به گزارش هنرآنلاین، نخستین قسمت ویژهبرنامه سینمایی "هفت" به مناسبت برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور شب گذشته جمعه 13 بهمنماه روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
رشیدپور در ابتدای این برنامه یادی از سه مجری پیشین این برنامه کرد و بیان داشت: امسال بیش از هرکسی جای علی معلم عزیز پشت این میز خالی است. مرد دانشمندی که همگی میدانیم چقدر جای او و نقد صادقانهاش خالی است.
وی ادامه داد: امیدوارم در این ده شبی که در خدمتتان هستم دور از هرگونه حاشیه آزاردهنده بتوانیم "هفت" را اداره کنیم. هنر سینما همواره در ایران تحت انواع و اقسام فشارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده است و البته سینماگرانی آبدیده، سختیکشیده و محترم داشتهایم و امیدوارم تعامل رسانه ملی با این هنر بیشتر و بیشتر شود.
مجری "هفت" در ادامه با اشاره به مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: من معتقدم تاکنون در برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه هیچ جشنوارهای نتوانستیم استاندارد عمل کنیم. مشکل اصلی طولانی شدن این نوع مراسم است. نتیجه آن میشود که عدهای میانه مراسم را ترک میکنند. اما نهایتاً جشنواره فجر به نحو مناسب آغاز شد و در نخستین شب با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد.
حمید نعمتاله با "شعلهور" اولین میهمانان "هفت"
حمید نعمتاله، امین حیایی و هادی مقدم دوست، عوامل فیلم سینمایی "شعلهور"، نخستین میهمان ویژهبرنامه "هفت" بودند. نعمتاله در میزگرد بررسی تازهترین ساختهاش در خصوص زوج خود با هادی مقدم دوست بیان داشت: ترکیب من و هادی مقدم دوست قطعاً یک ترکیب هنری است و ادامه نیز خواهد داشت. فیلمسازی از نگاه من یک نقشه است که اگر به آن نقشه برسی و به آن اطمینان یابی، میتوان آن را ساخت. زوج ما از سوژهها و بارش فکری برای رسیدن به این نقشه استفاده میکند.
مقدم دوست نیز بیان داشت: فیلمنامه نویسی مشترک بین ما، کیفیت همفکری است و کیفیت تقسیم وظایف نیست. آن سبک در فیلمهای تجاری برای زودتر به نتیجه رسیدن متن و فیلمنامه بکار میرود، اما در کیفیت همفکری به دنبال تکمیل ایدههای ذهنی هم هستیم.
سینما در بدمسیری است!
حمید نعمتاله در خصوص اظهارنظر جنجالی چندی پیش خود درباره فیلمهای کمدی و "بیآبرو خواندن سینمای ایران" گفت: لزوماً منظورم دو سه فیلم مجاور اکرانم نبود. من هیچکدام از فیلمهای کمدی آن دوران را ندیده بودم از جمله "اکسیدان"، "ساعت 5 عصر" و...
وی ادامه داد: در آن ماجرای یک سوء تفاهمی شد. آن مصاحبه برای مدتی قبل بود و زمان انتشار آن همزمان شد با اکران فیلمم و این شائبه را برانگیخت که من درباره رقبای خودم آن حرف را زدهام، اما بهطور کلی درباره فیلمهای کمدی این معضل وجود دارد. من همزمان به یک موضوع جامعهشناسی اشاره میکنم و اینکه مردم به خندیدن نیاز دارند و میبینیم استقبال عجیبی از این آثار میشود. درکل به نظرم سینما در بد مسیری افتاده است.
نعمتاله در ادامه در پاسخ به رشیدپور درباره بهترین فیلمش گفت: چیزی به اسم بهترین فیلم وجود ندارد. من مسیر خودم را طی میکنم و "شعلهور" ادامه مسیری است که من در فیلمسازی طی میکنم، اما اگر منظورتان فیلم محبوبم است، من در میان آثارم "وضعیت سفید" را بیشتر از باقی دوست دارم و در میان آثار سینمایی "بیپولی" را بیشتر از باقی. "بیپولی" بچهی جوانی است. "بوتیک" پا به سن گذاشته است. "بیپولی" در جامعه فیلمش شاداب است و همین شادابی و حیاتش هیجانزدهام میکند.
"شعلهور" در سینمای حیایی قدم رو به جلویی ست
در ادامه امین حیایی در خصوص تجربه بازی در "شعلهور" و شروع دوران تازه بازیگریاش گفت: "شعلهور" در سینمای امین حیایی قدم بزرگ روبه جلویی محسوب میشود. در "دارکوب" و "درخونگاه" که به جشنواره نرسید هم همینطور. من به ناگاه با بازی در این فیلمها وارد سینمای تازهای شدهام و برای این خدا را شکر میگویم. هرچند مردم کمدی دوست دارند و به من همواره پیشنهاد بازی در فیلم کمدی میکنند. اما صادقانهاش این است که جریان بیشتر مرا برده است. البته من واقعاً فیلمنامهها را خواندم و این انتخابهایم بوده است.
