به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست هومان فاضل نویسنده انیمیشن "فهرست مقدس" گفت: برای من به عنوان یک نویسنده انجام دادن کار انیمیشن ابتدا به ساکن، ساده به نظر میرسید و فکر میکردم فضای ساکنی است که میشود در آن تخیل را رها و شروع به کار کرد. خیلی با محدودیتهای کار انیمیشن آشنایی نداشتم و ابتدا با بدبینی وارد این کار شدم، فکر میکردم کار به نیمه میرسد و سرانجامی نخواهد داشت و متوقف خواهد شد. مدتی زمان برد تا من وارد دنیای انیمیشن شوم و مذاکراتی با آقای همدانی در این باره داشتم.
وی در ادامه افزود: با توجه به محدودیتها و هزینههایی که در کشور ما برای تولید انیمیشن وجود دارد شرایط سختی داشتیم و این عوامل باعث شد من به این نتیجه برسم که ما، در حوزه تکنیک انیمیشن به جاهای خوبی رسیدهایم اما احتیاج به این داریم که در حوزه نگارش فیلمنامه زمان بیشتری را بگذاریم. نکتهای که وجود دارد این است که دوستانی که در حوزه انیمیشن فعالیت دارند ممکن است در بخش نگارش فیلمنامه مشکل داشته باشند ولی در بخش تکنیک بسیار خوب هستند. زمانی که نگارش فیلمنامه و تکنیک انیمیشن به نقطه مشترکی برسند محصول خوبی را شاهد خواهیم بود.
در ادامه این نشست محمد امین همدانی کارگردان این اثر در ارتباط با ساخت این انیمیشن توضیح داد: در خصوص اکرانها کسانی که کار را دیده باشند اذعان دارند که در اکرانهای استانها و شهرهای غیر از تهران استقبال به قدری گرم بوده است که گویا ارتباط مخاطب با این اثر درک شده است. فضای اکران برای نهال شکننده سینمای انیمیشن خیلی سنگین و پیچیده است و در واقع خانهای متعددی در اکران یک انیمیشن سینمایی باید گذرانده شود که کار را سخت میکند.
او افزود: به نظرم هنوز مهمترین حامی این صنعت پرفروغ و کم نظیر مردم هستند که اگر بدانند چه مزایایی در پس سینمای انیمیشن است و چه معدن ناب طلایی است که ما به رگههای آن رسیدیم بیشتر به آن توجه خواهند کرد. ما فاصله زیادی با فتح بازارهای جهانی نداریم و شاید به عنوان نمونه باید بگویم از کم لطفیهایی که به انیمیشن کشور شده است همین بس که این کار دوسال معطل مجوز گرفتن شد و بعد از گرفتن آن به بهانههای مختلف سئانسهای متناسب با کیفیت و ارزش اثر به آن اختصاص داده نشده است. امید من به مردم و رسانهها است و هنوز برای دیده شدن این صنعت دیر نشده است.
محمد خیراندیش کاراکترساز این اثر هم در ادامه توضیح داد: چهارده سال است که انیمیشن کار میکنم و همیشه دوست داشتم اتفاقی بیفتد تا بتوانیم این مدل انیمیشنها را تولید کنیم.وقتی با خانوادههای ایرانی صحبت میکنیم برایشان سوال است که چرا انیمیشنهای ایرانی این گونه است و کیفیت خوبی را شامل نمیشود. این انیمیشنهایی که در خانهها دیده میشود محدود به چند کشور است و به نظر من افتخار ما بوده است که توانستیم یک انیمیشن ایرانی با استاندارهای جهانی تولید کنیم. دوست داریم این انیمیشنها دیده شود و مردم بدانند چه کارهایی میشود کرد که با فرهنگ خودمان هم انیمیشنهای خوبی ببینند.
او در ادامه افزود: اتفاقاتی که در این انیمیشن افتاده است در حوزه ای غیر از اندازه درجه یک جهانی نمیتواند بیفتد. دوستانی که در این کار همکاری کردند میتوان گفت با ساخت این اثر افتخاراتی را آفرینند که دوست داریم دیده شود و بچهها به دیدن این اثرها افتخار کنند. درحال حاضر یک خلاء سلاحی پیش آمده برای سینماداران ما که فکر میکنند سینما یعنی فیلم رئال، درحالی که خانوادهها این فکر را نمیکنند. اگر زنجیره فرهنگی گسسته شود اتفاقات بدی خواهد افتاد.
مصطفی شاه مردانی مسوول فنی انیمیشن "فهرست مقدس" نیز در ادامه این نشست توضیحاتی را ارائه کردو افزود: به نظر من کاری مانند "فهرست مقدس"نقطه عطفی در انیمیشن ایران است و کاری در این سطح کمتر پیدا میشود.در حال حاضر که به این نقطه رسیدیم به نظر من این وضعیت فیلم سینمایی تعیین کننده قدم های بعدی در سینمای انیمیشن ایران خواهد بود.
همدانی درارتباط با زنجیره فرهنگی و پیوست فرهنگی که ایجاد شده است توضیح داد: در مورد این کار پیوست فرهنگی و زنجیره ارزش شامل مواردی است که به ماندگاری اثر کمک می کند و فکر میکنم شروع خوبی است.
