سرویس سینمایی هنرآنلاین: پژمان مظاهریپور مستندساز و عضو هیئت انتخاب بخش مستند سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، با اشاره به این که سطح کیفی آثار مستند طی سالهای اخیر دچار افت شده است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این دوره جشنواره، کار خوب و برجسته در بخش مستند کوتاه کم بود، به همین خاطر ما برای انتخاب آثار با مشکل مواجه بودیم. این در حالی است که تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بسیار بالا بود، اما عملاً کارهایی که از کارگردانی برخوردار باشند و پارامترهای مناسب را رعایت کنند، بسیار اندک بود.
او از جوایز بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران، انتقاد کرد و افزود: به نظر میرسد که در این دوره از جشنواره، با محدود کردن جوایز سینمای مستند، بر علیه این بخش گام برداشته شده است.
کارگردان "مستند دریاچهای که بود" تصریح کرد: برخی از آثار برای اینکه بتوانند در این بخش از جشنواره حاضر شوند، زمان اثر را کم کرده بودند که البته کار درستی نیست، اما از آنجا کارگردانهای مستند دوست دارند در همه جشنوارهها بخت خود را بیازمایند، آثار را بر مبنای سیاستهای کلان هر جشنواره دستخوش تغییر میکنند، زیرا عملاً این شاخه از فیلم کوتاه فضای چندانی برای نمایش ندارد.
مظاهری پور بر لزوم توجه به سیاستهای کلان بخش سینمای مستند تاکید کرد و گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران، بخش کوچکی از سینمای مستند را در برمیگیرد، اما با توجه به اینکه در تولید سینمای مستند، سرمایهگذاریهای خوبی صورت نمیگیرد، قطعا این بخش قابل توجه است.
او ادامه داد: متاسفانه سیاستگذاری تلویزیون در حوزه مستند، چندان اصولی نیست و سیاست تولید فیلم در مرکز گسترش نیز به سمت مستندهای سینمایی میرود که خود جای تعمق دارد و این سوال را مطرح میکند که اساسا جای سینمای مستند کجاست؟ این حوزه به جز این دو مرکز مستند باید برای تولید و نمایش از سمت کجا حمایت شود؟ البته انجمن سینمای جوان نیز اعتبار محدودی را برای حمایت از این بخش در اختیار دارد، اما این بودجه باید استانها و شهرستانهای مختلف را نیز پوشش دهد بنابراین امکان حمایت کلان و اصولی در بخش مستند نیست.
این مستندساز نبود فضا برای نمایش آثار مستند را دلیل افزایش مشکلات این بخش دانست و گفت: یکی از مشکلات فیلمهای مستند کوتاه این است که فضایی برای نمایش ندارند. در نتیجه این نوع آثار عموما از سوی افراد آماتور ساخته میشوند و به همین دلیل نیز سطح کیفی این بخش دچار افت میشود.
مظاهری پور نقش جشنواره را در یافتن بازار مناسب برای آثار فیلم کوتاه غیر قابل انکار خواند و گفت: متاسفانه در ایران جشنوارهها، برعکس دنیا عمل میکنند، به این معنا که در تمام جشنوارههای دنیا، فضایی برای معرفی هنرمندان به سطوح بینالمللی و پیدا کردن بازاری برای آنان فراهم میشود، اما در ایران عموما این بخش رخ نمیدهد و تنها چند نفر بر مبنای موقعیتی که به دست میآورند، مطرح میشوند، بنابراین اغلب تنها برای چند نفر فضاسازی رخ میدهد و به همین خاطر رقابت سالمی نیز شکل نمیگیرد که البته این مسئله مربوط به اغلب جشنوارههای ماست.
او درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: این جشنواره در زمان دانشجویی ما، یک کارکرد کاملا آموزشی داشت، زیرا در آن زمان دانشجویان آثار یکدیگر را دنبال میکردند و به همین خاطر رقابت جدی شکل میگرفت، اما امروز متاسفانه ما با افرادی مواجه هستیم که حتی قاعده بازی را رعایت نمیکنند و اساسا جایزه را حق خود میدانند و برای به دست آوردن آن تماس میگیرند و مدام پیگیری میکنند! در حالی که این ادبیات درگذشته هنرمندان ما وجود نداشت و نوعی تقلب به شمار میرفت.
عضو هیئت انتخاب بخش مستند سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بر تأثیرگذاری بخش آموزش تاکید کرد و گفت: متاسفانه فضای آموزش در این بخش ساکن است چرا که مدرسان این بخش نیز ثابت هستند، بنابراین باید فضای ورک شاپها دچار تغییر شود. در واقع اگر ما میخواهیم یک نسل فیلمساز تربیت کنیم باید به سرمایهگذاری در این بخش بپردازیم.
مظاهری پور ادامه داد: متاسفانه امروزه بیشتر آثار فیلم مستند ما سوژهمحور شدهاند و به مسئله روایت و سینما بیتوجه هستند. اغلب کارها برای کاهش هزینه تولید مستند تلاش میکنند و به مسئله فیلمسازی، فلیمبرداری و... بیتوجه هستند که در نتیجه سبب ساز ضعف کارها شده است، ضمن اینکه پژوهش و تحقیق نیز اغلب نادیده گرفته میشود، به همین خاطر شاهد آثار درخشان کمتری هستیم.
او تصریح کرد: یقینا برای بالا بردن سطح آثار باید در دل برنامههایی چون جشنواره، بر مسئله آموزش و تعاریف آموزشی تاکید شود.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان از ۱۸ تا 22 آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.