرادی که مسئول پخش آثار سینمایی هستند تنها چرتکه میاندازند که امسال از میان این تعداد فیلم چه تعداد از آنها فروش خوبی دارد. به این فکر نمیکنند که آیا این آثار میتوانند ارائه دهنده یک مشی درست باشند و تأثیر مطلوبی در جامعه ما داشته باشند. در گذشته نقدهای بسیاری درباره آثار سینما نوشته و ویترینی از ارزشهای بیان شده ساخته میشد که مشوق فیلمسازان بود. امروز سینمای ارزشی در این چرتکه اندازیها جایی ندارد و به راحتی از گردونه پخش خارج میشود. اگر تهیه کننده فیلمی در این باندها حضور نداشته باشد، طوری چیدمان فیلمهای کمدی انجام میشود که فیلم ارزشی فرصتی برای دیده شدن نداشته باشد.
شاه حسینی اظهار کرد: مسئولان فرهنگی در سینمای کشور به جای آنکه مهندسی سینما را بر عهده گیرند، به واسطه منافع خود بزرگترین ضربه را به سینما وارد کردهاند.