سرویس سینمایی هنرآنلاین: در پنجمین روز از برگزاری برنامه "دو قدم تا سیمرغ" اولین برنامه با اجرای منصور ضابطیان به نشست معرفی فیلم سینمایی "هایلایت" با حضور اصغر نعیمی کارگردان، ساسان سالور تهیه کننده، آزاده زارعی، پژمان بازغی و الهه حصاری بازیگران این اثر اختصاص یافت.
در ابتدای این مراسم نعیمی در مقام کارگردان درباره اسم فیلم بیان کرد: "هایلایت" در این فیلم به معنای پررنگ کردن بخشهایی از واقعیت است. همه ما در روابط خود لایههای پنهانی داریم. داستان این فیلم باعث میشود این بخشهای مخفی به نحوی پررنگ مقابل دید مخاطب قرار بگیرد.
وی درباره علت رمز آلود کردن قصه اثر افزود: سینما یک رسانه کاملا بصری است و تبدیل قصه به کلمات شاید ذهن تماشاگر را منحرف کند. این مخفی کردن به نوعی ایرانی بازی است(با خنده)!
نعیمی درباره قاب بندی و روایت تصویری این قصه بیان کرد: یکی از چالشهای من نحوه روایت این فیلم بدون کلیشههای مرسوم و با استفاده از لحنی مناسب و تاثیرگذار بود. این هدف گذاری کار ما را در همه بخشها دشوار کرد. دشوارترین وظیفه را بدین ترتیب مسعود سلامی در قاببندی و با کمپوزیسیونهای شکیل و نورپردازی چشم نواز و غیرمتظاهرانه خود داشت. زیرا نمیخواستیم تسلطمان را بر فن در اثر به نمایش بگذاریم.
وی در پاسخ به این که آیا این فیلم اتفاقی در کارنامه کاریاش خواهد بود یا نه؟ ادامه داد: به این ماجرا فکر نکردهام. صرفا دوست دارم از داستانهای مورد علاقهام فیلم بسازم. شاید جذابترین نکته قصه "هایلایت" تناقضی است که ما را در زندگی گرفتار میکند و این حرف که تمام ما در لحظههای مختلف زندگیمان امکانهای مختلفی برای تصمیم گیری داریم.
نعیمی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به کدام بخش ارائه خواهد کرد، توضیح داد: تک تک عوامل این فیلم را دوست دارم و شایسته این سیمرغ میدانم. اما در نهایت این سلیقه هیئت داوران است که سیمرغ گرفتن یا نگرفتن را تعیین میکند.
سالور نیز درباره تجربه تهیه کنندگی "هایلایت" عنوان کرد: این فیلم از پشت صحنه خوبی برخوردار است. در عین حال که عوامل حرفهای داشت، اعضای تیم کاملا در خدمت قصه بودند. این انرژی خوب در پشت صحنه به فضای فیلم نیز انتقال پیدا میکرد. یکی از نقاط قوت هایلایت ساده بودن آن است. از نظر دکوپاژ، قصه گویی و... ساده است و اتفاقات عجیب و غریبی در داستان رخ نمیدهد. "هایلایت" برعکس قصههایی که تاکنون مرتبط با سوژه فیلم دیدهایم، خطکشی نمیکند و خط فکری خاصی را به مخاطب تحمیل نمیکند. به نظرم از نظر موضوعی شبیه آن را در سینما نداشتهایم.
وی درباره پیش بینیاش از اکران نیز افزود: به هر حال اکران شرایط خاصی دارد و صرفا عوامل فیلم تعیین کننده و تصمیم گیرنده در این باره نیستند. اما به فروش خوب فیلم خوش بین هستم. زیرا هر فیلمی که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند در صورتی که عدالت نیز در اکران رخ دهد، قطعا دیده خواهد شد. "هایلایت" به واقع یکی از مستقلترین فیلمهای سینمای ایران است.
پژمان بازغی بازیگر این فیلم نیز بیان کرد: "هایلایت" فیلمی تجملاتی نیست که برای جشنواره ساخته شده باشد. این فیلم در عین سادگی بسیار سخت است.
وی افزود: بعد از تصادف شخصیت اصلی داستان ساعتها زمان گذاشتیم که چطور نقش من باورپذیرتر جلوه کند و قضاوتی را ایجاد نکند. خوشحالم که بعد از سالها رفاقت با اصغر نعیمی و ساسان سالور همکاری کردم و باید از مسعود سلامی عزیز به عنوان فیلمبردار و همه عوامل خوب این اثر یاد کنم. همچنین افتخار داشتم در کنار آقای پاشاپور بازی کنم.
