سرویس سینمایی هنرآنلاین: علیرضا سمیع آذر یکی از مدرسان نشستهای تخصصی "35-20" در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.
او جشنواره فیلم کوتاه تهران را دارای پتانسیل بالایی در کشف استعدادهای جوان دانست و در این باره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران به طور حتم، موج قدرتمندی در این عرصه به شمار میرود و فرصتهای وسیعی را در اختیار علاقهمندان به حوزه سینما قرار میدهد. بسیاری از افراد به یکباره امکان ورود در سینمای بلند را ندارند، بنابراین به واسطه فیلم کوتاه امکان محک زدن برای این گروه از علاقهمندان ایجاد میشود.
سمیع آذر افزود: به طور حتم فیلم کوتاه فضایی است که از طریق آن بسیاری از افراد علاقهمندیهای خود را به بوته آزمایش میگذارند و از این طریق امکان فعالیت خود در عرصه فیلم بلند یا سایر بخشها را ارزیابی میکنند.
این نویسنده و پژوهشگر برجسته از حضور خود در نشستهای حاشیه این جشنواره خبر داد و در این باره اظهار کرد: موضوع صحبت من در نشستهای این جشنواره "مینیمالیسم در هنر" خواهد بود زیرا این مبحث به لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است.
سمیعآذر درباره سرفصلهای این نشست، توضیح داد: مینیمالیسم جنبشی است که در 1960 و از مرکز نیویورک آغاز شد و پس از آن، به جریانی فراگیر در سطح جهان تبدیل شد. مینیمالیسم در نقطه آغازِ یک نگاه پست مدرن به هنر نیز قرار دارد، به همین خاطر دارای اهمیتی تاریخی است اما موضوعی که من سعی میکنم، طی این نشستها به آن بپردازم، بیشتر این است که چطور مکتب مینیمالیسم توانست از یک جنبش هنری به یک دستگاه زیباییشناسی و فرهنگی تبدیل شود و در عرصههایی فراتر از هنر نظیر معماری، طراحی صنعتی، موسیقی، مد و شیوه زندگی نفوذ کند.
او ادامه داد: همانطور که میدانید، در حال حاضر و بعد از چهار دهه مینیمالیسم، بسیار فراتر از یک جریان و سبک هنری دیده میشود و بیشتر یک تفکر، فرهنگ و شیوه زندگی به شمار میرود. پس از حدود نیم قرن، از لحظه معرفی این تفکر، احساس ما این است که مینیمالیسم هنوز یک جریان بسیار امروزی و معاصر است.
مؤلف کتاب "تاریخ هنر معاصر جهان: اوج و افول مدرنیسم" افزود: به طور حتم مخاطبان این نشستها، با واژه مینیمالیسم آشنایی دارند، اما ممکن است که با جریان هنری، ریشهها و تحولات آن آشنایی نزدیکی نداشته باشند، بنابراین سعی من بر این است که از مدت زمان نشستها که نسبت به گستردگی بحث اندک است، در راستای تعریف جنبش، ویژگیهای کلی و نفوذ آن به عرصههای مختلف، استفاده کنم. همانطور که میدانید، مینیمالیسم با هنرهای تجسمی و حوزههایی که بیشتر با تکنولوژی سر و کار دارند نظیر معماری، موسیقی و مد مرتبط شد که من به آنها در این نشست اشاره خواهم کرد. از آنجا که بحث مفصل و پیچیده است، من سعی میکنم، درباره تأثیرات و نتایج این مکتب بحث کنم. اینکه چطور یک تفکر شروع میشود و به سایر بخشهای هنری تسری مییابد.
سمیع آذر، حوزه فیلم کوتاه را بر رشد نگاه زیباییشناختی مؤثر دانست و گفت: سینمای کوتاه کمک میکند که با دغدغههای تولید و مخاطب کمتر درگیر شویم و بیشتر روی مفاهیم زیباییشناسی و فرهنگی سینما تمرکز کنیم؛ بنابراین، فیلم کوتاه در عمومی کردن هنر فیلم و ارتقای فهم عمومی نسبت به سینما تأثیرگذار است و در نهایت میتواند سینمای ما را تا حد زیادی نجات دهد. به نظر من این هنر، فرهنگی را ترویج میکند که بعدها به کلیت سینمای ما کمک میکند بنابراین فرهنگ خوب و آیندهنگری است.
او برقراری تعامل مناسب بین فضای دانشگاهی و علاقهمندان را از جمله وظایف انجمن فیلم کوتاه ایران دانست و اظهار کرد: به نظر من این جشنواره در نقطهای قرار دارد که بتواند میان افرادی که دوست دارند وارد سینما شوند با این هنر ارتباط و پیوند برقرار کند. جنبه دوم این است که جشنواره میتواند علاقهمندان را به نیروهای دانشگاهی کشور وصل کند زیرا همه مایل نیستند که به دانشکده هنری بروند.
مؤلف کتاب "انقلاب مفهومی" تأکید کرد: من معتقدم که به واسطه جشنواره، بین استادان هنر و علاقهمندان این بخش پیوندی به وجود میآید که به بخش تولید فیلم نیز مرتبط میشود. در واقع به خاطر این جشنواره، فعالان صنعت سینما، منتقدان، نظریهپردازان هنر، بدنه آکادمیک و دستاندرکاران، استعدادها، چهرههای در حال ظهور و ... میتوانند یکدیگر را پیدا کنند و تعامل مناسبی برقرار کنند که این مهمترین کار جشنواره است.
او افزود: آرزو میکنم جشنوارههایی از این دست استمرار پیدا کنند تا نظیر بسیاری از حرکتهای دیگر که رو به اوج و افول میرود، نباشد؛ زیرا تداوم و پایداری مهمترین مسئله است.
مجموعه نشستهای تخصصی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با عنوان "35-20 " از تاریخ 18 تا 21 آبان ماه 1397، در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.
نشست "مینیمالیسم در هنر" نیز توسط علیرضا سمیع آذر، روز شنبه 19 آبان از ساعت 15 تا 16:30 برگزار میشود.