محمد امین همدانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اینکه این انیمیشن با الهام از آموزههای قرآنی است چرا در شخصیت سازی از چهرههای حیوانی استفاده شده است، گفت:دونکته در این خصوص وجود دارد.این سوال و سوالهای مشابه که در ارتباط با شباهت کاراکترهای این انیمیشن به کارهای خارجی یا اینکه چرا اینگونه طراحی شده اند یک جواب اساسی دارد. به نظر میرسد بهترین پاسخ در مواجهه به این سوال کیفیت اثر است. کیفیت کار برای مخاطب مهم است و برای او کارهای هالیوود را تداعی میکند . به قدری طراحی کاراکترها به خوبی انجام شده است که برای مخاطب این موضوع ایجاد شده است.مهم ترین عنصر تولید انیمیشن تخیل و اغراق است و این کار هم دارای تخیل و اغراقی علمی است و باعث شده است که "فهرست مقدس"از قالب یک کار خشک تاریخی خارج شده و یک کار دراماتیک پر جزئیات و اغراق شده باشد که این به جذابیتهای آن اضافه میکند. در همه ادیان ما موضوع صورت مثالی یا صورت باطنی را داریم که این کاراکترها انعکاس صورت باطنی را القاء میکنند.
همدانی در پاسخ به این سوال خبرنگار که برای فیلم کودک ونوجوان روانشناسی کودک استفاده میشود آیا این انیمیشن هم از این فاکتورها استفاده کرده است؟ افزود: مخاطب این کار نوجوان است و پیام بین المللی دارد. شاید مشابه این کار را در انیمیشن های مختلف دیده ایم. نباید توقع داشت که کودک و خردسال درگیر این انیمیشن شوند به همین دلیل به +۱۰یا +۱۲برای این کار فکر شده است.
او در خصوص مسائل فنی و ارتباط آن با فضای زنده نیز توضیح داد: ما در ارتباط با تجهیزات هیچ زمانی گله ای نکردیم وحتی در ارتباط با هزینهها هم گلهای نداشتیم. سرمایهای که برای تولید این کار صرف شده است یک پانصدم کارهای هالیوودی است، اما ما این را به عنوان اولین پارامتر در نظر نمیگیریم. این کار سرمایه زیادی نداشته ولی کارخودش را در حد یک سرمایه گذاری عظیم انجام داده است.
وی در پاسخ به این سوال که چه فرقی میان سینمای رئال و انیمیشن است گفت: تفاوتهای زیادی دارند و به نسبت رشدهای منطقه ای انیمیشن یک سرو گردن بالاتر است. در حال حاضر در نقطه تسلط به ابزار در اختیار گرفتن هنر قرار دارد اما تسلط به روایت داستان احتیاج به تجربه دارد.
همدانی در پاسخ به این سوال که دلیل انتظار دوساله اکران این انیمیشن چه بوده است؟گفت: دوسال زمان برد تا این فیلم به اکران رسید.پیام این فیلم چه بوده است که باید این تایم را در انتظار باشد؟ پیام فیلم و اسم فیلم حاکی از اتفاقات بزرگی است که در آن برهه زمانی این مفهوم منتشر نشد.میخواهم در ارتباط با مفهوم اصلی فیلم توضیحاتی ارائه دهم که شاید برای اولین بار باشد.پدیده ای در دنیا به اسم پدیده اوانجلیس داریم که هدفی را دنبال میکند که در ادامه اسلام هراسی و اسلام ستیزی است واین مهمترین پیام فیلم است و آن را هدف قرار می دهد.
وی افزود: این برخورد در ارتباط با این فیلم برخوردی بود که در اکرانهای بین المللی هم برای ما سابقه داشت. یک اینکه تعامل حوزه اکران این فیلم در حوزه بینالملل بنا بود با شرکت سونی اتفاق بیفتد و ما به پیش قراردادی رسیده بودیم. زمانی که به مرحله دوبله رسیدیم بعد از مدتی اصلاحاتی از ما خواستند که به معنی تغییر اهداف و پیامهای فیلم بود و حتی ما نسخه ثانویه ای آماده کردیم ولی اصلاحات فراتر از این بود و ما حاضر به انجام آن نشدیم و قرارداد ادامه پیدا نکرد.تجربه دوم درباره اکرانهای عربی بود. زمانی که افتتاحیه باشکوهی در لبنان داشتیم و کلمات پرفروغی از زبان وزیر جوانان در خصوص این فیلم زده شد و در رسانهها منعکس شد توقع داشتیم که در جهان اسلام اکران خوبی داشته باشد، چون حداقل یک پیام قرآنی داشتیم. دوسه روز پس از اکران به طرز امنیتی فیلم در سینماهای لبنان توقیف شد و بعد از چندروز الجزیره خبری از پشت صحنه توقیف این انیمیشن کار کرد.عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه گذاران سینما در لبنان و کشورهای عربی اعلام کرده است که ایران در پی شرارت هایش در منطقه یمن انیمیشنی را ساخته و به شرارت هایش ادامه می دهد.اگرچه تولید کار ماقبل از اتفاقات یمن بود اما ما به فال نیک گرفتیم. اتفاقات مشابه آن در کشور خودمان افتاد و جای سوال داشت که فیلمی که پیام های قرآنی دارد چرا هیج جایی برای اکران آن وجود ندارد؟
همدانی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرکت سونی به دلیل مسأله هولوکاست پخش این فیلم را برعهده نگرفت؟ گفت: بله همینطور است.