این بازیگر ادامه داد: طی 25 سال فعالیتام در سینما این چهل و چندمین فیلمی است که بازی کردهام. امسال نیز در 4 فیلم بازی کرده بودم که تنها یکی از آنها به بخش مسابقه راه یافت. "هایلایت" فیلم سختی برای من بود و همه سعی کردیم بیننده با ما همذات پنداری کند. امیدواریم فیلم در هیاهوی جشنواره دیده شود.
آزاده زارعی دیگر بازیگر این فیلم درباره میزان دشواری ایفای نقش خود گفت: از زمان خواندن فیلمنامه میدانستم با نقش سختی رو به رو هستم. زیرا لیلی نماینده قشری از جامعه زنان است که صرفا مختص ایران یا کشوری مشخص نیست. مصداقهای این نقش کم نیستند. من این نقش را بسیار دوست داشتم و برای هر پلان آن بسیار فکر میکردم.
وی درباره علت دشواری نقش لیلی ادامه داد: قصه این نقش در زندگی من هرگز رخ نداده است و خودم نسبت به آن ترس دارم.
الهه حصاری نیز با بیان این که از حضور در این فیلم خوشحال است، گفت: من نقش نوشین خواهر لیلی را در فیلم بازی میکنم. آقای نعیمی اصرار کردند این نقش را بازی کنم. اما من گفتم که این نقش را زیاد بازی کردهام و خواستم اتفاق متفاوتی در فیلمنامه برای او بیافتد تا این که به تدریج نوشین به سمت و سویی دوست داشتنیتر برای من حرکت کرد. نوشین خواهری همراه است و در جلساتی که با کارگردان و تهیه کننده فیلم داشتیم تعلیقی به این نقش اضافه شد که آن را بسیار دوست دارم.
"اتاق تاریک"، طرح موضوعی نو در سینمای ایران
نشست بعدی به فیلم سینمایی "اتاق تاریک" با حضور سیدروح الله حجازی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، مروارید کاشیان بازیگر و طراح لباس و امیرحسین شجاعی طراح پوستر این اثر سینمایی تعلق گرفت.
حجازی درباره فضای مرسوم فیلمهای خود بیان کرد: این فیلم در ادامه فیلمهای قبلی من است. اما سوژه متفاوتی دارد که برای اولین بار است در سینما مطرح میشود. "اتاق تاریک" فیلم خانوادگی و گرمی است و موضوع به روزی دارد. درباره زن و شوهری با اختلاف سنی و بزرگتر بودن زن نسبت به مرد و اتفاقی که برای فرزندشان میافتد و زندگیشان را تحت تاثیر قرار میدهد، است.
وی با اشاره به یکی از سکانسهای سخت این اثر افزود: چند سگ در فیلم حضور دارند که در یک سکانس پلان سخت با 20 برداشت بسیار حیرت انگیز حضور دارند و اجرای آن پلان بسیار سخت بود.
حجازی در پاسخ به این که کار با کودکان چقدر سخت است، عنوان کرد: در تله فیلمها و فیلمهایم با کودکان زیادی کار کردهام و به هر حال کار سختی است.
حجازی درباره تهیه کنندگی همزمان فیلم نیز توضیح داد: تهیه کنندگی "مرگ ماهی" تجربه خیلی خوبی برای من بود. این امر هم نقاط قوتی دارد و هم نقاط ضعفی. به نظرم تهیه کنندگی فیلمهای مستقل برای کارگردانانی که آن را میسازند، تجربه خوبی است.
وی خاطرنشان کرد: سعی کردم "اتاق تاریک" تجربه جدیدی باشد. اما موضوعات فیلمهایم اساسا حاشیه را در ذات خود دارد. البته به نظرم "اتاق تاریک" در اکران مساله ساز نخواهد بود. اگرچه به "مرگ ماهی" در جشنواره فیلم فجر توجهی نشد و در زمان اکران بدشانسی زیادی آوردم و کم لطفی هم به فیلم شد. امیدوارم اکران همزمان با عید، جام جهانی و ماه رمضان درباره "اتاق تاریک" تکرار نشود.