وی همچنین در خصوص علت کنارهگیریاش از فیلم "معکوس" گفت: همکاریام با پولاد کیمیایی به دلیل طولانی شدن فیلمبرداری "درخونگاه" لغو شد. وال این فیلم هم جز انتخابهایم بود و انتخابهای امسالم کاملاً متفاوت با سالهای قبلم است.
نعمتاله نیز در خصوص انتخاب حیایی برای این نقش بیان داشت: من به دنبال چهرهی شهری، چهره رفاهزده و چهرهای که کمی خط و خطوط روزگار بر او نشسته و از سوی دیگری محبوب باشد بودم، بنابراین من تنها دو نفر را برای این نقش در نظر داشتم که نهایتاً امین حیایی را انتخاب کردم.
انتقاد نعمتاله به تهرانزدگی فیلمها
وی ادامه داد: فیلم "شعلهور" چهار ماه فیلمبرداری آن طول کشید و فیلم گرانی است. اما سیستان و بلوچستان نقشی در گرانی این فیلم نداشت، بلکه موجب ارزانی آن شد. من معتقدم باید به شهرستان رفت و فیلم ساخت. این حق همه جای ایران و حق سینماست که در همه شهرها وارد شود. من خودم بچه تهرانم اما احساس خوبی ندارم که تمام فیلمها در تهران و جاده شمال میگذرد. من با ذائقه تماشاگران مشکل دارم. در خصوص فیلمهای کمدی هم حرفم همین است. اگر شیکی شما را جذب میکند، چرا معماری، گویش، لباس و محیط مختلف شما را جذب نمیکند؟! این باید اصلاح شود. فیلم "شعلهور" تمام توان بخش خصوصی برای ساخت یک فیلم بزرگ در شهرستان است و از این بزرگتر اساساً توانش را ندارد.
توضیح درباره یک حاشیه برای "شعلهور"
وی همچنین در خصوص یک حاشیه درباره فیلم تازهاش گفت: اخیراً دوستی از سیستان و بلوچستان زنگ زد و گفت چرا همه شما وقتی درباره این منطقه فیلم میسازید در آن مواد مخدر نشان میدهید. باید بگویم من واقعاً تحت تأثیر مردم این سرزمین قرار گرفتم. این میزان سخاوت، میهماننوازی بینظیر است. هم حرفتان را میفهمم، هم گلهتان را شنیدم. اما غیر از این موضوع، در سرتاسر این فیلم عشق به آن سرزمین مشخص است. به علاوه کاراکتر ما با خودش اعتیاد را به آن منطقه آورد. والا مردم آن منطقه با عشق و خونگرمی با او برخورد کردند.
نعمتاله با بیان اینکه "شعلهور" درباره ارزشهای سیستان است، گفت: گویی بیمعرفتی به شما شده است، اما من باید با همه عشقی که به آن منطقه پیدا کردم به معضلات آن منطقه بیشتر ورود میکردم و بدانید همه ما عاشقتانیم و در کنارتانیم تا حلشان کنیم.
نعمتاله همچنین در خصوص مصاحبه چندی پیش خود با روزنامه سیدنیمورنینگ گفت: تنظیم آن مصاحبه و نوع ادبیات آن متن به من نمیخورد. لذا چه آن کسی که آن گفتوگو را گرفت و چه کسی که آن را ترجمه کرد، حرف مرا کامل منتقل نکردند والا من با آن حرف مشکل ندارم.
وی در توضیح انتقاد خود به اغراق زدگی معضلات اجتماعی در فیلمهای ایرانی گفت: فقر یک مسئله است، یک زمان موضوع دختر فراری است که باید داد و فریاد زد. یکجا هم حرف دیگری میزنید. این نمیشود که همه جا مشکلات اجتماعی را داد زد. اگر سیاهی و فقر هست باید دربارهاش فیلم ساخت اما میگویم کارهای دیگری هم داریم. عادت به مناقشه و مقایسه خوب نیست. کشف جذابیتهای دیگر به توسعه سینما و حتی توسعه سینمای اجتماعی کمک میکند.
"هفت" در بخش انتهایی خود نیز میزبان غلامعباس فاضلی و آنتونیا شرکا از منتقدان سینمای ایران بود تا به نقد و بررسی فیلمهای به نمایش درآمده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بپردازند.
ویژهبرنامه سینمایی "هفت" به مناسبت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ایام برگزاری این رویداد سینمایی هر شب ساعت 22:30 به روی آنتن شبکه سه سیما میرود.