سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهزاد خداویسی بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان کارگردان با فیلم "هدیهای برای یک روز غمانگیز" در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، فیلمی که تاکنون موفق شده در پنج فستیوال جهانی جایزه برترین فیلم را از آن خود کند.
او درباره اثر خود گفت: "هدیهای برای یک روز غمانگیز" در سبک نوآر کار شده و درباره یک فرد تنهاست که در روز تولدش اتفاقاتی برایش میافتد.
خداویسی در توضیح اینکه چرا در این سبک کار کرده است،بیان کرد: به نظرم چگونگی تعریف سوژه باعث میشود تا مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار کند. سینمای نوآر هنوز جذابیتهای خودش را دارد و سعی کردم از استانداردهای جهانی در آن فضا استفاده کنم.
وی در ادامه درباره فضای حال حاضر سینمای کوتاه در ایران اظهار کرد: نکته جالبی این روزها وجود دارد و آن هم افزایش تعداد فیلمها و عوامل در این سینما است. خیل عظیمی که به سمت سینما و فیلم کوتاه آمدهاند بسیار خیره کننده هستند. این خیلی خوب است و نشان میدهد آینده سینمای داستانی و بلندمان نیز خوب خواهد شد. چراکه همه ایدهها و انرژیها دست همین بچههاست و کسانی که در این عرصه تلاش میکنند ایدههای خیلی خوبی دارند و اگر حمایت شوند بیش از این تاثیرگذار خواهند بود. ما در حال حاضر جزو کشورهایی هستیم که در جشنوارههای مختلف دنیا همیشه حضور فعالی داریم و سینماگران جوان ما همواره در صف اول برندگان قرار دارند.
بازیگر فیلم "بانی چاو" با اشاره به این که در سالهای گذشته داوری در جشنواره فیلم کوتاه بسیار سختتر بود، گفت: من در سالهای گذشته عضو هیئت داوران جشنواره بودم و در آن زمان بسیار تلاش میکردیم که حق کسی ضایع نشود. ما ساعتها روی فیلمها بحث میکردیم تا فیلم خوب بیرون نماند. به خاطر دارم در آن سالها به خاطر فیلم"طوفان سنجاقک" شهرام مکری بسیار بحث کردیم و این بحثها در جریان کاری او بسیار تاثیرگذار بود چون اگر در همان زمان فیلمها دیده نمیشد ممکن بود اصلا مسیر فیلمسازی مکری تغییر کند. پشتیبانی از فیلمسازان جوان حائز اهمیت است و بسیاری از چهرههای شناخته شده امروز از دل همین جشنوارهها بیرون آمدهاند.
وی درباره تفاوت فیلمسازی در گذشته و حال نیز عنوان کرد: نسل گذشته زحمت بیشتری میکشید و امروز جوانان زودتر میخواهند به نتیجه برسند. امروز سینمای دیجیتال همه قلهها را فتح کرده است. در زمان ما فیلمها 16 و 35 میلیمتری ساخته میشدند و امروز با یک موبایل هم میشود این کار را انجام داد.
بازیگر فیلم "غریبانه" در خاتمه یک توصیه به جوانان کرد و افزود: امیرنادری در دهه 60 به ما میگفت فیلم بسازید. مهم نیست که فیلمتان بد باشد. دیکته نانوشته غلط ندارد. امروز جوانان باید فیلم بسازند و در این زمینه فعالیت کنند. رشتههایی در سینما وجود دارد که جذابیت زیادی دارد، اما کارگردانی در ایران کار بسیار سختتری است چرا که در دنیا فقط یک دغدغه ساخت برای کارگردان وجود دارد، اما در ایران کارگردان باید به تمامی گروه و مسائل دیگر هم نظر داشته باشد و انرژی خود را تقسیم کند. با تمام این سختیها بازهم توصیه میکنم که جوانان ناامید نشوند و فیلم بسازند و تجربه کنند.
این کارگردان درباره کسب تجربه از سینمای کوتاه و بهره بردن از آن در سینمای بدنه نیز گفت: من سال 53 با بازی در یک فیلم کوتاه وارد سینما شدم و در طی این سالها همچنان مشغول کسب تجربه هستم. آنچه در فیلم بلندم امروز دیده میشود استفاده از تجربیاتی است که در گذشته از سینمای فیلم کوتاه بدست آوردم.
خداویسی در ادامه درباره تولید و هزینههای فیلم کوتاه نیز توضیح داد: فرهنگ در یکی دو روز ساخته نمیشود. من فیلمم را به شکل مستقل و با هزینه شخصی ساختم، اما به نظرم دولت باید برای تولید فیلم کوتاه کمک هزینه پرداخت کند. فیلم بلند جای تبلیغ و اسپانسرینگ دارد، اما در فیلم کوتاه به دلیل این که نمایش گستردهای ندارد این اتفاق رخ نمیدهد. بیشتر تبلیغات در فیلمهای بلند است و سینمای بدنه میتواند هزینههای خود را از این محل تامین کند، دولت باید به فیلم کوتاه بیش از فیلم بلند توجه نشان دهد.