کارگردان "مرگ ماهی" با اشاره به کوتاه شدن فیلم "اتاق تاریک" بیان کرد: فیلم بر اساس بازخودهایی که گرفتم در ابتدا 8 دقیقه و بعد 20 دقیقه کوتاه شد و به 101 دقیقه رسید. احساس میکردم وجود بعضی سکانسها ممکن است روند فیلم را آهسته، کند و سکانسهای حذفی جزو سکانسهایی بود که نبودش لطمهای به فیلم نزد.
حجازی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه کسی اهدا خواهد کرد، گفت: سیمرغ آرای مردمی و بهترین فیلم را ترجیح میدهم.
کاشیان بازیگر و طراح لباس "اتاق تاریک" نیز درباره نقش خود در این فیلم توضیح داد: من یکی از نقشهای مکمل فیلم را ایفا میکنم. از آقای حجازی برای اعتمادی که به من داشتند تشکر میکنم و باید بگویم این نقش از خودم خیلی متفاوت است.
وی درباره ویژگیهای طراحی لباس "اتاق تاریک" ادامه داد: این مبحث در سینما بسیار گسترده و پیچیده است. در این فیلم سختتر هم بود. زیرا خودم بازی هم میکردم و شاید برای طراحی لباس پروژه سه روز مانده به کلید خوردن فیلم نخوابیدم. امیدوارم توانسته باشم این مسئولیت را به خوبی ایفا کرده باشم.
شجاعی عکاس و طراح پوستر "اتاق تاریک" نیز با اشاره به سایر پروژههایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: در سی و ششمین دوره جشنواره طراحی پوستر فیلمهای "شعلهور"، "مغزهای کوچک زنگ زده"، "عرق سرد" و "اتاق تاریک" را برعهده دارم.
وی درباره معیارهایش در طراحی پوستر افزود: سعی میکنم در پوستر تا جایی که امکان دارد، چکیدهای از فیلم را قرار دهم.
عاشقانهای به نام "ماهورا"
نشست بعدی این برنامه به فیلم سینمایی "ماهورا" اختصاص یافت که با حضور حمید زرگرنژاد کارگردان، علیرضا جلالی تهیه کننده، ستار اورکی آهنگساز، کامران تفتی، بهاره کیان افشار و محسن افشانی بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه زرگرنژاد نویسنده و کارگردان اثر گفت: باید از مرحوم حمید آخوندی که بابت سرمایه گذاری این فیلم زحمت زیادی کشیدند، یاد کنم. برای سینما سرمایه گذاری کردن ریسک بزرگی است. اما ماهورا به هیچ عنوان رنگ و بوی حکومتی ندارد و مردم ما دولتی یا غیردولتی بودن فیلم را تشخیص میدهند. مردمی که بدون آن که کسی بر آنها تحمیل کند، از مرز و بوم خود دفاع میکنند.
وی ادامه داد: فیلمبرداری این اثر در هور بسیار دشوار بود. ما زیر و روی آب فیلمبرداری داشتیم و آقای غفوری فیلمبرداری اسکوپ کار کردند. رنگها و ترکیب بندی متفاوتی هم نسبت به فیلمهای این ژانر در "ماهورا" انجام شده است. به نظرم بعد از این فیلم محیط زیست باید برای زنده نگه داشتن هور تصمیم جدی بگیرد.
این کارگردان و نویسنده در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه کسی اهدا خواهد کرد، بیان کرد: همه عوامل و بازیگران برای این فیلم بسیار زحمت کشیدند. حتی در خلوت خودم به این که سیمرغ را چه کسی باید بگیرد، فکر نکردم.
جلالی تهیه کننده فیلم نیز گفت: ما برای این فیلم یک روستا را ساختیم و فیلمبرداری اثر بسیار کار سختی بود. بازیگران زحمت زیادی برای "ماهورا" در شرایط بد آب و هوایی داشتند و من این فیلم را تقدیم میکنم به کسانی که در اهواز شرایط سخت گرد و غبار را تحمل میکنند. همچنین از ستار اورکی خواستم به عنوان آخرین کار زنده یاد حمید آخوندی همه انرژیاش را بر موسیقی اثر بگذارد.
وی افزود: افتخار میکنم حمید زرگرنژاد را به عنوان یک کارگردان جوان به سینما معرفی میکنم. ساختن 100 مستند کار سختی است و او انجام داده و ما رگههای مستندسازی را در فیلم "ماهورا" هم میبینیم.
تفتی بازیگر "ماهورا" نیز با اشاره به این که "دو قدم تا سیمرغ" برنامهای است که به هنرمندان احترام میگذارد، درباره این فیلم توضیح داد: "ماهورا" فیلمی فراتر از بحث دولتی و سفارشی بودن است. عوامل حرفهای سینما در آن حضور دارند و در تعریف سینماست و قد و قواره آن را دارد.
وی درباره نقش خود بیان کرد: من نقش یک عرب را در لباس و کسوت خاص این قوم بازی میکنم. در واقع این قوم در ماهورا جزئیتر دیده میشود. این تنها فیلمی در میان کارهای من است که دو ماه و نیم زمان صرف تمرین آن شده است. هر آنچه در فیلم میبینیم ما به ازای بیرونی دارد. "ماهورا" اصلا یک فیلم سفارشی نیست بلکه عاشقانه است.
بازیگر نقش جلال با اشاره به تفاوت نقش خود توضیح داد: تک تک نقشها این ویژگی را دارند. ارزش ماهورا بسیار بالاتر است و یک آبرنگ یکدست و زیبا را در این اثر میبینیم. فیلم خیلی ارزشمندتر از سیمرغهایی است که در جشنوارهها داده میشود. من تلاش کردم خوب باشم و به دلیل این که بازیگر برون گرایی هستم، حمید زرگرنژاد انرژی زیادی گذاشت تا اضافههای بازی من را بگیرد.
اورکی آهنگساز "ماهورا" نیز عنوان کرد: بیش از یکسال زمان صرف این فیلم کردم. آرزو داشتم یک فیلم را با تجربیات چند ساله خود کار کنم. به نظرم در "ماهورا" با فیلم انسانی و شریفی رو به رو هستیم و روایت بسیار درستی را در اثر میبینیم.
وی در پاسخ به این که آیا موسیقی فیلم به طور مستقل منتشر میشود یا نه، افزود: تلاش میکنیم این اتفاق بیافتد. اما وضعیت بازار موسیقی چندان مطلوب نیست.
محسن افشانی نیز گفت: این فیلم بسیار دوست داشتنی است. من مدتها بود انگیزه و احساسم را نسبت به جشنوارههای داخلی از دست داده بودم و "ماهورا" را کار اول خودم در جشنواره میدانم.
بهاره کیان افشار بازیگر نقش ماهورا درباره نقش خود گفت: روح بزرگی در میان آدمهای این فیلم جاری است و همان روز اول احساس کردم باید به آقای زرگرنژاد کمک کنم تا حرفهای دلیاش را از جنگ بزند.
وی همچنین اعلام کرد یکی از سختترین تجربههای کاریاش را از نظر شرایط کاری سپری کرده است.
جشنی از جنس دلتنگی
آخرین فیلم در پنجمین روز از برنامه "دو قدم تا سیمرغ" به معرفی فیلم "جشن دلتنگی" با حضور پوریا آذربایجانی کارگردان، مونا سرتوه نویسنده، بهنام تشکر و ساغر قناعت بازیگران این اثر سینمایی اختصاص یافت.
آذربایجانی با اشاره به چهارمین تجربه فیلمسازی خود درباره قصه "جشن دلتنگی" گفت: "جشن دلتنگی" شرح حال و روز فعلی ماست. رجوع به احوال خوب گذشته را همیشه دوست داشته و دارم. به نظرم روزهای کنونی به دلیل هجوم ارتباطات مجازی فرصت کمی را برای دیدن همدیگر در اختیارمان قرار میدهد.
وی افزود: آدمها با منطق آینه واری خودشان را در این فیلم ببینند. جشن به معنای دورهمی در فضای مجازی و دلتنگی به معنای تنهاتر و تنهاتر شدن مان در آینده است.
آذربایجانی همچنین درباره 4 اپیزود فیلم ادامه داد: یکی از روایتها محسن کیایی و بهنام تشکر، دیگری پانتهآ پناهیها و دخترش در فیلم، بعدی بابک حمیدیان و مینا ساداتی و روایت چهارم، روایت ساغر قناعت است که به تنهایی آن را میگرداند. این روایتها به طور موازی و متقاطع پیش میروند و مخاطب با همه همراه میشود.
وی خاطر نشان کرد: این فیلم فارغ از شعار دادن، زیاده گویی و جهت گیری، در منطق رواییاش، پیش گویی نیز دارد. اما داستان این رسالت را از ابتدا برای خود در نظر نگرفته است.
این کارگردان با اشاره به این که فیلم او را فیلمسازان مهمی دیدند، عنوان کرد: خوشحالم 4 فیلمسازی که دوستشان داشتم، نظرات مثبتی نسبت به فیلم داشتند. اگرچه نظرات آنها متفاوت بود، اما نظرات خوبی را در مجموع دریافت کردم و فیلم از نظر هیئت انتخاب از میان 7 رای، 6 رای مثبت به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به ملاکهایش در انتخاب بازیگران بیان کرد: بازی ساغر قناعت را در فیلم "مالاریا" دوست داشتم و همان زمان از دستیارم خواستم شماره او را پیدا کند و به راحتی به کار دعوت شد و با هم همکاری کردیم. بهنام تشکر نیز بسیار بازیگر توانایی است و به دلایل زیادی تا امروز در سینما آنطور که باید دیده نشده است. یک روز به بازیگرانی که میتوانند رضایِ فیلم "جشن دلتنگی" را بازی کنند فکر کردم و در نهایت به او رسیدم. بعد از سه جلسه گفت و گو لطف کردند و قرارداد بستند. رضا جدا از این که کاراکتر باورپذیری است، ما را با بهنام تشکر متفاوتی رو به رو میکند.
آذربایجانی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه رشته یا کسی اهدا میکند، عنوان کرد: ما سعی کردیم در این فیلم هیچ بخشی از فیلمبرداری، بازی و... دیده نشود و تماشاگر بگوید چه قصه خوبی داشت! نمیدانم فیلم ما چقدر قابلیت سیمرغ گرفتن دارد. اما من فیلمنامه اثر را خیلی دوست دارم و همین طور فیلمنامه نویس آن را ترجیح میدهم.
وی در پایان گفت: "جشن دلتنگی" بدون یک ریال کمک دولتی ساخته شده است. به نظرم علی قائم مقامی کار بزرگی کرد و با سرمایه شخصی خود این اثر را ساخت. از او و هر سرمایه گذاری که به سینماگران اعتماد میکنند، تشکر میکنم.
سرتوه نویسنده "جشن دلتنگی" نیز درباره قصه توضیح داد: به نظرم همه آدمهای جامعه میتوانند خود را در این قصه بیابند. ما 4 خانوده را که ما به ازای بیشتری در جامعه دارند، انتخاب کردیم.
وی درباره نگاه فیلم به موضوع فضای مجازی افزود: ما بد یا خوب مطلق به این فضا نگاه نکردیم. بلکه فیلم، قضاوت را برعهده تماشاگر میگذارد و موقعیتهایی را نیز برای این دیدن خود در آینه اثر، به بیننده میدهد.
این نویسنده درباره میزان باورپذیری قصه برای غیر ایرانیها ادامه داد: به نظرم اصلیترین اشتراک این فیلم برای همه این است که فضای مجازی تنهایی آدمها را پررنگتر کرده است. مردم به جای نگاه کردن به هم، درگیر موبایل هستند و این اتفاق، مختص ایران نیست. اینستاگرام توهم بزرگی است که ربطی به یک ملیت و قوم ندارد.
قناعت نیز درباره نقش سارا در فیلم "جشن دلتنگی" توضیح داد: سارا بر اساس یک بحران به فضای مجازی پناه میبرد و این اپیزود ارتباط آدمها را در فضای مجازی نشان میدهد.
تشکر نیز با اشاره به تفاوت نقش خود با دیگر نقشهایش عنوان کرد: تلاش کردم تا تفاوت نقش من در راستای قصه باشد. ویژگی این قصه و نقش من، بحران است. این شخصیتها که از ما دور نیستند، آدم نوستالژیکی است و قصههای دور و دراز زندگی را دوست دارد. شاید هم بیشتر به واسطه فضای مجازی است که این حس به سراغش آمده است.
وی درباره علت انتخاب نقش رضا افزود: من در ابتدا فیلمنامه جذابی دیدم. همچنین مدتی است تصمیم گرفتم در سینما و تلویزیون به سمت نقشهای جدی بروم. نقشی که چیزی به من اضافه کند. امیدوارم خروجی بازی ام نیز خوب باشد.
در پایان این برنامه از مواد و اقلام تبلیغی هر فیلم به صورت جداگانه رونمایی شد.